• Anonym (She)

Rökruta

Någon som hängt i en rökruta på rasterna? När var det? När försvann de? Vad hette kompisarna?

• Svar på tråden Rökruta
  • Anonym (80)

Är född 1980, rökrutan fanns kvar men har för mig att den inte var tillåten att röka i utan vi fick gå iväg utanför skolan och röka om dom såg oss. Det var 94-95. "Tuff" som jag var så rökte jag ändå precis utanför entren oftast, en gång  när en lärare kom och sa till mig att där fick jag inte röka, så frågade jag vad han skulle göra åt saken och blåste ett moln av tjock marlbororök i ansiktet på honom, det blev ett jävla liv...

• Anonym (Qwe)

Ja, vi hade rökruta på högstadiet (92). De sim stod där var bland annat Elisabeth, Sofia, Jill, Carl, Karl, Heléne, Jennie...

• HäckHäxan
    Anonym (She) skrev 2014-09-26 21:08:25 följande:
    Någon som hängt i en rökruta på rasterna? När var det? När försvann de? Vad hette kompisarna?
    Fanns fram till 94 eller 95, då togs den bort.

Vette tusan om jag hängde där egentligen på rasterna men det hände. tror bara den fanns mitt första år på högstadiet sen togs den bort, född 80. Var jäkla tjafs jämt med lärare som sprang till min mamma och informerade om att jag stod i rökrutan och min mamma bara ja och? Det är väl där ungarna som röker skall stå eller hur? HOn jobbade på skolan.

Vad har mina kompisars namn med rökrutans varande och icke varande att göra?
    Nå på den tiden hette mina vänner, Sara, Stefan, Klas, Magnus, Tony, Jessica, Skolkamrater alltså. Två av dessa är jag vän med än idag. Men mina andra vänner på den tiden var äldre än mig och gick inte på högstadiet alls,  andra vänner bodde på en annan ort där jag bott innan. Jag hade bara bott på stället ett år när jag började högstadiet.

För övrig var jag inte kompis med alla som var i rökrutan, en del av dem var jag ofta i slagsmål med.
    Jag bevisar härmed min existens. Jag skriver på FL, alltså finns jag.
  • Anonym (She)

Tänk att rökrutorna fanns kvar ända till mitten av 90-talet, det trodde jag inte. I dag är det ju fullständigt otänkbart. I min skola i slutet på 70-talet hängde Benny, Anders, Micke, Conny, Eva och Sussie i rökrutan.

• Anonym (She)

Namnen på de som stod i rökrutan är intressant för det ger lite av tidsandan. Jag tänker lite på Kents låt "Frank", fast där är det "Gula Blend i smyg", inte öppet på en rökruta. Men på vår rökruta var det bland annat gula Blend som röktes.

• Anonym (janis)

Rökrutan låg fullt synlig nästan mitt på skolgården. Det var "tuffa gänget" som hängde där. Det var Matte, Kenta, Larsa, Hasse, Sussi, Lollo,  Maggan, Madde, Ögge, Micke, Läppen, Marie, Helena och så skolans värsting Mogge. Och så förstås dom som ville tillhöra tuffa gänget men inte riktigt platsade.
    Om jag inte minns fel så skulle man egentligen ha en lapp från föräldrarna som frisedel för att få stå på rökrutan, men det var väl ingen av lärarna som brydde sig om att kolla.
    Tidigt 70-tal var det. Pojkar och flickor såg rätt likadana ut, både i frisyrer och kläder. Jeans, jeansjacka, långt hår......

• Anonym (85-88)

Vår rökruta hade använts flitigt under 70-talet men när jag började röka mitt under Non smoking in generations mest framgångsrika år, så var det ingen som vågade använda den. Vi smög i buskarna tills någon lyfte frågan typ i elevrådet (!) och fick igenom att vi borde få bygga väggar till rökrutan, som bestod av några stolpar som höll upp ett tak mitt på skolgården där alla kunde se vilka som stod där. Det gick igenom, plank byggdes som vindskydd och insynsskydd och där stod vi och puffade, Henrik, Mattias, Magnus, Ulle, Carina och Cilla. Man skulle kunna uppvisa skriftligt intyg från målsman på att man fick röka... 

Tror att rökrutan togs ur bruk i början av nittiotalet, då rökning förbjöds på skolan. 

• HäckHäxan
    Anonym (She) skrev 2014-09-27 08:22:10 följande:
    Namnen på de som stod i rökrutan är intressant för det ger lite av tidsandan. Jag tänker lite på Kents låt "Frank", fast där är det "Gula Blend i smyg", inte öppet på en rökruta. Men på vår rökruta var det bland annat gula Blend som röktes.
    Ah du tänkte så Nå 93 hette de som hängde i rökrutan på min skola Anders, Klas, Stefan, Sara, Jessica, Marie, Peter, Henrik, Jonas, Göran, Roland. Fanns säker fler tjejer men jag umgicks inte med dem, vi hade inget gemensamt helt enkelt. Majoriteten var för mig pantade bimbos helt enkelt. 

Marlboro och röd prince och look var vad som röktes vad jag minns, kanske en och annan Camel också. Hade dålig koll på vad andra rökte, jag rökte röd prince eller rullade cigg, John Silver den röda förpackningen, smuggel tobak hahaha
    Jag bevisar härmed min existens. Jag skriver på FL, alltså finns jag.
  • Anonym (80)
    HäckHäxan skrev 2014-09-27 00:36:00 följande:
    Fanns fram till 94 eller 95, då togs den bort.

Vette tusan om jag hängde där egentligen på rasterna men det hände. tror bara den fanns mitt första år på högstadiet sen togs den bort, född 80. Var jäkla tjafs jämt med lärare som sprang till min mamma och informerade om att jag stod i rökrutan och min mamma bara ja och? Det är väl där ungarna som röker skall stå eller hur? HOn jobbade på skolan.

Vad har mina kompisars namn med rökrutans varande och icke varande att göra?
    Nå på den tiden hette mina vänner, Sara, Stefan, Klas, Magnus, Tony, Jessica, Skolkamrater alltså. Två av dessa är jag vän med än idag. Men mina andra vänner på den tiden var äldre än mig och gick inte på högstadiet alls,  andra vänner bodde på en annan ort där jag bott innan. Jag hade bara bott på stället ett år när jag började högstadiet.

För övrig var jag inte kompis med alla som var i rökrutan, en del av dem var jag ofta i slagsmål med.
    Fin årskull 1980 ;)

Ja vad hette vi som rökte på min skola,, det var ju en del, Sara, Dennis, Nina, Steve, Magnus, Rikard, Johnny, Johanna, André, Daniel,  m.fl

Marlboro, Marlboro lights och Prince vill jag minnas var de vanligaste märkena
  • HäckHäxan
    Anonym (80) skrev 2014-09-27 12:38:50 följande:
    Fin årskull 1980 ;)

Ja vad hette vi som rökte på min skola,, det var ju en del, Sara, Dennis, Nina, Steve, Magnus, Rikard, Johnny, Johanna, André, Daniel,  m.fl

Marlboro, Marlboro lights och Prince vill jag minnas var de vanligaste märkena
    Oh yeah 80 är en bra årgång
Svar på tråden Rökruta