• Anonym (She)

Rökruta

Någon som hängt i en rökruta på rasterna? När var det? När försvann de? Vad hette kompisarna?

• Svar på tråden Rökruta
  • Anonym (Alicé)

Tro inte att jag skojar nu, men vad är rökruta? Jag förstår att det är något för dem som röker, men vad är rutan? Mina skolår tillbringade jag på utländska skolor och inga barn rökte vad jag vet.

• Anonym (80)
    Anonym (Alicé) skrev 2014-09-27 13:46:36 följande:

Tro inte att jag skojar nu, men vad är rökruta? Jag förstår att det är något för dem som röker, men vad är rutan? Mina skolår tillbringade jag på utländska skolor och inga barn rökte vad jag vet.

Ett litet område där de elever som var rökare fick röka sina cigaretter
  • Anonym (80)

Så där ungefär fast på skolan.
    Anonym (Alicé) skrev 2014-09-27 13:46:36 följande:

• Anonym (Alicé)
    Anonym (80) skrev 2014-09-27 13:54:24 följande:
    Ett litet område där de elever som var rökare fick röka sina cigaretter
    Så det var inte svårare än så. Borde ha förstått. Tack, (80)! Glad Men hur kom det sig att barnen fick röka? Var det ingen som ingrep, lärare eller föräldrar?
  • Anonym (80)
    Anonym (Alicé) skrev 2014-09-27 14:00:27 följande:
    Så det var inte svårare än så. Borde ha förstått. Tack, (80)! Glad Men hur kom det sig att barnen fick röka? Var det ingen som ingrep, lärare eller föräldrar?
    Ingen fara (Alicé)! Glad Oftast försökte dom, men många föräldrar rökte ju själva och hade börjat när dom var små, svårt att predika samtidigt som man själv sitter med ciggen i mungipan. Och så fanns det inga åldersgränser för att köpa tobak så det gick hur bra som helst att köpa redan när man var 5 år gammal om man så ville. Tror att lagstadgad åldersgräns infördes 1998 eller om det var 99.
  • HäckHäxan
    Anonym (Alicé) skrev 2014-09-27 14:00:27 följande:
    Fanns ingen 18 års gräns på cigaretter. På min skola behövde vi lapp från vårdnadshavaren att de visste att vi rökte så man fick tillstånd att stå där. Stod någon där utan tillstånd och rökte så ringde skolan till föräldrarna och berättade att deras barn rökt.

Jag rökte hemma sen jag var 13 år. Fick inte röka framför min mamma vilket jag inte gjorde heller.
  • HäckHäxan
    Anonym (80) skrev 2014-09-27 14:13:39 följande:
    Ingen fara (Alicé)! Glad Oftast försökte dom, men många föräldrar rökte ju själva och hade börjat när dom var små, svårt att predika samtidigt som man själv sitter med ciggen i mungipan. Och så fanns det inga åldersgränser för att köpa tobak så det gick hur bra som helst att köpa redan när man var 5 år gammal om man så ville. Tror att lagstadgad åldersgräns infördes 1998 eller om det var 99.
    Den kom 98. Jag fyllde 18år i januari och vips fick jag inte köpa mina egna cigg på några veckor. Svor som fan just då. Nu köpte min mamma cigg till mig dessa veckor. Men det var ganska störigt just då :-/
  • Anonym (80)
    HäckHäxan skrev 2014-09-27 22:27:32 följande:
    Den kom 98. Jag fyllde 18år i januari och vips fick jag inte köpa mina egna cigg på några veckor. Svor som fan just då. Nu köpte min mamma cigg till mig dessa veckor. Men det var ganska störigt just då :-/
    Ja just det, Jag är född i december, men jag kan inte minnas att det var några problem att köpa cigaretter ändå där i början, dom var nog inte så hårda på det där med att kolla leg på den tiden. Minns du att det var lite cigarett-torka där på sommaren nån gång 1998? När dom sänkte från 45 kr till 35,50?, så handlarna hade inte tagit in  några nya partier så man fick tag i en massa konstiga märken haha
  • HäckHäxan
    Anonym (80) skrev 2014-09-28 08:46:26 följande:
    Ja just det, Jag är född i december, men jag kan inte minnas att det var några problem att köpa cigaretter ändå där i början, dom var nog inte så hårda på det där med att kolla leg på den tiden. Minns du att det var lite cigarett-torka där på sommaren nån gång 1998? När dom sänkte från 45 kr till 35,50?, så handlarna hade inte tagit in  några nya partier så man fick tag i en massa konstiga märken haha
    När jag tänker efter så kan det ha varit att lagen var på g och att vissa butiker valde att börja med leg innan men är lite osäker. Affären där jag bor började med leg 1/1-98

Minns ingen sänkning men jag minns att de kom en sån där chockartat höjning en gång frön typ 30-45/50kr över en natt. Ramaskri!!!!

Jag rullade ju cigg också så de kan vara därför jag missade torkan. Jag och min kille gjorde råtobak och blandade med John silver tobak.
  • Anonym (80)
    HäckHäxan skrev 2014-09-28 09:28:25 följande:
    När jag tänker efter så kan det ha varit att lagen var på g och att vissa butiker valde att börja med leg innan men är lite osäker. Affären där jag bor började med leg 1/1-98

Minns ingen sänkning men jag minns att de kom en sån där chockartat höjning en gång frön typ 30-45/50kr över en natt. Ramaskri!!!!

Jag rullade ju cigg också så de kan vara därför jag missade torkan. Jag och min kille gjorde råtobak och blandade med John silver tobak.
    Ja dom chockhöjde skatten så priset gick från 27-28 kr till 45 kr på bara något år, på grund av smugglingen och "kriget" som följde med bla dödsskjutningen av Joksovic på Solvalla så beslutade regeringen att sänka priset och då landade det på 35.50 kr vilket höjdes upp i omgångar till 38 kr fram till 2006 då det blev regeringsskifte och nu har ju priserna höjts rejält igen.

Jag brukade också rulla emellanåt, körde mest med rolling rulltobak, ibland med hylsor men oftast för hand. Det där med råtobak har jag aldrig provat själv men vet en del som gör det med både snus och röktobak, det är ju sjukt billigt alternativ, tror att dosan snus i genomsnitt kostar 5-6 kr när man bakar sitt eget, kan tänka mig att "ett paket tobak" inte är så mycket dyrare om man gör så?

• Justin
    Anonym (She) skrev 2014-09-26 21:08:25 följande:

Någon som hängt i en rökruta på rasterna? När var det? När försvann de? Vad hette kompisarna?

Anonym (She) skrev 2014-09-26 21:08:25 följande:

Ja, rökning i skolan i särskild rökruta var tillåten från 12 års ålder fram till 1994 och har återinförts vid en skola i Sundsvall från och med i år. Minns att jag längtade efter att fylla 12 för det skolan tillät kunde inte föräldrarna förbjuda
Svar på tråden Rökruta