1 år mellan graviditeterna, missfall, någon mer?
Hej!
Jag och min sambo har försökt få barn i 3 år. Efter lite mer än ett år utan något resultat sökte vi hjälp igenom landstinget, när kallelsen äntligen kom hade jag blivit gravid. Mensen var som vanligt gjorde 2 test med någon/några veckor mellan, båda visade att jag var gravid. Så då avbokade jag tiden för utredning.Gjorde även test hos bm som visade gravid Kändes fel eftersom jag hade mens så när vi var på första samtalet hos bm, så bad jag om att få göra tul hade haft ont i magen. Tul visade att det inte längre fanns någon antydan på barn. Sedan sa de bara till oss att vi skulle höra av oss när vi har försökt i 1 år till.
Efter ca ett halv år kände att vi måste komma framåt så jag ringde runt lite. På landstinget fick samma svar igen. Till slut kom jag fram till en mottagning som är ansluten till landtinget och sa att det ville hjälpa oss, så vi bokade en tid. Efter att ha kollat upp ägglossningen ett par månader, bokade vi tid för att spola äggledarna. Jag klarade inte av att öra spolningen vaken, det gjorde för ont, så kallelse skickades för att göra det sövd. På op upptäcktes det att jag har endometios, inte så mycket att det skulle påverka chanserna för att bli gravid. Efter ett par månader så säger gyneklogen att om jag inte blir gravid nu så blir det ivf, är lite mer än ett år sedan jag fick missfall. I början av December får vi paperna vi ska fylla i och proverna vi ska lämna.
På lilljulafton hoppas jag trots allt som jag gör varje månad så jag gör ett gravtest vilket åter igen visa negativt. Hade mens som vanligt men hoppet är det sista som över ger en. På julafton får vi veta att en släkting som inte vet att vi försöker är gravid. Just då känner jag bara sorg för vi har åter en jul då vi inte kan få vara lyckliga gravid eller få ha ett knytte. Så jag ville bara åka hem.
På juldagen gör jag ett nytt test för att om jag inte skulle vara gravid skulle jag lämna in prover för Ivf på annan dagen. Till min och min sambos stora förvåning visar det att jag är gravid.
Gör nytt test efter nyår och fortfarande gravid. Bokar tid hos bm och påpekar att jag vill göra tul, får igenom det. Är super nervös, visar åter igen inga tecken på graviditet. Får åter info om att vänta ett år på landstinget.
Mottagningen som vi går på erbjuder oss att testa pergotime efter ett par månader, vi kör på. Hon säger att kroppen reagerar som den ska på pergo. Får ägglossningsspruta när det finns äggblåssa som är tillräckligt utvecklad. Blir dock inte gravid. Snart har det gått ett år igen..
Tycker inte att de borde bero på övervikt är 166 cm och mellan 75-77 kg. (Har nyligen gått ner till 75 frå 77,5 kg)
Som ni säkert förstå (ni andra kan låta bli att kommentera!) sliter detta väldigt mycket psykiskt. Vi vill bara få möjligheten att ge all vår kärlek till ett barn, vara en ljuspunkt i vår tillvaro.
Hoppas någon kan komma med något tips eller råd.
Önskar inte detta till ens min värsta fiende.//Längtar
Längtar