• CitronGul

Varför kör ni med "Barn i bilen"-skylt utan barn med?

Tjena,

Varför kör ni runt med "Barn i bilen" skylt i bakrutan, men utan barn i bilen med? Ser detta ganska ofta.

Värdet på dessa skyltar försvinner ju då!

• Svar på tråden Varför kör ni med "Barn i bilen"-skylt utan barn med?
  • CitronGul
    Rosa Fluff skrev 2014-09-27 14:57:35 följande:

För att jag faktiskt kör bil utan att barnet är med.

Varför plockar du inte bort skylten då dessa gånger?
  • CitronGul
    Anonym (omg) skrev 2014-09-27 15:05:28 följande:
    Är du på riktigt? Varför ska man behöva det, alla med normal IQ förstår att...
    Inlägget anmält.
  • CitronGul
    Anonym (K) skrev 2014-09-27 15:25:54 följande:
    Nyfiken på hur du resonerar nu - du kör försiktigt om det är barn i bilen, men deras färäldrar kör du gärna ihjäl, så att barnet blir föräldralöst, eller hur menar du?
    Naturligtvis. Jag resonerar såhär:

Tror att många tar det lite lugnare om de ser en "Barn i bilen" skylt om de kör så fort så de hamnar nästan i baken på en annan bil och ser skylten samt tänker över situationen(förhoppningsvis) och lättar lite på gasen och avståndet. Sen om de skulle upptäcka att det inte finns några barn i bilen(eller annan bil med likadan skylt), så kanske de inte lättar på gasen nästa gång i samma situation.
  • CitronGul
    Natulcien skrev 2014-09-27 16:08:38 följande:
    Fast då handlar det ju om osedvanligt korkade och ansvarslösa människor...
    Ja, absolut, det är väl mest dessa som kör som dårar tycker jag.   Glad (Med tanke på att insatsen är så otroligt hög om det smäller)
  • CitronGul
    Julligulli skrev 2014-09-27 17:35:08 följande:

Jag trodde det var någon typ av klistermärke? Lite råddigt att börja ta bort ett sånt varje gång man kör utan barn i bilen. Är det alltså en lös skylt?

De jag vet har sugproppar och trycks fast på rutan på insidan. Lätta att ta bort när man är utan barn om man vill bevara skyltens värde i trafiken. Skrattande
  • CitronGul
    Natulcien skrev 2014-09-27 19:18:48 följande:
    Men jag förstår faktiskt inte vad du menar..?
    Tappar alltså en skylt sitt värde så fort någon bryter mot skyltens buskap?

Om du ser någon som kör runt med "övningskörning" fastän det bara sitter en person i bilen och hen uppenbarligen har glömt att ta bort skylten, så kommer du inte att ta hänsyn nästa gång någon kör med "övningskörning" eftersom "det kanske inte är någon som övningskör"..?

Eller om någon kör mot en STOP-skylt så stannar inte du heller vid STOP nästa gång eftersom "andra inte gör det"..?
    Ja, alla skyltar tappar en del av sitt värde om budskapet inte stämmer. Kan du nämna en enda skylt detta inte gäller?
  • CitronGul
    Anonym (tut tut) skrev 2014-09-28 07:34:02 följande:
    Man kan väl vara rädd om livhanken även när barnen inte är med. Man vill ju inte att de ska bli föräldralösa! Men du ser väl knappast dessa skyltar när du kommer brännande i 90 på 50-väg?
    Va? Jag håller max 50 på 50 väg. Antyder min TS på något sätt att jag är en fartdåre?
  • CitronGul
    Anonym (Qwe) skrev 2014-09-28 09:15:07 följande:
    Då måste jag missuppfattat det, dumma mig som trodde att man skulle ringa ifall det satt ett barn i bilen, inte om en skylt satt på bilen.
    Ringa? Vart ska du ringa? Varför agerar du inte själv? Sekunder kan räknas en solig dag med barn i bil.
  • CitronGul
    Chrysabelle skrev 2014-09-28 09:39:10 följande:
    Jo, om man inte vill råka illa ut själv. Det är bara att ringa, de kommer säga åt dig att försöka krossa rutan. Och skickar dit poliser.
    "?Vid sådana här situationer kan vem som helst ingripa. Om situationen upplevs som en nödsituation är det fullt tillåtet att göra ett så kallat envarsingripande och exempelvis krossa en bilruta," (presstalesman vid Sörmlandspolisen.)

www.sn.se/nyheter/sormland/1.2511297
Svar på tråden Varför kör ni med "Barn i bilen"-skylt utan barn med?