• Natulcien

Varför kör ni med "Barn i bilen"-skylt utan barn med?

CitronGul skrev 2014-09-27 16:05:16 följande:
    Naturligtvis. Jag resonerar såhär:

Tror att många tar det lite lugnare om de ser en "Barn i bilen" skylt om de kör så fort så de hamnar nästan i baken på en annan bil och ser skylten samt tänker över situationen(förhoppningsvis) och lättar lite på gasen och avståndet. Sen om de skulle upptäcka att det inte finns några barn i bilen(eller annan bil med likadan skylt), så kanske de inte lättar på gasen nästa gång i samma situation.
    Fast då handlar det ju om osedvanligt korkade och ansvarslösa människor...
  • Natulcien
    Anonym (barnbilschaufför) skrev 2014-09-27 16:59:53 följande:
    Barnskylten är till för att varna andra chaufförer om att här kör en som plötsligt kan bli distraherad av ett barn och därför göra plötsliga och oväntade manövrar. Det är alltså inte barnets liv det handlar om, utan medtrafikanternas. Om du ser en barnskylt ska du antingen hålla större avstånd än vanligt eller köra om.
    Fast om man blir distraherad och gör "plötsliga och oväntade manövrar" så ska man nog inte köra med barn i bilen. Alls. Barn ska sitta fastspända i barnstolar, för övrigt.
  • Natulcien
    Maria 164 skrev 2014-09-27 18:32:24 följande:

Fast barn är oberäknerliga, och man skulle nog vara en robot om man inte reagerade när ens bebis utan  förvarning kaskadkräks, ens tvååring lyckas åla ur bältesselen med armarna och ser ut att när som helst komma på tricket med spännet också, eller barn i vilken ålder som helst plötsligt gallskriker av sina lungors fulla kraft bakom ens rygg...  barn i bil-skylten borde alltså fylla samma funktion som övningskörskylten och vara rätt praktisk information för bakomliggande.

Däremot tror jag inte jag sett en sån där barnskylt sedan jag själv var barn... synd, jag vill ha fler skyltar!

Ja, barn är oberäknerliga. Men det kan övriga trafikanter också vara. Och som bilförare måste du ju kunna hantera sånt. Du måste vara lika beredd på om ett barn kräks eller skriker, precis som om en medtrafikant tvärbromsar eller svänger ut för tajt framför näsan på dig. Tror man inte att man klarar av det så behöver man nog övningsköra lite extra, tänker jag.
  • Natulcien
    CitronGul skrev 2014-09-27 19:03:54 följande:
    De jag vet har sugproppar och trycks fast på rutan på insidan. Lätta att ta bort när man är utan barn om man vill bevara skyltens värde i trafiken. Skrattande
    Men jag förstår faktiskt inte vad du menar..?
    Tappar alltså en skylt sitt värde så fort någon bryter mot skyltens buskap?

Om du ser någon som kör runt med "övningskörning" fastän det bara sitter en person i bilen och hen uppenbarligen har glömt att ta bort skylten, så kommer du inte att ta hänsyn nästa gång någon kör med "övningskörning" eftersom "det kanske inte är någon som övningskör"..?

Eller om någon kör mot en STOP-skylt så stannar inte du heller vid STOP nästa gång eftersom "andra inte gör det"..?

• Natulcien
    CitronGul skrev 2014-09-27 20:21:48 följande:
    Ja, alla skyltar tappar en del av sitt värde om budskapet inte stämmer. Kan du nämna en enda skylt detta inte gäller?
    Jaså?
    Jag stänger faktiskt av mobilen och låter bli att fotografera på platser där det finns skyltar som ber mig stänga av mobilen och låta bli att fotografera - även om personen före mig skiter i skylten. Och om jag rökte så skulle jag respektera "rökning förbjuden"-skyltar. Men du menar att så fort någon bryter mot en sån skylt så kan alla andra också göra det, för då har skylten tappat sitt värde?
    Det håller jag faktiskt inte med om. Så svar: ja, jag kan räkna upp massor med skyltar som gäller fastän någon person någon gång har skitit i budskapet. Massor.
  • Natulcien
    CitronGul skrev 2014-09-27 20:21:48 följande:
    Ja, alla skyltar tappar en del av sitt värde om budskapet inte stämmer. Kan du nämna en enda skylt detta inte gäller?
    Natulcien skrev 2014-09-27 20:43:33 följande:
    Jaså?
    Jag stänger faktiskt av mobilen och låter bli att fotografera på platser där det finns skyltar som ber mig stänga av mobilen och låta bli att fotografera - även om personen före mig skiter i skylten. Och om jag rökte så skulle jag respektera "rökning förbjuden"-skyltar. Men du menar att så fort någon bryter mot en sån skylt så kan alla andra också göra det, för då har skylten tappat sitt värde?
    Det håller jag faktiskt inte med om. Så svar: ja, jag kan räkna upp massor med skyltar som gäller fastän någon person någon gång har skitit i budskapet. Massor.
    Du svarade, för övrigt, inte på mina frågor i inlägg #23...

Svar på tråden Varför kör ni med "Barn i bilen"-skylt utan barn med?