Inlägg från: Anonym (barnbilschaufför) |Visa alla inlägg
  • Anonym (barnbilschaufför)

Varför kör ni med "Barn i bilen"-skylt utan barn med?

Fjärilslarv skrev 2014-09-27 15:10:37 följande:

Jag förstår inte varför man har de skyltarna öht? Ett barns liv är inte mer värt en vuxens. 

Barnskylten är till för att varna andra chaufförer om att här kör en som plötsligt kan bli distraherad av ett barn och därför göra plötsliga och oväntade manövrar. Det är alltså inte barnets liv det handlar om, utan medtrafikanternas. Om du ser en barnskylt ska du antingen hålla större avstånd än vanligt eller köra om.
    Jennie med ie skrev 2014-09-28 15:40:27 följande:
    Najs, ett frikort! Jag orsakar en olycka p g a hastiga och trafikfarliga manövrar men hade faktiskt varnat med skylten så det är egentligen de andras fel.

Varför skulle det vara någon annas fel om jag förorsakar en olycka?

Tänk dig att du kör bakom en lastbil som du märker att är dåligt lastad. Kör du tätt bakom i alla fall, du vet ju att lastbilschauffören och inte du kommer att bli straffad ifall det flyger ett stålrör genom din vindruta?
    Jennie med ie skrev 2014-09-28 16:06:16 följande:
    Det är det inte. Men med den inställningen till skylten som du skrev passar den säkert "det är alltid nån annans fel"-typerna som handen i handsken.
    Är det inte bra att föräldrar meddelar sina medtrafikanter om att här kör en som kan vara trafikfarlig? "Djur i bilen" skylt finns tydligen också, så djurägare är ju också rätt så ansvarsfulla. Däremot har jag aldrig sett någon varna andra med t.ex. "Närsynt chaufför".
    Anonym (Qwe) skrev 2014-09-28 21:39:22 följande:

Nej, om du vet om att du är en fara i trafiken ska du sitta som passagerare i en buss. Ingen skylt i värden gör det ok för dig att framföra ett fordon. Skyltarna har inget värde, det är en plojgrej som folk ska tjäna pengar på. Den är inte till för att varna andra trafikanter. Mycket skrämmande att folk tror detta. Har du körkort? Vart i teoriboken finns denna skylt nämnd?

Det kör väldigt många trafikfaror omkring på vägarna. Om det nu är så att en grupp av dem (trötta småbarnsföräldrar) frivilligt sätter en skylt på sin bil som talar om för alla andra att de hör just precis till den gruppen, så hur kan det inte vara bra? Det är ju fritt fram för dig att lita på att de aldrig kör bil när de är trötta. Det har du aldrig gjort själv, eller?

Jag tycker det vore bra om också rattfyllerister använde sig av skyltar. "Beer on board" kunde det stå på den. Tänk så många liv som hade sparats då.

Svar på tråden Varför kör ni med "Barn i bilen"-skylt utan barn med?