• Maria 164

Varför kör ni med "Barn i bilen"-skylt utan barn med?

Fast barn är oberäknerliga, och man skulle nog vara en robot om man inte reagerade när ens bebis utan  förvarning kaskadkräks, ens tvååring lyckas åla ur bältesselen med armarna och ser ut att när som helst komma på tricket med spännet också, eller barn i vilken ålder som helst plötsligt gallskriker av sina lungors fulla kraft bakom ens rygg...  barn i bil-skylten borde alltså fylla samma funktion som övningskörskylten och vara rätt praktisk information för bakomliggande.

Däremot tror jag inte jag sett en sån där barnskylt sedan jag själv var barn... synd, jag vill ha fler skyltar!

• Maria 164

Ja, inget av det jag räknade upp har ännu hänt mig själv tack och lov. :)

Däremot tror jag inte att någon är så bra bilförare som de själva tror om sig i händelse av kris och små barn drar verkligen till sig sina föräldrars uppmärksamhet, tror inte man kan stänga av det och ser det inte som rimligt att man slutar ta med barnen i bilen innan de fyllt tre.

Sen har jag som sagt inte sett en sån här skylt i verkligheten sedan 80-talet, visste inte att de fortfarande fanns!
    Men eftersom jag uppskattar informationen att föraren framför mig övningskör så kunde jag se poängen med det som Anonym barnbilschaufför förklarade.

Klart mer relevant än vilket hockeylag föraren håller på - skyltar som däremot är väldigt vanliga där jag bor!

Svar på tråden Varför kör ni med "Barn i bilen"-skylt utan barn med?