• tikki masala

    Är mitt barn allergisk mot något jag äter?

    Jag helammar och det har blivit så att mitt barn kräks ganska så mycket hela tiden. Ammade jag för tre timmar sedan så kan han fortfarande kräkas upp en massa mjölk. :/  
    Han har heller inte gått upp så bra i vikt de senaste veckorna. I början gick han upp som han skulle och även lite till. Nu är han tre månader gammal men har bara gått upp ca 65gram i veckan de senaste tre veckorna. Kurvan har planat ut. 
    Bvc säger att det kanske inte är så farligt (eftersom han har lite att ta på) vi väger honom nästa gång han kommer när han är 4 månader gammal och ser vad som har hänt då. Men är inte det lite länge att vänta eller? Tänk om han går ner massor i vikt eller går inte upp något alls under denna period är det inte viktigt att de äter ok denna tiden?

  • Svar på tråden Är mitt barn allergisk mot något jag äter?
  • fluu

    Jag skulle snarare funderat på reflux.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • tikki masala
    fluu skrev 2014-09-27 19:52:22 följande:

    Jag skulle snarare funderat på reflux.


    Men han kräktes inte såhär mycket i början? Faktiskt så att han nästan aldrig kräktes någonting första månaden men att det blivit succesivt mer o mer. Vissa kvällar gör han inget annat än att kräkas stackarn!
  • LillLouise84
    tikki masala skrev 2014-09-27 20:39:23 följande:

    Men han kräktes inte såhär mycket i början? Faktiskt så att han nästan aldrig kräktes någonting första månaden men att det blivit succesivt mer o mer. Vissa kvällar gör han inget annat än att kräkas stackarn!


    Reflux kan visa sig runt 4 månader. Det är att magmunnen inte stänger sig som den ska. Vi fick en bok från BVC där det går att läsa om det.
  • mammalovis

    Har ditt barn börjat röra på sig mer? I så fall är ju risken stor att han trycker ihop magen mer och att överskottet kommer upp. Självklart kan det även vara reflux. Min dotter kräktes en del fram till ca 1 år då jag slutade amma.

    Känner du oro så be om att få en kontrollvägning vid 3,5 månader.

  • tikki masala

    hur mycket bör en tremånaders gå upp i vikt då? vägde honom nu igen efter en vecka till och han har nu gått upp bara 65 gram igen. 

  • liol1973

    Det kan givetvis vara en reaktion på något du äter också, det är omöjligt att veta om man inte provar. Du kan alltid prova att utesluta dem vanligaste allergenerna i 1-2 månad och se om det blir någon skillnad.

    Dem vanligaste bland ammande barn är vad jag vet mjölkprotein och ägg. Vid Mjölkprotein allergi ska man även undvika soja och baljväxter då de proteinerna
    är väldigt likt mjölkproteinet.

  • liol1973

    Det behöver dem inte ha. Det finns en mängd olika symptom på mjölkprotein allergi och ofta visar det sig lite annorlunda för olika barn.

    Vi uppfattade aldrig att dottern hade ont i magen, hade vi gjort det hade vi så klart misstänkt allergi mkt tidigare än vi gjorde... :/

  • tikki masala
    liol1973 skrev 2014-09-30 15:42:58 följande:

    Det behöver dem inte ha. Det finns en mängd olika symptom på mjölkprotein allergi och ofta visar det sig lite annorlunda för olika barn.

    Vi uppfattade aldrig att dottern hade ont i magen, hade vi gjort det hade vi så klart misstänkt allergi mkt tidigare än vi gjorde... :/


    Hade ditt barn blod i avföring lite då o då? Nu har han haft det tre gånger på en månad. 
    Jag har iallafall ringt till barnläkaren för att prata om det. Såg nu att mjölkallergi kan ge blod i avföring, eksem, kräkningar och inte gå upp i vikt. allt det har han.
  • liol1973

    Inget blod, men hon stod still i vikt första månaden innan hon började sega sig upp. Det var ett heltids jobb att gå henne att följa "sin kurva". När man rapade henne kom hälften av maten upp igen. Åt väldigt små "portioner" och åt ofta. Vaknade och gallskrek efter mat på en gång. Torreksem, slemmig grön avföring som kom och gick. Tömde aldrig en flaska. Vid 10 månader blev symptomen värre och då tog vi bort mjölken, 1 månad senare tömde hon flaskor och åt med en aptit hon aldrig haft innan...

    Om du inte redan kör mjölkfritt skulle jag definitivt prova det och se om det bli ngn skillnad, då det är den vanligaste allergin hos ammande barn. Ta även bort all soja och baljväxter i början då mjölkproteinallergiker ofta reagerar på dem också.

    Det finns tyvärr inget tillförlitligt prov på mjölkproteinallergi, utan det kan bara diagnostiseras med uteslutning och provokation. Du kan därför med fördel börja med det innan du träffar läkaren så att du kan ge en initial rapport redan när ni träffas första ggn.

  • tikki masala

    Nu har jag vart hos doktorn och de sa att det troligen är mjölkproteins allergi. så har fått info om det och började med mjölkfritt igår.  Hon sa att det kan ta flera veckor innan man ser resultat. Men igår när jag körde helt mjölkfritt så kräktes lillen ingenting alls. Och han ville äta näst intill hela dagen?  
    I morse råkade jag äta lite vanligt smör. Jag hade köpt mjölkfritt men sparat det gamla paketet smör för min man o dotter. Då råkade jag ju glömma av mig såklart och hann äta en halv smörgås från detta.
    Efter en timme så ammade jag sonen som i sin tur kräktes efter en halvtimma. Om det har med det att göra har jag ingen aning!?
    Kan mjölkproteinet komma så snabbt till min mjölk? 

  • liol1973

    Det kan gå så snabbt men det behöver inte vara det.

    Det tar två veckor på mjölkfritt innan din kropp och mjölk är helt fri från mjölkprotein, och sedan två veckor till innan barnets kropp är fri. Trots att den "konstanta" mängden mjölkprotein kan sjunka rätt snabbt på mjölkfritt kan det släppas ut extra protein i mjölken, från det som redan finns i din kropp, lite då och då under dem här två veckorna. Det är därför vanligt att barnet som blivit bättre helt plötsligt får symptom igen trots att man vet att man inte missat med mjölken.

    Helt stabilt kan man alltså inte räkna med att det blir innan både din och barnets kropp är helt rena från mjölkprotein. Hoppas att det snabbt blir bättre för er nu! :)

Svar på tråden Är mitt barn allergisk mot något jag äter?