• runas

    Holmfrid eller Severin?

    Nu är lillkillen snart här och vi försöker enas om ett namn. Två starka kandidater är Holmfrid och Severin. Är medveten om att de är ovanliga och rejält gubbiga, men vi tycker såklart att de är jättefina.

    Egentligen bryr jag mig inte så mycket om ifall andra tycker att vår sons namn är fult, men jag vill ju inte att han ska behöva lida av att ha ett så pass ovanligt namn (alltså att folk skulle tycka synd om honom eller göra sig lustiga på grund av att namnet).

    Vad tror ni? Är namnen för konstiga/gubbiga/annat för att funka som tilltalsnamn idag? Vilket är det bästa av dessa två?
    Tips på liknande namn?

    Kommentarer mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Holmfrid eller Severin?
  • DinaMii

    Med alla namn från alla kulturer som kommer idag så tror jag inte att något namn direkt kommer uppfattas som konstigt i framtiden :) det kommer finnas så många olika namn och versioner av namn så jag tror få kommer sticka ut.

    Severin röstar jag på, känns som det funkar bättre internationellt, om jag tänker på uttalet :)

  • BCH52

    Kul att ni tar upp de gamla namnen. Båda var vanliga i norrlands inland för några generationer sedan. Om du läser Sara Lidmans böcker så har flera av hennes romanfigurer den typen av namn, där kan du hitta alternativ.

    Av de två du har tror jag att Severin skulle fungera bäst. Holmfrid har flera konsonanter på rad och den typen av namn brukar bli lite svåra att hantera.

  • runaas

    Stort tack för svar alla ni! Och bra tips om Sara Lidman. Ska kolla upp hennes böcker.

    Vill gärna ha fler åsikter!

  • MallaL

    Severin är jättefint! Lite tveksam till Holmfrid, kompisarna kanske tycker det är krångligt att säga och säger Holme istället?

  • BCH52
    MallaL skrev 2014-09-28 07:05:48 följande:

    Severin är jättefint! Lite tveksam till Holmfrid, kompisarna kanske tycker det är krångligt att säga och säger Holme istället?


    Holme! Jag har ett vagt minne att det var ett gammalt namn från vikingstiden. Har också för mig att jag läst en bok där Holme var hjälten, en ungdomsbok om vikingatiden.
  • Natulcien

    Jag gillar Severin! Holmfrid är jag mer tveksam till. Fint egentligen, men ligger inte lika bra i munnen som Severin.

  • Abbe83

    Severin gillar jag bäst.
    Fler förslag:
    Algot
    Assar
    August
    Bertil
    Dag
    Evert
    Fridolf
    Gillis
    Gottfrid
    Gunnar
    Gunvald
    Harald
    Hjalmar
    Holger
    Linnar
    Manfred
    Ragnar
    Runar
    Sigfrid
    Stellan
    Sverker
    Torvald
    Valdemar
    Vilgot

  • Diamant

    Jag känner en Severin, tycker det är ett coolt namn och han kan få smeknamnet Sev! 
    Holmfrid låter för mycket som ett efternamn tycker jag.

  • smultronhesten

    Severin säger jag, eftersom jag älskar "Äppelkriget"

  • MallaL
    smultronhesten skrev 2014-09-28 11:02:49 följande:

    Severin säger jag, eftersom jag älskar "Äppelkriget"


    Poäng där! Älskar också Äppelkriget!
  • fluu

    -fridnamnen är lite knepiga då de lätt kan uppfattas som flicknamn, om det nu är ett problem för er. Annars är det liksom inget konstigt med ovanliga namn. Och "gubbnamn" kommer de ju inte alltid vara heller.
    Jag absolut älskar Severin så det röstar jag för! Enkelt i sin egenhet. Vackert och myspysigt. Och så kopplar jag till "Äppelkriget".
    Holmfrid gillar jag sådär. Det är just -friddelen jag inte kan med. Annars älskar jag Holme. Annars manligt och vackert. Kopplar till skidskytten Olsson.

    Tycker iofs inte att ni behöver fler alternativ, men för sakens skull:

    Ragnvald
    Valfrid
    Ulf
    Ulvar
    Toste
    Tibrand
    Sigvard
    Evald
    Osvald
    Ottar
    Odmar
    Oddvar
    Mandor
    Moltas
    Leander
    Justus
    Hildemar
    Elmer
    Elon
    Ernst
    Asker


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Baktakt

    Inte glömma Sölve! Tycker det är en värdig kandidat i klass med Severin om man vill ha något lite kortare.

    Holmfrid låter som ett efternamn för mig och Holme jättemärkligt. Tror inte de finns/funnits i någon större omfattning här i söder.

  • ALY538
    fluu skrev 2014-09-28 15:52:07 följande:

    -fridnamnen är lite knepiga då de lätt kan uppfattas som flicknamn, om det nu är ett problem för er. Annars är det liksom inget konstigt med ovanliga namn. Och "gubbnamn" kommer de ju inte alltid vara heller.
    Jag absolut älskar Severin så det röstar jag för! Enkelt i sin egenhet. Vackert och myspysigt. Och så kopplar jag till "Äppelkriget".
    Holmfrid gillar jag sådär. Det är just -friddelen jag inte kan med. Annars älskar jag Holme. Annars manligt och vackert. Kopplar till skidskytten Olsson.

    Tycker iofs inte att ni behöver fler alternativ, men för sakens skull:

    Ragnvald
    Valfrid
    Ulf
    Ulvar
    Toste
    Tibrand
    Sigvard
    Evald
    Osvald
    Ottar
    Odmar
    Oddvar
    Mandor
    Moltas
    Leander
    Justus
    Hildemar
    Elmer
    Elon
    Ernst
    Asker


     


    Asker är väl en ort nära Kilsmo/Askersund? 

  • Maymom
    ALY538 skrev 2023-09-07 17:42:16 följande:

     


    Asker är väl en ort nära Kilsmo/Askersund? 


    Är det inte lättare att googla det en att fråga i en 9 år gammal tråd?😉
Svar på tråden Holmfrid eller Severin?