Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Hur får jag min sambo att förstå att han har en osund relation till alkohol?

Du ställer ett ultimatum. "Oss eller alkoholen". 
    Jag har varit där, jag har tagit striden och varit rakryggad och ärlig i mina ultimatum. Tar han till flaskan så ryker han och det vet han. 

När jag läser din text är det som att läsa om mig själv för något år sedan. Fanns alltid en anledning för min make att dricka. " Det är fint väder" "Det är hockey" "Det är helg" "Det är regn" "Det är Sveriges nationaldag" osv osv osv.. 
    Anledningarna hopade sig och tillsist var det allt, allt var en anledning. 

Jag sökte hjälp hos sociala som har en särskilld grupp för missbruk här i den här staden. Han fick gå ett program och faktsikt förstå att han har en osund relation till alkohol.
    Nu är det 10 månader sedan han drack något som är starkare än 0.2% alkohol. 

Jag lider med dig och jag önskar dig all lycka och styrka att försöka få honom att förstå. Det är inte lätt, det kanske är det tuffaste fajten man får ta. Att försöka få en missbrukare att förstå dennes problem. Men vill han och du orkar så kämpa! 

• Anonym (.)
    Anonym (orolig) skrev 2014-09-28 01:11:28 följande:
    Skönt att höra att nån mer än jag tycker att hans alkoholvanor låter osunda. Än så länge känns inte hans alkoholvanor som ett problem, det ser ganska oskyldigt ut. Han dricker ju bara några öl några kvällar i veckan. Det stör ju ingen, tänker man ju och förvisso är det sant än så länge. Anledningen till att jag vill göra något nu är för att jag vill ta tag i det innan det blir ett beroende. För när han väl har blivit beroende är det så mycket svårare att bli av med det.

Tack för peppen!
    Det som jag ser som det egentliga problemet är att han alltid har en anledning att dricka. Det är där det börjar bli ett missbruk och jag tycker att du gör helt rätt i att sätta stopp nu och inte senare när det gått för långt. För tro mig, det kommer att göra det. Detta beteende blir en vana och sedan ett missbruk som blir svårt att hejda. Vart någonstans han är i banan kan bara du (och han) veta då det är svårt utifrån text att läsa. 

Min började likadant och sen drack han 7/7 kvällar med någon anledning (vilken som helst) men det var ju inte så farligt, det var ju "bara" 6 starköl per kväll. Enligt honom såklart så var det ingen fara.. 
Svar på tråden Hur får jag min sambo att förstå att han har en osund relation till alkohol?