• barajag01

Minskade fosterrörelser

Har känt bebisen sparka och hålla igång nästan varje dag sedan v.18 (har livmodern i bakvägg). Hon har varit en väldigt aktiv bebis sen v 20, är i v.25 nu. Har jag inte känt något alls dom senaste 3 dagarna. När ska man oroa sig?

• Svar på tråden Minskade fosterrörelser
  • Line85
    barajag01 skrev 2014-09-28 11:16:01 följande:

Har känt bebisen sparka och hålla igång nästan varje dag sedan v.18 (har livmodern i bakvägg). Hon har varit en väldigt aktiv bebis sen v 20, är i v.25 nu. Har jag inte känt något alls dom senaste 3 dagarna. När ska man oroa sig?

Jag känner absolut varje dag, flera gånger. Jag hade blivit orolig om jag inte känt på EN dag! Min rör sig kanske 5-6 omgångar om dagen. På morgonen strax efter jag vaknat, när jag lägger mig på kvällen, och några gånger där mellan. Hade det gått halva dagen och jag inte känt något skulle jag börja fundera och sedan medvetet försöka få igång han. Nu har det inte hänt än, men det finns ju knep.

Drick massvis med iskallt vatten. Försök känna och trycka på magen. Spela musik nära magen.
  • barajag01
    Line85 skrev 2014-09-28 11:26:30 följande:
    Jag känner absolut varje dag, flera gånger. Jag hade blivit orolig om jag inte känt på EN dag! Min rör sig kanske 5-6 omgångar om dagen. På morgonen strax efter jag vaknat, när jag lägger mig på kvällen, och några gånger där mellan. Hade det gått halva dagen och jag inte känt något skulle jag börja fundera och sedan medvetet försöka få igång han. Nu har det inte hänt än, men det finns ju knep.

Drick massvis med iskallt vatten. Försök känna och trycka på magen. Spela musik nära magen.
    Jag brukar också känna så ofta.. Både morgon, mitt på dagen och på kvällen är det disco där inne :P Har inte tänkt så mycket men det slog mig idag att jag inte känt nåt eftersom jag alltid gör det....

Har testat att dricka vatten, buffat på magen osv men inget svar :/
  • AMKA

Jag tycker du ska ringa till förlossningen, förklara hur det ligger till och be att få komma in och lyssna på hjärtat eller dylikt, jag hade minskade fosterrörelser förra veckan (v.25), de tog min oro på allvar och jag fick in och kika lite på killen i magen. Han mådde bra och de vet inte varför han var mindre aktiv, mest troligt bara en trött krabat. :) ring in så slipper du oroa dig!

• LillaJag06

Åk in TS! Om du inte känt något på 3 dagar är det verkligen dags för en kontroll.

Den lilla kanske bara har lagt sig så du inte känner sparkarna men ring FL så du får komma på en kontroll.

• Line85

Min tanke också är att barnet hittat sin favoritställning och ligger så du inte känner, men samtidigt är barnets rörelser denna vecka mindre kontrollerade. Berätta sen hur det gick.

• Urmakaren

Man ska alltid ta minskade fosterrörelser på allvar. Har man inte känt NÅGOT ALLS PÅ TRE DYGN, så är det definitivt dags att åka in och kolla läget.

• Line85
    barajag01 skrev 2014-09-28 13:12:22 följande:

Tusen tack för alla svar. Ska åka in till FL nu

Vad bra. Lycka till!
  • AMKA
    barajag01 skrev 2014-09-28 13:12:22 följande:

Tusen tack för alla svar. Ska åka in till FL nu

Super! :) lycka till från mig med!
  • barajag01

Tack allesammans! Fick se hjärtat slå och hon låg så jag inte känner sparkarna. Vilken lättnad!

• AMKA
    barajag01 skrev 2014-09-28 14:54:41 följande:

Tack allesammans! Fick se hjärtat slå och hon låg så jag inte känner sparkarna. Vilken lättnad!

Skönt att höra! :)
  • Line85
    barajag01 skrev 2014-09-28 14:54:41 följande:

Härligt! Hon började inte leva om när dom utförde ultraljudet?
Svar på tråden Minskade fosterrörelser