• Danie

Nervös labrador/bordercollie med separationsångest, vad kan vi göra?

Min sambos syster har en labrador/bordercollie (Nikey) som bor kvar hos mamman. Efter att ha bott i ett hus med stor trädgård hela sitt liv bor han nu i en liten lägenhet och enligt grannarna skäller han konstant när han är ensam. När man kommer hem kan man höra honom långt ut på parkeringen så det är iallafall inte en fullständig osanning. Han är snart sex år, okastrerad, enormt lättlärd men kan under inga omständigheter gå i koppel. Systern ("ägaren" och den han varit med mest, sovit hos mm) har flyttat hemifrån i samband med flytten så utöver den omställningen har han ju också blivit lämnad. Eftersom han skäller och grannarna klagar är han hos oss. Här har han vait redan innan flytten i perioder och i vår lägenhet skäller han bara kort när han hör grannar i trappen eller min sambos bil komma. Redan innan flytten var Nikey mycket nervös. Rädd för allt, men ändå nyfiken. Han har enorm separationsångest och blir lika till sig när vi kommer hem efter någon timme hemifrån som när man kommer ut efter fem minuter i badrummet. Svasar konstant i hälarna på oss här hemma, trots att det är en liten lägenhet och han haf full uppsikt över allt utom badrummet från sin säng. Andra hundar reagerar ofta starkt och agressivt mot honom, som att han utstrålar underlägsenhet. Nu får han ett kosttillskott, Zylkene, men det gör absolut ingen skillnad.

Jag förstår att flytt mm har påverkat men "felen" var där redan innan. Jag vill gärna börja med att lugna ner honom, för jag tror inte att han mår bra. Om han kan bli mindre nervös blir det kanske lättare att lära honom gå fint i koppel, träffa folk och andra hundar och annat som han helt enkelt inte klarar för att han aldrig fått lära/erfara ordentligt. Min tanke var först att ta med honom till jobbet så att han inte behövde vara själv men det går inte med logistiken. Han blir helt förstörd på tåget. När vi är hemma är vi mycket med honom så att han får närhet .en övar på att han ska ligga "ur vägen" och inte behöva följa efter så fort vi flyttar oss. Vi pratar lugnt med honom och skriker aldrig, har fått för mig att rop eller arga och höga kommandon gör att han tror att det är okej att han skäller men det stämmer kanske inte? Vad kan vi göra för att ge honom bättre självtillit och lite ro? Har provat att "vänta in" lugnet innan promenader, mat mm (liggande öron, svansen still, fokus på mig) men det kommer inte. Har stått i tre kvart men han är lika "på gång". Slappnar aldrig av. Alla tips mottages varmt, jag vill bara att han ska må bra och att vi ska kunna ha kul ihop!

• Svar på tråden Nervös labrador/bordercollie med separationsångest, vad kan vi göra?
  • Ramborg

Med tanke på vilka raser som ingår i hunden skulle jag gissa att den behöver rejält med både motion och psykisk stimulans. Om den är ensam hela dagarna gissar jag att inaktiviteten är en stor del av problemet. Om jag vore du skulle jag börja med att öka aktivitetsnivån och se om det ger någon effekt.

42.
  • MinnaQ

Håller med första kommentaren.

Han har så pass aktiva raser i sig att det krävs mycket för att hålla honom balanserad.

Bara promenader är sällan tillräckligt för någon hund,speciellt om man alltid går samma runda. Hundar behöver jobba såväl mentalt som fysiskt. Har ni testat att ge honom en aktivitetsboll med godis inomhus? Ute är parkour under promenaderna ett jättebra sätt att låta hunden jobba.

• Dexter dot com

Börja med att ordna dagmatte så att han aldrig behöver vara ensam under tiden ni ensamhetstränar hunden. Ensamhetsträning går ju ut på att hunden bara lämnas så korta stunder att den aldrig går upp i stress.
    Sen bör ni dränera hunden ordentligt mentalt några gånger i veckan med tex spår som både lugnar och bygger hundens självförtroende.

Är hunden ordentligt undersökt så den inte har ont någonstans?

• Anonym (hej)

Håller med ovanstående.

Fysisk och psykisk stimulans nära till utmattning. Ta god tid på er med ensamträningen, börja om genom att.bara lämna korta stunder.

Försök att inte uppmärksamma det nervösa beteendet då det.bara förstärks. Ta det lugnt och ha tålamod.

• hundpuss

Vilken mental stimulans får hunden under veckorna?
    Jag gissar att en del av den problematik ni upplever kan lätta och delvis försvinna när hunden får utlopp för sin energi.
    Tränar ni något?

• Danie

Hej! Tack för alla svar och jag ber om ursäkt för att jag återkommer så lång tid efter att jag skrev det första! Vi har bytt mat till en sort med 70% kött och bara rena råvaror istället för hans Pedigree, körde till en butik som hade Acana och Orijen men säljaren rekommenderade Essential Foods till att börja med och den verkar lika bra som Orijen på pappret iallafall. Nikey tycker mycket om den och han verkar bli mätt på ett annat sätt. Han får nu mat en gång om dagen, i en sån där matskål som det är lite klurigt att få ut maten ur. Jag tar med en liten del på morgonturen och så får han "spåra i sig" den. Vi har köpt nya leksaker som aktiverar, en som han ska få godbitar ut ur i mjukt silikon och en som ör som ett pussel, och han lekar mycket med båda när vi är hemma. Vår tanke var att han skulle ha tillgång till dem när vi inte var hemma, som underhållning, men de ligger orörda när vi kommer hem. Antar att ha sover mest. Jag har varit sjuk en tid (bra tajming!) så vi har övat mycket på att han inte ska skälla när vi går eller kommer hem. Det har gett bra resultat men han har svårt att inte släppa ur sig ett par skall när han hör min sambos bil eller när nyckeln kommer i låset. Det där sista verkar sitta långt inne i honom, som att han bara måste låta oss veta att han vet att vi är på väg till honom. Det blir en lång tur på kvällen också, men den är mest för honom eftersom vi inte kan träna med honom på den. Där spårar vi också lite (ofta med den nya maten om där finns något kvar från dagsportionen) och övar mest att han ska komma tillbaka till oss när vi kallar han namn när han är lös.

Han är fortfarande nervös när vi kommer ut, vilket gör det helt omöjligt att träna något som helst på promenaderna. Han är helt off och lyssnar inte till något. Hemma eller i trädgården går det hur bra som helst, både med och utan koppel. Vi har börjat med clickerträning, mest för att det är så många som är runt men clickern låter ju likadant oavsett vem som klickar. Den kommer inte med på promenaderna ännu, vill inte riskera att klicket blir overksamt för att är så uppe i varv ute. Vi har också köpt en ny, större sele, som gör att han inte kan dra med samma kraft men också att där kanske kan bli en skillnad på "träningstid" och "lektid". Det sitter kanske mest hos oss, man han blir lugnare när man sätter träningsselen på, som att han förstår att nu är leken slut.

Alla tips för att få honom lugnare ute mottages tacksamt, jag vet inte vad mer man kan göra. Vi försöker göra allt med träningen hemma och i närområdet men eftersom han slutar lyssna känns det hopplöst. Vi övar mycket att han ska titta på oss, med ögonkontakt, när vi ger kommandon och kallar hans namn och det går hur fint som helst hemma. Det tar ju tid bla bla. men det är så frustrerande att allt fungerar så bra hemmaomkring och sen när vi går ut så är det hela som bortblåst.

Svar på tråden Nervös labrador/bordercollie med separationsångest, vad kan vi göra?