Inlägg från: Akua |Visa alla inlägg
  • Akua

Hur mycket behöver min 5 månader katt?

Alltså på de flesta foder så står det ju hur mycket katten ska ha!!

Jag köpte igår ett torrfoder från en djuraffär till min katt och där stå det klart och tydligt hur många gram katten ska ha i förhållande till vikt (då min är vuxen). Det står även hur mycket torrfoder katten ska ha om hon också får en påse blötmat. Så läs på din förpackning. Det är ju olika mycket gram som katten ska ha beroende på vad det är för märke.

Min katt ska iaf ha 40g torrfoder per dag. Ca 1dl är det. Fri tillbg funkar inte riktigt för henne just nu...då skulle hon kunna äta 5dl hehe.

• Akua
    sheldonbazinga skrev 2014-09-28 21:44:30 följande:

ja han har ju fri tillgång till torrfodret, och det tar ju slut lite då och då.. så jag vet inte! men många säger ju att det är så viktigt att mata katten väl när den är ung för att den ska må så bra som möjligt! förstår självklart att man måste sätta en gräns så den ej blir överviktig!! ..:)

Precis. Måtta hur mycket torrfoder du ger. Mat ska ju absolut en katt ha, men ger du för mycket så är det en sorts misshandel om djuret blir överviktigt.

Spannmålsfritt är säkert bra, vissa hävdar dock annat. Men om du nu går över till spannmålsfritt så skulle jag ändå rekommendera att du köpte ett annat torrfoder på djuraffär (!) innehållande spannmål så det inte blir för stor omställning för kissen.
  • Akua
    nemo1 skrev 2014-09-28 21:48:26 följande:

Som jag skrev så ska kattungar inte ha någon gräns...fri tillgång! Kattungar växer så det knakar och ska inte ha några begränsningar när det gäller mat.

Kattungar ska ha mat. Mina har dock kunnat äta sig tjocka och runda på en dag så jag begränsade. Alla katter är olika i sin aptit.
  • Akua
    sheldonbazinga skrev 2014-09-28 21:58:27 följande:

okej!

jag ska sluta med friskies på en gång iallafall!!

sen har jag en hel påse torrfoder royal canin nu (vet att den inte heller var bra) men borde jag avta med den lite sakta? och sen ge ett bra blötfoder som de du tipsat? och alltid ha tillgång till blötfoder då, och då ha koll på vikten så han ej blir överviktig?:) 

Att ha koll på viktigt är sjukt bra! Senast jag var hos veterinären så fick jag beröm för att jag håller så bra vikt på henne...haha man blir mallig när veterinären ger beröm ;) dock ick jag bakläxa på tänderna... Så börja borsta din kisses tänder medan han är så ung, ett tips ;)
  • Akua
    nemo1 skrev 2014-09-28 21:58:03 följande:

Akua, varför svarar du när du inte har en aning? Det är väl självklart att spannmålsfritt foder är bättre. Katter är strikta carnivorer, dvs köttätare och inga kossor. Det som gör en katt tjock är just spannmål och inte fettet, en katts foder ska innehålla 20-22% animaliskt fett då de tar sin energi från fettet och inte från kolhydrater som vi människor.

Spannmål = kolhydrater = socker = fetma.

Jag har inte sagt något annat. Jag har koll. Du behöver inte hacka på andra.
  • Akua
    Akua skrev 2014-09-28 22:00:49 följande:

Att ha koll på viktigt är sjukt bra! Senast jag var hos veterinären så fick jag beröm för att jag håller så bra vikt på henne...haha man blir mallig när veterinären ger beröm ;) dock ick jag bakläxa på tänderna... Så börja borsta din kisses tänder medan han är så ung, ett tips ;)

Att ha koll på VIKT, menade jag haha.
  • Akua
    sheldonbazinga skrev 2014-09-28 22:02:13 följande:

finns det speciella tandborstar för det? och köper man det hos veterinären/djurbutik/mataffär? och behövs någon slags tandkräm eller endast borstning?:)

Det finns speciella tandborstar och speciella små små "tub-trasor" som man sätter på fingret och gnuggar med. Det finns hos både veterinär och djurbutik. Just nu kör jag dock med en barntandborste och det finns på vanlig mataffär ;)

Tandkräm finns också att köpa men det viktigaste är själva borstningen. Tandkrämen kan man skippa då den inte tillför så mycket om inte katten tok-älskar sen såklart (vilket min inte gör) då går ju borstningen lite enklare.

Första gångerna borstade jag med vanligt smör hahaha
  • Akua
    sheldonbazinga skrev 2014-09-28 22:14:45 följande:

tänkte slänga in en annan fråga om ni kan svara på det!:)

hur mycket borde en 5 månaders katt väga? vägde han nu, eller vägde mig först och vägde en gång till med katten i famnen, kanske ej blir exakt vikt, men vikten blev iallafall 3,1 kg. Ragdoll hane 5 månader. 

hur mycket ska han öka i vikt med åldern? vad ska en fullvuxen katt väga?

tänkte lika bra att fråga när ni var så snälla att svara:)

Oh, jag tycker det är så svårt att svara på vad andra katter ska väga. Det är så himla olika. Ragdolls är ju en ganska stor ras, och framförallt hanar. Min katthona är normalviktig och väger 3kg eller strax under, hon är ganska liten. En katt ska ju vara smal men alltså din kisse är ju fortfarande kattunge och växer så den väger säkert rätt. Du ska väl ta en vaccination hos veterinären om ett tag så fråga då vad hen tycker.
  • Akua
    sheldonbazinga skrev 2014-09-28 22:22:54 följande:

Ja det är ju en bra ide! lite riktlinjer, annars får jag, som jag skrev till nemo1 att se hur han mår och det lär väll synas om han blir väldigt tjock o go haha!

Absolut!! Och fråga veterinären vid nästa besök och väg då. Då har du något att utgå ifrån, så har jag gjort. Det är lätt att bli hemmablind ;)
Svar på tråden Hur mycket behöver min 5 månader katt?