Inlägg från: nemo1 |Visa alla inlägg
  • nemo1

Hur mycket behöver min 5 månader katt?

Friskis är det sämsta fodret du kan ge din katt, nästan bara spannmål som successivt gör katten sjuk och tjock.. Sen ska du inte blanda mat då katter ofta har väldigt känslig mage och inte alltid man ser på diarrér men katten kan ju faktiskt ha magknip. Royal Canin är inte heller bra mat, de lever endast kvar pga sitt namn och är fullt med spannmål.

Ge istället enbart blötmat och vill du absolut ge torrfoder så köp ett spannmålsfritt foder, tex Orijen och ge som komplement. Blötmat är bättre än alla torrfoder och Mjau är en av de bästa. Pussi portionspåsar är bra, Whiskas är tillsatt salt vilket inte är bra för deras njurar. Kattungar ska ha fri tillgång på mat, dvs alltid mat på tallriken.
    Blötmat kan stå framme många timmar denna årstid utan att bli gammal så ös på till natten.

Till och med Agria har gått ut på sin hemsida med att blötmat ges med fördel om du inte tror på vad jag skriver.

En bra regel är att aldrig köpa torrfoder i mataffären, det fodret passar bättre till kossor som lever på spannmål.

Läs ALLT vad som står på kattstatus.se 

• nemo1

Som jag skrev så ska kattungar inte ha någon gräns...fri tillgång! Kattungar växer så det knakar och ska inte ha några begränsningar när det gäller mat.

• nemo1
    Akua skrev 2014-09-28 21:48:09 följande:
    Precis. Måtta hur mycket torrfoder du ger. Mat ska ju absolut en katt ha, men ger du för mycket så är det en sorts misshandel om djuret blir överviktigt.
    Spannmålsfritt är säkert bra, vissa hävdar dock annat. Men om du nu går över till spannmålsfritt så skulle jag ändå rekommendera att du köpte ett annat torrfoder på djuraffär (!) innehållande spannmål så det inte blir för stor omställning för kissen.
    Men nu skriver du saker som inte stämmer. Och när man går över till ett bättre foder så ska man ju inte gå över till ett likvärdigt, i detta fall skitdåligt foder. Utan ett nytt foder ska alltid fasas in mycket mycket långsamt under flera veckor, med början av några enstaka kulor.
    Som jag skrev så kan du med fördel köpa blötmat i mataffären där Mjau är överlägset bäst, Bozita i djuraffären (blötmaten) har samma tillverkare som är svenskt. Pussi portionspåsar, ICA:s portionspåsar är också bra. De stora märkena som Royal canis blötmat är uppblandat med spannmål.
  • nemo1

Akua, varför svarar du när du inte har en aning? Det är väl självklart att spannmålsfritt foder är bättre. Katter är strikta carnivorer, dvs köttätare och inga kossor. Det som gör en katt tjock är just spannmål och inte fettet, en katts foder ska innehålla 20-22% animaliskt fett då de tar sin energi från fettet och inte från kolhydrater som vi människor.

Spannmål = kolhydrater = socker = fetma.

• nemo1
    sheldonbazinga skrev 2014-09-28 22:14:45 följande:
    tänkte slänga in en annan fråga om ni kan svara på det!:)

hur mycket borde en 5 månaders katt väga? vägde han nu, eller vägde mig först och vägde en gång till med katten i famnen, kanske ej blir exakt vikt, men vikten blev iallafall 3,1 kg. Ragdoll hane 5 månader. 

hur mycket ska han öka i vikt med åldern? vad ska en fullvuxen katt väga?
    tänkte lika bra att fråga när ni var så snälla att svara:)
    Det går inte att svara på då det är lika individuellt som på oss människor.
  • nemo1

En viktig sak är att kastrera direkt vid sex månader så att han inte hinner börja kissa fel, ett beteende som då kan vara svårt att få bort även efter kastrering. Riktlinjerna har varit sex månader men dessa är borttagna och det räcker med att katten väger två kg. Se till att öronmärka vid kastreringen då katten måste vara sövd för att utföra detta. Även om katten ska vara innekatt så kan den faktiskt råka smita ut.
    Har du en äkta ragdoll med stamtavla så är den ju redan vaccinerad och chipmärkt. Har du inte tecknat försäkring så gör det omdelbart, är olyckan framme så är det fruktansvärt dyrt med veterinärvård.

• nemo1

Det är karens på försäkringen så det är jätteviktigt att försäkra direkt. Blir katten sjuk eller skadar sig innan karensen så utesluts just den skadan eller sjukdomen resten av kattens liv. Så blir det sedan men eller katten blir sjuk med samma åkomma så går det inte på försäkringen.

Svar på tråden Hur mycket behöver min 5 månader katt?