• sheldonbazinga

Hur mycket behöver min 5 månader katt?

Hej!

Har köpt min första katt, en ragdoll hane som nu är 5 månader. (ej kastrerad än)

Jag ger honom 1 halv portionpåse, dvs 50 g på morgonen och på kvällen. sammanlagt 100 g per dag. samt fri tillgång till torrfoder.

Min fråga är om 100 gram blötfoder är för lite för en fem månaders gammal katt?

Nej jag har inte vägt honom än, försökte det förut men han vägrade vilt att ställa sig på vågen, men kan försöka igen om det absolut är mycket viktigt att veta vikten och inte bara åldern. 

Har gett honom lite blandade matmärken och han äter det mesta.

blötmat har han tex fått: whiskas och pussi tror jag den hette.

torrfoder: royal kanin och friskies.

Maten är för kattunge och ej en vuxen katt.

men som sagt, är det för lite mat? bör han tex få 50 g mer mitt på dagen?

han får 50 g blötfoder när första personen i huset går upp, kanske runt 7-8 tiden. sen på kvällen 50 g till vid 6-7 tiden. och som sagt torrfoder och vatten finns alltid.

Tacksam för snabba svar! ( ska bestämma mig för en matsort, vet det är bättre att ha en o samma, men testar lite o ser vad han gillar)

• Svar på tråden Hur mycket behöver min 5 månader katt?
  • nemo1
    Akua skrev 2014-09-28 21:48:09 följande:
    Precis. Måtta hur mycket torrfoder du ger. Mat ska ju absolut en katt ha, men ger du för mycket så är det en sorts misshandel om djuret blir överviktigt.
    Spannmålsfritt är säkert bra, vissa hävdar dock annat. Men om du nu går över till spannmålsfritt så skulle jag ändå rekommendera att du köpte ett annat torrfoder på djuraffär (!) innehållande spannmål så det inte blir för stor omställning för kissen.
    Men nu skriver du saker som inte stämmer. Och när man går över till ett bättre foder så ska man ju inte gå över till ett likvärdigt, i detta fall skitdåligt foder. Utan ett nytt foder ska alltid fasas in mycket mycket långsamt under flera veckor, med början av några enstaka kulor.
    Som jag skrev så kan du med fördel köpa blötmat i mataffären där Mjau är överlägset bäst, Bozita i djuraffären (blötmaten) har samma tillverkare som är svenskt. Pussi portionspåsar, ICA:s portionspåsar är också bra. De stora märkena som Royal canis blötmat är uppblandat med spannmål.
  • nemo1

Akua, varför svarar du när du inte har en aning? Det är väl självklart att spannmålsfritt foder är bättre. Katter är strikta carnivorer, dvs köttätare och inga kossor. Det som gör en katt tjock är just spannmål och inte fettet, en katts foder ska innehålla 20-22% animaliskt fett då de tar sin energi från fettet och inte från kolhydrater som vi människor.

Spannmål = kolhydrater = socker = fetma.

• sheldonbazinga

okej!
    jag ska sluta med friskies på en gång iallafall!!
    sen har jag en hel påse torrfoder royal canin nu (vet att den inte heller var bra) men borde jag avta med den lite sakta? och sen ge ett bra blötfoder som de du tipsat? och alltid ha tillgång till blötfoder då, och då ha koll på vikten så han ej blir överviktig?:) 

• Akua
    sheldonbazinga skrev 2014-09-28 21:58:27 följande:

okej!

jag ska sluta med friskies på en gång iallafall!!

sen har jag en hel påse torrfoder royal canin nu (vet att den inte heller var bra) men borde jag avta med den lite sakta? och sen ge ett bra blötfoder som de du tipsat? och alltid ha tillgång till blötfoder då, och då ha koll på vikten så han ej blir överviktig?:) 

Att ha koll på viktigt är sjukt bra! Senast jag var hos veterinären så fick jag beröm för att jag håller så bra vikt på henne...haha man blir mallig när veterinären ger beröm ;) dock ick jag bakläxa på tänderna... Så börja borsta din kisses tänder medan han är så ung, ett tips ;)
  • Akua
    nemo1 skrev 2014-09-28 21:58:03 följande:

Akua, varför svarar du när du inte har en aning? Det är väl självklart att spannmålsfritt foder är bättre. Katter är strikta carnivorer, dvs köttätare och inga kossor. Det som gör en katt tjock är just spannmål och inte fettet, en katts foder ska innehålla 20-22% animaliskt fett då de tar sin energi från fettet och inte från kolhydrater som vi människor.

Spannmål = kolhydrater = socker = fetma.

Jag har inte sagt något annat. Jag har koll. Du behöver inte hacka på andra.
  • sheldonbazinga
    Akua skrev 2014-09-28 22:00:49 följande:
    Att ha koll på viktigt är sjukt bra! Senast jag var hos veterinären så fick jag beröm för att jag håller så bra vikt på henne...haha man blir mallig när veterinären ger beröm ;) dock ick jag bakläxa på tänderna... Så börja borsta din kisses tänder medan han är så ung, ett tips ;)
    finns det speciella tandborstar för det? och köper man det hos veterinären/djurbutik/mataffär? och behövs någon slags tandkräm eller endast borstning?:)
  • Akua
    Akua skrev 2014-09-28 22:00:49 följande:

Att ha koll på VIKT, menade jag haha.
  • Akua
    sheldonbazinga skrev 2014-09-28 22:02:13 följande:

finns det speciella tandborstar för det? och köper man det hos veterinären/djurbutik/mataffär? och behövs någon slags tandkräm eller endast borstning?:)

Det finns speciella tandborstar och speciella små små "tub-trasor" som man sätter på fingret och gnuggar med. Det finns hos både veterinär och djurbutik. Just nu kör jag dock med en barntandborste och det finns på vanlig mataffär ;)

Tandkräm finns också att köpa men det viktigaste är själva borstningen. Tandkrämen kan man skippa då den inte tillför så mycket om inte katten tok-älskar sen såklart (vilket min inte gör) då går ju borstningen lite enklare.

Första gångerna borstade jag med vanligt smör hahaha
  • sheldonbazinga
    Akua skrev 2014-09-28 22:05:26 följande:
    Det finns speciella tandborstar och speciella små små "tub-trasor" som man sätter på fingret och gnuggar med. Det finns hos både veterinär och djurbutik. Just nu kör jag dock med en barntandborste och det finns på vanlig mataffär ;)

Tandkräm finns också att köpa men det viktigaste är själva borstningen. Tandkrämen kan man skippa då den inte tillför så mycket om inte katten tok-älskar sen såklart (vilket min inte gör) då går ju borstningen lite enklare.

Första gångerna borstade jag med vanligt smör hahaha
    okej då får jag inhandla en slags borste till honom! jag får fråga mig fram ifall jag ej hittar, haha! 
  • sheldonbazinga

tänkte slänga in en annan fråga om ni kan svara på det!:)

hur mycket borde en 5 månaders katt väga? vägde han nu, eller vägde mig först och vägde en gång till med katten i famnen, kanske ej blir exakt vikt, men vikten blev iallafall 3,1 kg. Ragdoll hane 5 månader. 

hur mycket ska han öka i vikt med åldern? vad ska en fullvuxen katt väga?
    tänkte lika bra att fråga när ni var så snälla att svara:)

• nemo1
    sheldonbazinga skrev 2014-09-28 22:14:45 följande:

hur mycket borde en 5 månaders katt väga? vägde han nu, eller vägde mig först och vägde en gång till med katten i famnen, kanske ej blir exakt vikt, men vikten blev iallafall 3,1 kg. Ragdoll hane 5 månader. 

Det går inte att svara på då det är lika individuellt som på oss människor.
  • Akua
    sheldonbazinga skrev 2014-09-28 22:14:45 följande:

Oh, jag tycker det är så svårt att svara på vad andra katter ska väga. Det är så himla olika. Ragdolls är ju en ganska stor ras, och framförallt hanar. Min katthona är normalviktig och väger 3kg eller strax under, hon är ganska liten. En katt ska ju vara smal men alltså din kisse är ju fortfarande kattunge och växer så den väger säkert rätt. Du ska väl ta en vaccination hos veterinären om ett tag så fråga då vad hen tycker.
  • sheldonbazinga
    nemo1 skrev 2014-09-28 22:18:30 följande:
    Det går inte att svara på då det är lika individuellt som på oss människor.
    Ja precis det är så va, då får jag gå på hur den mår och ser ut och så:)
  • sheldonbazinga
    Akua skrev 2014-09-28 22:20:15 följande:
    Oh, jag tycker det är så svårt att svara på vad andra katter ska väga. Det är så himla olika. Ragdolls är ju en ganska stor ras, och framförallt hanar. Min katthona är normalviktig och väger 3kg eller strax under, hon är ganska liten. En katt ska ju vara smal men alltså din kisse är ju fortfarande kattunge och växer så den väger säkert rätt. Du ska väl ta en vaccination hos veterinären om ett tag så fråga då vad hen tycker.
    Ja det är ju en bra ide! lite riktlinjer, annars får jag, som jag skrev till nemo1 att se hur han mår och det lär väll synas om han blir väldigt tjock o go haha!
  • Akua
    sheldonbazinga skrev 2014-09-28 22:22:54 följande:

Ja det är ju en bra ide! lite riktlinjer, annars får jag, som jag skrev till nemo1 att se hur han mår och det lär väll synas om han blir väldigt tjock o go haha!

Absolut!! Och fråga veterinären vid nästa besök och väg då. Då har du något att utgå ifrån, så har jag gjort. Det är lätt att bli hemmablind ;)
  • nemo1

En viktig sak är att kastrera direkt vid sex månader så att han inte hinner börja kissa fel, ett beteende som då kan vara svårt att få bort även efter kastrering. Riktlinjerna har varit sex månader men dessa är borttagna och det räcker med att katten väger två kg. Se till att öronmärka vid kastreringen då katten måste vara sövd för att utföra detta. Även om katten ska vara innekatt så kan den faktiskt råka smita ut.
    Har du en äkta ragdoll med stamtavla så är den ju redan vaccinerad och chipmärkt. Har du inte tecknat försäkring så gör det omdelbart, är olyckan framme så är det fruktansvärt dyrt med veterinärvård.

• sheldonbazinga
    nemo1 skrev 2014-09-28 22:29:00 följande:

En viktig sak är att kastrera direkt vid sex månader så att han inte hinner börja kissa fel, ett beteende som då kan vara svårt att få bort även efter kastrering. Riktlinjerna har varit sex månader men dessa är borttagna och det räcker med att katten väger två kg. Se till att öronmärka vid kastreringen då katten måste vara sövd för att utföra detta. Även om katten ska vara innekatt så kan den faktiskt råka smita ut.
    Har du en äkta ragdoll med stamtavla så är den ju redan vaccinerad och chipmärkt. Har du inte tecknat försäkring så gör det omdelbart, är olyckan framme så är det fruktansvärt dyrt med veterinärvård.

Japp har tänkt att kastrera honom! okej då får jag se till att kastrera honom vid 6 mån!

Han är en äkta ragdoll med stamtavla, så den är redan vaccinerad och chipmärkt! och försäkring ska jag teckna när som helst! vet att det är superviktigt, eftersom kostnaderna kan bli enorma!
    japp den ska bli en innekatt, kanske värt att nämna:)
  • nemo1

Det är karens på försäkringen så det är jätteviktigt att försäkra direkt. Blir katten sjuk eller skadar sig innan karensen så utesluts just den skadan eller sjukdomen resten av kattens liv. Så blir det sedan men eller katten blir sjuk med samma åkomma så går det inte på försäkringen.

• sheldonbazinga
    nemo1 skrev 2014-09-28 22:40:24 följande:

Det är karens på försäkringen så det är jätteviktigt att försäkra direkt. Blir katten sjuk eller skadar sig innan karensen så utesluts just den skadan eller sjukdomen resten av kattens liv. Så blir det sedan men eller katten blir sjuk med samma åkomma så går det inte på försäkringen.

okej oj det var ju bra att veta!!! gud, han ska försäkras imorgon! så får hoppas han sover lugnt och inget händer tills dess:)
Svar på tråden Hur mycket behöver min 5 månader katt?