Inlägg från: Psykologistuderande |Visa alla inlägg
  • Psykologistuderande

SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".

dessan59 skrev 2014-09-30 08:51:10 följande:

Jag har fostrat 2 barn som idag är 30 och 21 år, jag har läst Pippi Långstrump
    under deras barndom. Jag blir arg för att det hela tiden i frågasätter vad som är rasistiskt eller inte. Först vad det om "neger"bollar, och nu negerkung, det finns säkert andra ord som kommer att bytas ut. När jag var liten fanns det ett program som hette "Den vita stenen", är det också rasistiskt? nämen var ska det sluta?
    jag har aldrig tänkt att negerkung skulle vara rasistiskt ord, utan jag tyckte att wow

vilken häftig farsa pippi hade! när ska det sluta?

Jag tillhör också den "äldre" generationen men håller inte med dig i de exempel som du drar upp. Varför är det komplicerat och fel att benämna en kaka för vad det är, d.v.s. chokladboll? Jag förstår helt enkelt inte varför människor envisas med att saker ska vara som det har varit utan att egentligen kunna motivera det? Om vi säger som så här då; det är varken upp till dig, eller upp till mig - som vita "medelsvenssons" att uttrycka oss om detta - det är upp till de som känner sig utsatta och kanske är det rentutav så att denna och andra snarlika debatter har uppkommit eftersom dessa människor "får" uttrycka sig i större utsträckning nu än då.

Personligen anser jag att tyckare som inte har en egen erfarenhet ska hålla sig ur diskussionen.

/Linda
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".