pigglet skrev 2014-09-30 20:45:27 följande:
Hur kommer det sig att man skulle få missfärgade tänder av järntabletter? Det är ju inte som att de kommer i kontakt med tänderna, eftersom de ska sväljas hela? Själv har jag ätit järntabletter i 25 år, varje dag. Ingen missfärgning.
Angående välling så tänker jag att när de skriver listan där så räknar de på 100 gram pulver. Hur mycket välling måste han dricka för att få i sig det? Pulvret väger väl inte så mycket? Är det värt att ta den kampen, om han inte tycker om det?
Eftersom det handlar om en liten kille som inte tycker om att äta alls så skulle jag fundera över näringsdrycker. Då får han i sig allt han behöver. Men förmodar att någon läkare redan har föreslagit det?
Annars är ju järntabletter enkelt, så slipper ni känna mer press över att få i honom mat som han inte ens gillar.
Tabletter kan han inte svälja så det är droppar som vore aktuellt i så fall. Det var hans läkare som sa att tänderna kunde bli missfärgade. Kanske är skillnad på tablett och dryck? När jag kollade FASS stod det även där att missfärgade tänder är en biverkning. Jag kanske är larvig men jag vill inte chansa, känns som att mina barn lyckas dra på sig alla dumma bieffekter som finns.
Vällingen drack han ikväll utan att knorra. Helt plötsligt var det gott igen. Jag vet inte heller hur mycket 100 gram pulver är. Det är 4,5 msk i för ca 2 dl välling.
Han är inte tillräcklig matvägrare för näringsdrycker. Jag har en "riktig" matvägrare här hemma som slutade äta när han var 4 mån och är nu 6,5 år och äter fortfarande inte. Han har knapp i magen och sondmatas.
8-åringen har inte haft problem med mat innan sommaren. Det här har dykt upp i våras ungefär. Helt plötsligt mådde han illa av allt och jag vet inte varför.