• Äldre 30 Sep 13:52
    50531 visningar
    19 svar
    19
    50531

    Ska spädbarn ha täcke och kudde?

    Nu får ni erfarna hjälpa mig och sprida lite ljus i min förvirring. Gravid med första barnet och känner mig såklart helt lost, vet knappt var jag ska börja. Var på IKEA nyligen och kollade in deras barnsortiment för att få ett hum om vad de har, och såg att deras täcken och kuddar rekommenderas för barn från 1 år. Jaha, vad ska barnet ha innan? Antar att det har med att barnen har svårt att själv reglera värme innan och kanske risk för kvävning, men hur är det med platthuvud och så? Är det sovpåse som gäller fram till ett halvår/ett år?


    Hjälp mig ni erfarna!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-30 14:00
    Barnet kommer födas i april och vi bor i ett hus som värms upp via eldning, vilket betyder att temperaturen kan sjunka en del nattetid.
  • Svar på tråden Ska spädbarn ha täcke och kudde?
  • Äldre 30 Sep 13:56
    #1

    Alla mina tre har sovit i bara pyjamas, ibland strumpor. Yngsta är 15 månader och blir förbannad om man försöker lägga täcke på honom

    Man kan ha en platt kudde om man vill för att motverka platt huvud. Personligen tycker jag att det hjälper så marginellt mot platt huvud så vi har inte haft det, men istället varit väldigt noga med att regelbundet skifta huvudets läge under nattsömnen och undvikit ryggläge dagtid.

    Det är för att minska risken för psd som man ska undvika täcke och liknande.

  • Äldre 30 Sep 14:01
    #2

    Har haft en platt kudde och ett täcke på båda mina barn.

    tjock kudde rekommenderas från 1 år för om barnet hamnar på magen kan det vända huvudet så den inte kvävs av kudden.

    bästa o göra när det gäller platt huvud så är det om barnet ligger bara på ena sidan med huvudet som det kan bli så.

    variera sovställning.

    är du rädd att täcket ska komma över bebisens huvud så kan du använda filt och bara ha halvvägs upp för magen.

  • Anonym (BB)
    Äldre 30 Sep 14:05
    #3

    Spädbarn ska ha filt/täcke och kudde.
    En lagom varm filt/täcke och en lagom tjock kudde där både axlar och huvud ligger.

  • Äldre 30 Sep 14:07
    #4
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-30 13:56:22 följande:

    Alla mina tre har sovit i bara pyjamas, ibland strumpor. Yngsta är 15 månader och blir förbannad om man försöker lägga täcke på honom

    Man kan ha en platt kudde om man vill för att motverka platt huvud. Personligen tycker jag att det hjälper så marginellt mot platt huvud så vi har inte haft det, men istället varit väldigt noga med att regelbundet skifta huvudets läge under nattsömnen och undvikit ryggläge dagtid.

    Det är för att minska risken för psd som man ska undvika täcke och liknande.


    rere88 skrev 2014-09-30 14:01:37 följande:

    Har haft en platt kudde och ett täcke på båda mina barn.

    tjock kudde rekommenderas från 1 år för om barnet hamnar på magen kan det vända huvudet så den inte kvävs av kudden.

    bästa o göra när det gäller platt huvud så är det om barnet ligger bara på ena sidan med huvudet som det kan bli så.

    variera sovställning.

    är du rädd att täcket ska komma över bebisens huvud så kan du använda filt och bara ha halvvägs upp för magen.


    Tack för era svar, kanske ska fundera på eventuellt en liten platt kudde då och inget täcke. Vad tror ni om en sovpåse, är det något att ha? La till en kommentar ovan om att barnet kommer födas tidigt i april och vi bor i ett hus där värmen kommer från elduppvärmning, vilket betyder att temperaturen kan sjunka nattetid då vi inte eldar. Finns risk att det blir lite för kallt för lilla knodden, tänkte jag.

  • nozpa
    Äldre 30 Sep 14:27
    #5

    Vi har använt gallerfilt. Skippat kudde med bägge 2.

  • Äldre 30 Sep 14:35
    #6

    Sovpåsar är toppen. Täcke och filt sparkas av men sovpåsen stannar där den är. När de blir större förhindrar den att de klättrar ur spjälsängen också. Ikea har jättebra sovpåsar i stl 0-6 mån och 6-12 mån.

    Önskar det funkade med sovpåse till min treåring också, han sparkar av sig täcket och kan sen inte sova för att han fryser...

  • Äldre 30 Sep 15:18
    #7

    Vi hade ingen kudde förrän sonen var drygt 1 år. Vi såg till att han alternerade vilken sida han låg på, så platt huvud fanns det aldrig någon risk för.
    Inget täcke. Vi använde en gallerfilt de första månaderna, sen en babyfilt. Täcke började vi med när han var runt 1,5 år.

  • Anonym (Inte noja!)
    Äldre 30 Sep 15:23
    #8

    Jag kände inte till något av detta alls när jag var gravid och födde.

    Jag gjorde nog alla fel man kan. Jag sov breve sonen - delade kudde och täcke. Till en början sov han mellan mig och sin pappa - pappan röker.

    Hade ingen aning om att barn inte skulle ha täcke och kudde, inte samsova och absolut inte dela täcke.

  • Äldre 30 Sep 15:41
    #9

    Tackar för tipsen om gallerfilten! Inte ens tänkt på att såna finns, men de verkar ju toppen :)

  • Äldre 30 Sep 21:33
    #10

    Rekommenderar pandakudden :) www.babyland.se/candide-panda-babykudde

    Sonen på 4 mån har haft den som kudde nr 1 både i spjälsäng och vagga.

    Täcke har vi men tycker det är smidigast med filtar. I somras sov han utan men när det inte var dövarmt hade han en supertunn bomullsfilt, gallerfilt vid liiite svalare nätter och nu är det fleecefilt som gäller.. :)

  • Äldre 30 Sep 23:05
    #11

    Jag har sovpåse till mitt barn o tycker den är toppen! Man kan variera klädseln under beroende på hur kallt det är! Kan också tipsa om att vika filten under madrassen sen över barnet och sen under madrassen igen på andra sidan. Då sitter den bättre men har man sparkig baby så är det inte lätt att få den att hållas!

  • Gdh
    Äldre 5 Oct 09:56
    #12

    Min har haft en fluffig kudde sen han var nyfödd (BVC sa att den skulle vara fluffig, förr var råden att den skulle vara platt). Han har ett täcke, men det har han börjat använda först nu, innan så har pyjamas + påslakan räckt.


  • Äldre 5 Oct 10:00
    #13

    Enligt bb, överläkare; bvc och sjukgymnaster i Göteborg skall bebisar ha tjock kudde när de är nyfödda för att undvika platt bak skalle. Sen skall man i början vdrida huvudet åt sidorna så att stälningen varierar och att de inte ligger åt samma håll med huvudet. Några på familjeliv hävdar envist att bebisar inte skall ha kudde men det är inte sant. Kanske var det så på deras tid. jag köpte min kudde på minimindus som är framtagen av sjukgymnast. Däremot när de börjar vända sig om från rygg til mage skall man ta bort kudden. 

  • Gdh
    Äldre 5 Oct 10:16
    #14

    Flizan 30: precis så sa de här i Uppsala med :)


  • Äldre 5 Oct 10:25
    #15

    vill tilloägga att oavsett hur tjock kudde de har kan de få platt skalle  om de endast ligger på ryggen. när de är vakna skall de också så myfcket det går ligga på magen för att avlasta o träna muskler. eget täcke skall de ha som inte är för tjockt. i somras körde vi med utan täcke eller tunt påslakan. 

  • Äldre 5 Oct 21:00
    #16
    Flizan30 skrev 2014-10-05 10:00:52 följande:

    Enligt bb, överläkare; bvc och sjukgymnaster i Göteborg skall bebisar ha tjock kudde när de är nyfödda för att undvika platt bak skalle. sp;


    Oj, när var det här? Vårt barn är 1,5 år och när han föddes var rådet platt kudde där barnet ligger så att även axlarna är uppe på kudden.
  • Limali­ie
    Äldre 5 Oct 22:41
    #17

    Vår 2 månaders har bara pyjamas jämte mig i sängen. Vi hade filt från början (galler) men hon gillar den inte alls och vill inte ha något över sig. Ingen kudde när vi sover för natten, dock i vagnen har hon en .

  • Äldre 6 Oct 00:35
    #18

    "Tjock" bebiskudde rekommenderar de på BVC. Min 3-månaders sover i body och IKEA:s sovpåse. Från början lade jag en tunn filt över benen istället för sovpåse men filten sparkar han bara av sig. När det är lite kyligare i sovrummet får han ha pyjamas i sovpåsen.

  • Äldre 6 Oct 14:16
    #19

    Tack för alla svar och synpunkter :D Guld är ni!

Svar på tråden Ska spädbarn ha täcke och kudde?