• örnen

höftledsluxation?

Jag vet ju inte om det är samma men jag har själv en diagnos som heter morphes phertes (osäker på stavningen) som betyder att mitt ena ben är längre än det andra. Någon-några centimeter. Höftkulan är platt och kan därför inte passa in i leden vilket gör att det blir längre.. Jag är 31 år så detta va inget de tittade på när jag föddes så det var inte förrän senare i livet det märktes. Jag kan ex inte sitta i skräddare bla.. Vet inte om detta hjälper men..

• örnen
    Camilla1234 skrev 2014-10-01 10:03:37 följande:

Vad tråkigt, hoppas du inte har besvär av detta. Det är bra med screeningen de gör på nyfödda då de förhoppningsvis kan upptäcka och göra något åt. Jag har läst om Perthes och tror min dotter har något annat. Men jag hoppas såklart att det är helt normalt och att läkarbesöket kommer lugna mig.

Nja.. Nu besväras jag inte så mycket förutom svårt att köpa skor, får ta med ena till sjukhuset och så får de lägga på den ordinarie sulan så blir ju inga Jättesnygga skor. Men när jag växte upp var det ex höjdhopp, det gick inte. Jag fick också sätta in spikar i höften som stoppade växten, sen fick jag ta ut dem för de skavde & sen fick jag flytta ett myskelfäste.. Vet inte riktigt varför dock.,

Men när min sin föddes 2010 gjordes efter någon dag en höftkoll med ul, på alla barn. På vårt sjukhus (Näl) var det rutin.
Svar på tråden höftledsluxation?