köper ni hem fet mjölk, vispgrädde mm eller lättprodukter?
Gör ni som Livsmedelsverket säger ät lättprodukter eller köper ni hem röd mjölk, riktig grädde mm?
Gör ni som Livsmedelsverket säger ät lättprodukter eller köper ni hem röd mjölk, riktig grädde mm?
Riktiga prylar. Vill inte ha lättprodukter utspädda med skit!! Då tar jag hellre mindre av de fullfeta!
Köper fullfeta produkter ochspäder själv med vatten eller buljong etc om det behövs. Vi vill äta så naturlig mat som möjligt och då väljer vi bort alla lättprodukter.
Vi köper röd mjölk = mellanmjölk (olika färg i olika delar av landet)
Vanlig ost, vanlig filmjölk, vanlig yoghurt.
Det jag köper lätt av är creame-fraiche. Brukar köpa hem 50/50 och ibland späder jag den vanliga med mjölk och ibland orkar jag inte. T ex om vi ska göra kall sås till maten orkar jag inte hålla på att späda utan då blandar vi direkt i den smalare, den fetare blir för stabbig tycker jag.
Ska jag själv dricka mjölk så köper jag lättmjölk då jag tycker allt annat smakar riktigt äckligt men jag dricker å andra sidan nästan aldrig mjölk så vi handlar inte efter mig.
Grädde har vi i princip bara hemma om den ska vispas så det ger sig själv.
Riktigt smör att baka med, vanlig bregott på mackan.
Nja, det är lite olika.
Standardmjölk dricker vi inte tex.
(skriv hellre standardmjölk eftersom röd inte betyder samma sak över hela landet. )
Köper 3%-ig mjölk, 40%-ig grädde, bregott till brödet, 80% smör till matlagning, fullfeta produkter i övrigt, som yoghurt, creme fraiche, ost mm.
Ingen i vår familj är överviktig. Jag tror det är hälsosammare med riktigt fett än lightprodukter.
Köper mellanmjölk (hade gärna köpt standardmjölk men jag är den enda som gillar den och använder den mest till te)
Men annars är det fullfeta produkter, smör, grädde, bregott, även rapsolja och olivolja.
Ingen av oss är överviktiga och eftersom både sambon och jag har kommit i åldern då man kontrolleras med avseende på kolestrolet, så är även detta väl balanserat.
Jag köper enbart fullfeta produkter. Och om det finns alltid ekologiskt. Jag är uppvuxen på smör och riktig mjölk och ingen i min familj är överviktig. Nu tyder dessutom ny forskning på att det inte är farligt i förhållande till hjärt-kärlsjukdomar. Så så naturligt som möjligt och hellre måttligt!
Hade köpt the real deal om vi kunnat.
Livsmedelsverket är ofta ute och cyklar. Jag tror inte att någon blir smal av lätt- och lightprodukter, snarare tvärtom. Kroppen känner sig lurad och man får ett tokigt sug efter "the real deal". Så sent som för några dagar sedan kom f.ö. nya rön som visar att i synnerhet fet yoghurt minskar risken för typ 2-diabetes (förutsatt att man är normalviktig, såklart). Vi köper halvfeta produkter varvat med riktigt feta, beroende på användningsområdet. Vi äter en balanserad kost, tränar och rör jättemycket på oss och vi vuxna och barn är friska och normalviktiga (eller underviktiga, om man jämför med normalkurvorna).
Så nej, lättprodukter tycker jag är helt onödigt och inte ens gott.
Jag köper laktosfri lättmjölk eftersom ju fetare mjölken är desto mer avsmak får jag för det. Hade det funnits laktosfri minimjölk hade jag köpt det. (Finns det?) Använder bara fet mjölk till bakning. Annars dricker jag helst (hemmagjord) havredryck.
Annars köper jag feta produkter. Så länge det inte ska direkt in i munnen som det är så tycker jag inte det gör något. Men fet mjölk spyr jag nästan av.