• Hönapöna

Lämna barn ensamt på hotellrum

Igår på mammaträffen berättade en mamma att de ska åka till Oslo och bo på hotell. Då flickan somnar tidigt har de laddat ner en babymonitor app som de ska använda då flickan somnat då de vill sitta i lobbyn och ta en öl
    Jag reagerade på detta men kom inte för mig att ifrågasätta- de andra mammorna sa inget direkt heller. Vi pratade mest om den smarta appen- som jag tycker är användbar då vår lilleman somnat på övervåningen och vi sitter på altanen på nedervåningen
    Tilläggas ska att de redan provat appen då de var över hos grannen!
    Överreagerar jag eller är det någon mer som tycker att det är olämpligt?

• Svar på tråden Lämna barn ensamt på hotellrum
  • MallaL

Jag tycker det är klart olämpligt och skulle aldrig göra så. Av denna anledning bodde vi aldrig på hotell när barnen var små, det fungerar helt enkelt inte när man har barn som går och lägger sig ett par timmar före de vuxna.

Jag har faktiskt funderat på detta, varför hotellen är så dåligt anpassade för småbarnsfamiljer, de skulle få många fler gäster om det fanns familjerum där man kan stänga till ett rum och antingen sitta i ett rum precis bredvid eller i en gemensam "familjelobby" i anslutning till familjerummen.

Som tur är kan man hyra stugor och lägenheter när barnen är små, men ibland kanske man vill ha hotellkänslan och servicen som på ett hotell. Vandrarhem fungerar också bra, där kan man ofta sitta precis utanför rummen.

• Stårschan

Jag tycker att sånt är upp till varje familj. Vet man att barnet brukar sova som en stock och om man vet att appen funkar så ser jag inget märkligt i det. Man är ju fortfarande i samma hus. Men så hör ju jag också till generationen som inte hade några problem med att låta barnen ligga ute och sova middag i barnvagnen heller.

• nozpa

Är det bara jag som tänker på Madeleinde? Nej, det hade inte känts okej för mig.

• MallaL

Det beror på hur långt bort rummet är skulle jag säga. Jag skulle aldrig lämna mina små barn i ett hotellrum typ 10 våningar upp för att gå ner i baren och ta en öl. Som sagt, kan man sitta utanför rummet funkar det.

• Litet My

Nopza: Tänkte på samma sak.

• suziz

Näe, det hade jag inte gjort. Inte så vanligt att det händer något, så det går säkert bra men själv skulle jag inte ens tänkt tanken. Brandrisken tänker jag i första hand på, jag vet att det är liten risk men då jag själv blivit fångad i min lägenhet på grund av brand så är det något som jag har med mig.

Varför kan man inte dricka sin öl på hotellrummet när barnet sover?

• Anonym (*)

Spontant, NEJ, jag hade aldrig lämnat mitt barn ensam på hotellrummet. Men samtidigt. Vad är egentligen skillnaden mot att lämna barnet på övervåningen hemma och gå och sätta sig på tex altanen utomhus? 

• isolande

Jag hade kanske kunnat göra det om inte hotellet var jättestort och jag haft en bra babyvakt. Apparna litar jag inte ett dugg på, de kan brytas om man får ett inkommande samtal eller SMS osv. De har jag använt mig av om barnet legat och sovit på nedervåningen i mammas hus bara, och då har jag ändå kollat till barnet emellanåt för säkerhets skull.

Vi anpassar vårt semestrande efter barnen fram till dess att de är stora nog att lämnas ensamma- vi hyr hus, lägenhet eller har med oss potentiella barnvakter. Vi ska till exempel till Lanzarote jag och mina två systrar, en systers man samt mormor till alla kusinerna (5 st mellan 1,5-5 år gamla). Då finns det alltid någon som kan ta barnvakteriet medan de andra är fria för drinkar eller vad det nu kan vara man vill göra när barnen sover Glad

• Drottningen70

De kan ju kolla vad lilla Madeleines föräldrar rekommenderar...

Begriper inte hur man kan komma på tanken på ett främmande ställe dessutom

• Rocket Mania

Hur gammalt är barnet? Jag förstår inte varför en säng på ett rum är det enda sättet för små barn att sova? Natta barnet i vagnen, dra ner till lobbyn och sitt i lugn och ro utan appar och annat trams. Sedan är det bara att rulla upp på rummet när man är färdig.

Svar på tråden Lämna barn ensamt på hotellrum