• Anonym (svikare?)

Sökt föräldraledighet vid jul

Arbetar inom vården... Har så gjort i många år.
    För första gången har jag använt mig av föräldradagar för att få ledigt över jul.
    Har arbetat jul tidigare alltså.

Detta har lett till diskussioner i arbetsgruppen, då vissa inte kommer bli beviljade sin semester i jul pga mig.

En kollega undrade om jag inte kunde tänka mig dra tillbaka ansökan... men det kommer ju att leda till att jag måste arbeta i så fall...

Ett dilemma.. jag får dåligt samvete samtidigt som det hade vart fint att få vara ledig..

Hur resonerar ni.. som jobbar i vården? Arbetar ni alltid enligt schema ( vilket om man har fast schema kan leda till återkommande arbete över jul)
    Eller har ni tagit föräldraledighet någon gång?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-03 09:03
    Oj vad många kommentarer sen sist jag var inne... detta ämne engagerar många...

Jag vill bara förtydliga lite...

Jag har inte sökt föräldraledighet över jul/nyår tidigare.. utan arbetat, både dag/kväll och dubbelpass på just julafton innan. således har jag inte tidigare användt mig av fl som ett "trumfkort" tidigare.
    I år har jag ansökt om fl för att jag tror (vet) att med största säkerhet så kommer jag att få arbeta julafton igen om jag inte ansöker.

På min arbetsplats har vi inte ett system över hur vi arbetar över storhelger.. det har gått att lösa tidigare år iom att alla har inte velat vara lediga samtidigt.

I år har jag ansökt om fl och en annan kollega som arbetat jul ofta har slutat. Det ställer till problem.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-03 09:24
    Det känns som att de allra flesta anser att det skall vara rättvist fördelat, ledigheten under storhelger.
    Och att är man av den sorten att man återkommande söker ledigt de helgerna så är man inte schysst mot kollegorna och man får stå ut med att det snackas skit bakom ryggen på en och att chefen ger en mindre löneförhöjning?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-16 16:00
    Som ni ser i mitt tidigare inlägg så har jag bestämt mig. För att ta ut föräldraledigt i jul.
    Jag har dagar kvar.

Och jag har inte satt det i system att vara ledig över jul tidigare. Utan arbetat mycket kring jul och nyår, och andra högtider med.

Men i år blir det inte så. Jag kommer att vara ledig.
    Både min chef och schemaläggare förstod mig då de vet att jag arbetat.

Sen löpte denna tråd på och blev till en diskussion om hurvida man bör/får använda sig av rätten att ta ut föräldraledighet överhuvudtaget. Särskild irritation riktades mot de föräldrar som tog ut ledigt år efter år.

Det började även pratas om att man i rekrytering bör tänka på att inte anställa en fertil kvinna som kan tänkas försöka bli mamma???

Vad är detta? Hur solidariska är vi mot varandra när vi resonerar så? Jag blir nästan matt.

Det är väl inte enbart kvinnor som vill vara hemma med sina barn vid högtider? Även män vill det... Känns som att en del av er här bara vill spy ur er skit på folk som faktiskt ser till sina rättigheter.

Jag anser och många med mig att frågan bör lämnas över till arbetsgivaren som år efter år kommer med ett minimum krav på hur många ordinarie som ska vara inne på ett visst pass. Om man ordnade med mer kompetent och framförallt upplärd vikariestab så kunde fler vara lediga.

• Svar på tråden Sökt föräldraledighet vid jul
  • Anonym (truda)

Jag arbetar på en stor ekonomiavdelning och har liknande problem. Vi har månadsbokslut vilket innebär att de kallt räknar med att ingen ska vara ledig över ett månadsskifte (för att inte tala om nyår då vi har årsbokslut). jag vet att man har laglig rätt till fyra veckors sammanhängande sommarsemester, men det skulle jag aldrig våga ta ut eftersom folk hade blivit skitsura. Så tre veckors semester får vara max och då är det tufft att komma tillbaka o hinna få ordning på saker för att bli klar med bokslutet i tid. Och då handlar ju detta inte ens om ett arbete på liv och död som ditt TS, så jag förstår verkligen hur svårt det känns.

Min arbetsgivare (och kollegor) räknar kallt med att man ska kunna jobba varje månadsskifte (nej, man får inte vara sjuk då heller) så semester eller föräldradagar är uteslutet om man inte vill ha arga kollegor och chefer.

Men jag funderar också på det om att ta ut föräldradagar någon gång - i god tid. Annars kommer jag aldrig kunna vara ledig ett nyår. Men jag vet att det inte skulle gillas och det är inte så kul att arbeta på ett ställe där folk är arga på en. För min del handlar det inte om att någon annan kan vara ledig, men samtidigt så skulle de då bli underbemannade och få problem om jag var ledig eller sjuk ett månadsskifte. Så jag förstår ditt dilemma TS!

Men som någon sa, varför ska deras ledighet vara viktigare än ens egen? Det vore en sak om man satte det i system hela tiden, men om man gör det någon enstaka gång så tycker inte jag att det är fel. Det är bara att man ska våga - med risk för att ens kollegor blir missnöjda. För din del har du ju redan ansökt om ledigheten, så nu är det bara att köra :)
    Hmm, kanske dags för mig att söka annat jobb?

• nernu
    stinamaräng skrev 2014-10-02 12:10:20 följande:

Dessa regler finns pga av en anledning, för små barns skull.. Inte kul att behöva fira jul utan mamma.. Sen om andra tycker reglerna är dumma orättvisa eller har andra åsikter om dem är ju inget du behöver bry dig om.. Stå på dig bara, du har laglig rätt och du har ju verkligen inte satt det i system heller..

Och hur kul är det för en ensam gammal tant att sitta ensam på hemmet för att hennes dotter måste jobba på julafton? Till exempel.
  • jularbetaren

Jag tror att många som inte har barn helt enkelt inte förstår. De förstår inte hur annorlunda livet blir och hur väl man vill sina barn. Det är en helt annan sak om man som singel vill åka till Kanarieöarna över jul- och nyår men inte kan göra det än om en familj med små barn vill fira jul ihop. Men det går inte att förstå innan man får barn själv.

Arbetar själv på ett arbete där vi måste dela på jourerna över jul och nyår. Det finns alltid de som vill jobba de röda dagarna eftersom de ger bra betalt. Men ingen vill jobba klämdagar. Det finns väldigt lite förståelse bland de som inte har barn att småbarnsföräldrarna inte vill jobba klämdagar (då förskolan är stängd och man måste ha sina barn på jourverksamhet).

• MajaMaria79

Jag jobbar också inom vården och för mig är det självklart att man jobbar varannan jul och att den som jobbar jul är ledig på nyår och omvänt. 

Tycker det verkar knasigt att det är samma personer som ständigt tar ledigt över jul, det är väl inte så kollegialt?
    Nej TS, har du jobbat flera jular och de inte spontant tycker att det är din tur att vara ledig så får du absolut använda dig av föräldraledighet. 
    Men jag tycker egentligen att det är taskigt av kollegorna att du inte ska schemaläggas som ledig, utan måste ansöka om det. 

Själv ska jag jobba julaftonsnatt och juldagens natt, bara att hacka i mig, jag var ledig förra året. 

• Anonym (svikare?)

Mina kollegor ser om sitt eget hus, om man får uttrycka sig så... de vill vara lediga och försöker se till att det blir så.

Jag hoppas att jag kommer våga stå kvar vid mitt beslut och inte dra tillbaka ansökan.

Man det verkar som att de flesta anser att, arbetar man i vårdyrket eller för den delen andra yrken där helgtjänstgöring ingår så bör man inte ansöka om föräldraledigt om det inte är så att man redan jobbat jobbat föregående år.

Man kan (bör) alltså inte ansöka om föräldraledighet jul/nyår ofta?

• Maria 434
    Anonym (svikare?) skrev 2014-10-02 11:16:47 följande:

Arbetar inom vården... Har så gjort i många år.

För första gången har jag använt mig av föräldradagar för att få ledigt över jul.

Har arbetat jul tidigare alltså.

Detta har lett till diskussioner i arbetsgruppen, då vissa inte kommer bli beviljade sin semester i jul pga mig.

En kollega undrade om jag inte kunde tänka mig dra tillbaka ansökan... men det kommer ju att leda till att jag måste arbeta i så fall...

Ett dilemma.. jag får dåligt samvete samtidigt som det hade vart fint att få vara ledig..

Hur resonerar ni.. som jobbar i vården? Arbetar ni alltid enligt schema ( vilket om man har fast schema kan leda till återkommande arbete över jul)

Eller har ni tagit föräldraledighet någon gång?

Du har jobbat alla tidigare julhelger så självklart ska du med gott samvete ta fl denna.

Om dina kollegor ifrågasätter det så säg som det är att du jobbat alla tidigare julhelger.
  • Anonym (svikare?)

Å ena sidan håller jag med om resonemanget att man ska dela lika på obekväma arbetspass.. storhelger då..

Å andra sidan kan jag tycka va fasen.. om det nu är så att denna möjlighet finns (endast tom barnen är 8 år) varför inte ta den?

En kollega (på annan avdelning) har 3 barn, hon har varit föräldraledig i alla år sedan hon blev mamma.. hon kommer att fortsätta vara det så länge hon kan... att agera som henne... är osolidariskt då? Trots att hon har rätt till det?

• Iam
    Anonym (svikare?) skrev 2014-10-02 17:30:59 följande:

Mina kollegor ser om sitt eget hus, om man får uttrycka sig så... de vill vara lediga och försöker se till att det blir så.

Jag hoppas att jag kommer våga stå kvar vid mitt beslut och inte dra tillbaka ansökan.

Man det verkar som att de flesta anser att, arbetar man i vårdyrket eller för den delen andra yrken där helgtjänstgöring ingår så bör man inte ansöka om föräldraledigt om det inte är så att man redan jobbat jobbat föregående år.

Man kan (bör) alltså inte ansöka om föräldraledighet jul/nyår ofta?

Man bör väl se till att alla får sin del av ledighet kring semestertider och högtider, oavsett om dom är föräldrar eller inte.  Det är så jag ser det i alla fall. Dvs man turas om. 
  • Anonym (Ag)

Men hur var det då TS- arbetade du jul förra året? Eller var du ledig då, så att det är någon annans "tur" i år? Även om du självklart har rätt att vara fl så är det en viss moralisk skillnad.

Är det inte din lediga jul hade jag som kollega blivit sur ärligt talat.

Jag sätter upp listor och säger att man får skriva upp sig på antingen jul eller nyår. Eftersom det är en blandad grupp ( alla firar exempelvis inte jul) så brukar det reda ut sig.

• Iam
    Anonym (svikare?) skrev 2014-10-02 17:39:22 följande:

Å ena sidan håller jag med om resonemanget att man ska dela lika på obekväma arbetspass.. storhelger då..

Å andra sidan kan jag tycka va fasen.. om det nu är så att denna möjlighet finns (endast tom barnen är 8 år) varför inte ta den?

En kollega (på annan avdelning) har 3 barn, hon har varit föräldraledig i alla år sedan hon blev mamma.. hon kommer att fortsätta vara det så länge hon kan... att agera som henne... är osolidariskt då? Trots att hon har rätt till det?

Du kan väl ställa samma fråga om henne som du gör om dina kollegor. Varför är hennes ledighet viktigare än någon annans? 

Och vi som inte har, eller tänker ha, barn.. Ska vi då aldrig få vara lediga eftersom det alltid är några på jobbet som har barn under 8 år... ? 
Svar på tråden Sökt föräldraledighet vid jul