• Trinity78

Tecknat innebär inte automatiskt barnprogram!

Varför tror folk att så fort nåt är tecknat så är det för barn? På t.ex. BarnTrean på TV3 så visas Simpsons, Gorillaz' musikvideo och en tecknad variant av Star Wars. När den japanska filmen "Det levande slottet" visades på bio här i Sverige så gick det bara en dubbad version (utom i Stockholm) trots att det inte är någon barnfilm. Varför är det så här?

Ps. Alla kommentarer som "detta är väl inget att irritera sig på" och liknander undanbedes. De är respektlösa och förolämpande.

• Svar på tråden Tecknat innebär inte automatiskt barnprogram!
  • therre

nej, det är inte alltid tecknat är barnprogram. dock så måste man ju ofta förstå texten för att fatta. ibland brukar jag se simpsons o family guy o då brukar dottern med se ibland (3½ år.)

• Sanna K

Håller med dig. det finns mycket ungdom/vuxen filmer som är tecknade och som inte bör visas för barn.

Simpsons är ett sådant program. jag tycker inte att det är ett barnprogram.

• therre

sanna k -> nej, varken simpsons eller family guy är en BARNprogram, men det är dock inte alltid så skyldigt.

• therre

...men sen är det väl ändå inte alla heller som _tror_ att det är barnprogram?!

• mamyleine

Jag minns att när jag var runt 7-9 år gick det en tecknad barnfilm på tv1000 klockan 8 på morgonen som handlade om snälla vampyrer. Minns de då mamma läste upp det för mig och frågade om jag ville se. Självklart tyckte jag. Det här programet var på svenska. PROBLEMET var att det var en tecknad porrfilm och inte alls en barnfilm. Mamma blir väldigt bestört och stängde av. SÅNT är dåligt tycker jag att skriva barn film när det är "vuxen" film.

• k girl

Fördomar?

Det är ju samma sak som comics, de kan ju vara riktigt vuxna trots att det är både superhjältar med i dem (till exempel "Arkham Asylum", en grafisk roman som är riktigt mörk) eller Eightball, Hate och andra vuxencomics.

Vi har ju inte riktigt den traditionen här i Sverige såsom i Japan, USA eller till och med Belgien och Frankrike. Men jag tror att det kommer att bli bättre! Min lillasyster har till och med bett mig om tips på bra svenska graphic novels som hon kan använda i sin undervisning för att få sina elever att börja läsa...

• Sanna K

nej det är ju inte så hemska program, det finns ju helt klart värre.

• Dino78

När jag jobbade i videobutiken så kom det in en kille i 30-35 årsåldern och ville hyra Shrek. Han frågade om den fanns inne och jag sa att det fanns den. Men jag hittar den inte sa han, jag har letat igenom barnhyllan 3 gånger nu!
    Men den står på komedi sa jag. Då blev han nästan arg för at tman har barnfilmer på komedihyllan. Se filmen sa jag, den är MER för vuxna än den för barn.
    Finns massa tecknat som inte alls lämpar sig för barn. Och även omd et är tecknade barnfilmer så är det inte heller lämpligt för SMÅ barn. Som t ex Lejonkungen...den skulle jag inte vilja se förrän man är typ 7 år eller nåt.

• Trinity78

Man kan ju undra hur de tänker när de köper in program till t.ex. BarnTrean. Gorillaz' video är inte direkt vad jag kallar barnvänlig.

• therre

det är många _barn_program som jag inte tycker är bra, sådana där våldsamma. usch :/

Svar på tråden Tecknat innebär inte automatiskt barnprogram!