• hilife

Tråkmåns utan alkohol?

Gång på gång möter jag detta.
    "Han/hon var med på julfesten/kickoff/afterwork (välj själv) och drack inget, vilket jävla tråkmåns". "Dricker du inte? Du ska väl vara med i gemenskapen?"
    Under åren har jag hört det mer och mer. Själv dricker jag inte. Jag är inte "nykterist", kan tänka mig att dricka (och gör det nångång) men för mig har det aldrig fallit sig naturligt eller lämpligt. Känner inte att det ger mig något och definitivt inte att jag blir "roligare" eller har roligare. Dessutom gillar jag inte effekterna som för stort alkoholintag ger. Har inte testat själv men sett i min omgivning och det ger ju ingen större lust att prova själv har jag snabbt kunnat konstatera.

Kan förstås inte uttala mig om jag faktiskt ÄR en tråkmåns, med eller utan alkohol. Det är ju upp till andra att avgöra. Något som ev skulle kunna tala emot att jag faktiskt är den där tråkmånsen denna tes innebär är att jag oftast får frågan när jag åker hem, "va, ska du köra bil hem?", "Du har ju festat hela kvällen?". Ja NYKTER. Folk brukar skruva lite på sig då...
    Hörde ett talesätt för ett tag sedan som kan vara lite sant. "om nån oroar sig över att du inte dricker kanske den personen har anledning att oroa sig över sitt egna drickande".

För nått år sedan var jag bjuden på fest hos "vänner" och efter några glas diskuterades det flitigt var de varit och festat och det började kommenteras enskilda kollegor (på deras jobb) och då säger min värd, som jag känt i evigheter, "den XXX jäveln är ju svintrist, han dricker ju inget, kort sagt en jädra tråkmåns!". Det var nog några runt bordet som började snegla mot mig. En kniv rätt i magen hade nog känts rätt bekvämt jämfört med det uttalandet. Jaha. Även om det inte var mig han refererade till, gick budskapet fram. Klockrent. Jag lärde mig nått om relationer den kvällen.

Världen är full av tråkmånsar. Det kan vi nog enas om. En del möten i tillvaron är katastrofer. Jag ska inte säga att jag råkar ut för det ofta men det händer. Jag reser i jobbet ibland och träffar människor från alla samhällsskikt och jag hävdar bestämt, att det inte hänger på härkomst eller utbildning om man kan kommunicera med människor i sin närhet. En del är utseendefixerade, Andra har status som ett blött skynke över sitt liv och kan aldrig bortse från det även om det hade givit dem ett gladare och mycket enklare liv. För mig handlar tillvaron om att ha roligt när det är möjligt. Förstås gärna vid valda tillfällen men helst när man inte väntar sig det. En fryntlig enveten skämtare i vardagen kan fort bli påfrestande men det är väl ändå inget fel i att försöka göra saker så roliga det går? Jag talar om att bjuda på sig själv. Det löser många problem och låsningar har jag märkt.

Jag är inte så övertygad om att allt fyllefolk man möter är så jädra roliga, inte heller att de HAR så roligt. Speciellt inte dagen efter. Människor lägger hellre 1500:- på en ölkväll på puben än gör något med sina barn. Då finns det aldrig några pengar. Nej vi har inga pengar till Nisses Hockey eller Alvas ridning, det är ju DYRT??? Jag frågar mig många gånger, vem är det som är tråkmånsar egentligen?

Långt blev det, stöter ni på detta nångång eller är det bara att köpa en 4 12 liters baginbox med Vodka, fixa några sugrör och börja bli "kul"?

• Svar på tråden Tråkmåns utan alkohol?
  • Whitetrash86

jag är absolutist... 
    och får ständigt höra att jag är tråkig och larvig för att jag gjort valet att inte dricka.

Själv kan jag inte förstå varför man måste ta i sig alkohol för att ha "roligt" och inta så pass mycket att man bara blir pinsam och dagen efter knappt kommer ihåg vad man gjort men är övertygad om att "det var skit kul"

Jag är jätte gärna en tråkmåns... jag behöver aldrig oroa mig för pinsamma eller kanske till och med olagliga saker jag själv kan ha gjort eller som hänt mot mig. Jag har även mer pengar än min vänner tack vare detta och slipper gnälla halva månaden för att jag inte kan göra allt annat kul med familjen.

• Jennie med ie

Är man tråkmåns utan alkohol lär man vara tråkmåns med alkohol också...

Jag har haft längre perioder där jag inte druckit alkohol alls, men inte stött på den där attityden sedan jag var typ 17 eller nåt... på den tid alkohol var nåt nytt och spännande och coooolt. Vuxna människor har aldrig bemött mig eller någon annan nykter i sällskapet så. Däremot ingick tidigare en man i umgängeskretsen som ute på puben kunde bjuda alla runt bordet på dricka, utom den som drack alkoholfritt. Som nån princip liksom..."Jag bjuder aldrig på alkoholfritt påpuben". Han hade å andra sidan också rejäla alkoholproblem själv visade det sig.

• Mandel

Jag har samma upplevelser som du. 
    För att inte helt ses som en idiot har jag fått tvinga mig till att i alla fall börja dricka kaffe...
    Om du bara visste vad besvärlig jag var när jag vare sig drack öl/vin/läsk/cider till maten och sedan inte vill ha vare sig kaffe/te/saft till fikat utan att jag alltid vill ha vatten.
    Vad jag inte förstår är detta eviga trugande. Jag har inte så stort umgänge så de borde vid det här laget - jag är 40, ha lärt sig att jag inte dricker vin eller läsk. Måste de se ut som frågetecken varje gång jag säger nej tack, jag dricker inte vin/öl/läsk? Men lite då? Ska du inte smaka? Ska du inte ha något??? men denna gång? Jag som har köpt den här åt dig...
    Suck!

Jag har också råkat ut för att folk på fester tappar hakan när jag sätter mig i bilen och åker hem. Jag som har pratat och tjoat kan ju omöjligt ha varit nykter.
    Jag är inte nykterist, men det är inte värt 500kr i taxikostnad för att dricka 1 eller 2 glas vin om jag är bortbjuden.
    Tycker heller inte att det är någon vits att öppna en flaska för att dricka ett glas. Jag vet att det finns små flaskor att köpa, men jag klarar mig bättre utan. Tycker jag i alla fall

De gånger jag dricker så känns det faktiskt som att jag dricker för andras skull. För att jag ska ses som normal. För att andra ska bli nöjda... För att slippa tjatet...
    Rödvin blir jag till och med dålig av! Även av 1 glas så vaknar jag 3-4 timmar senare på natten med hjärtklappning och panik...
    Men man måste ju dricka!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Jennie med ie

Intressant att kaffe tas upp, jag tänkte just på det att det omkring mig verkar ses som betydligt skummare att inte dricka kaffe än att inte dricka alkohol.

• Alexandre Nayle

Själv försöker jag att inte umgås med folk som inte dricker. Trivs inte i deras sällskap och litar inte på dem heller. Bara en sån grej som att de kommer ihåg saker man sa kvällen innan samtidigt som man själv inte gör det...hur kan jag lita på en sån person?

• Mercurialis

Jag är inte nykterist men dricker alkohol otroligt sällan. Det blir ett halvt glas mousserande vin ett par gånger om året. Mitt val att inte dricka alkohol brukar inte ifrågasättas.

Jag dricker inte kaffe heller. Det smakar inte gott. Te kan jag tänka mig att dricka ibland men jag tar lika gärna ett glas vatten.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Common sense

Folk ska sköta sitt och inte bry sig om huruvida andra dricker eller inte.

Jag är inte nykterist (far from it), men jag undviker att dricka tillsammans med arbetskamrater eftersom jag har lätt att dricka för mycket, och kanske därför beter mig olämpligt.

De får hellre se mig som en tråkmåns än att jag får svårt att möta deras ögon dagen efter. ;)

• Daniel12

Är det något jag verkligen avskyr med svenska samhället så är det att man "måste" vara full eller supa till det för att ha roligt eller för att "vara någon".

Undrar var den attityden kommer ifrån från början? På helgerna släpper folk loss och vågar vara "sig själva" under alkoholens berusning, sen ska man alltså gå och vara nykter och tråkig en hel vecka fram tills nästa helg. Börjar tycka att hela det där bara är en patetisk cirkel. Varför kan man inte må bra och ha kul utan alkohol? Jag menar vad är det för mening om man bara kan släppa loss och vara sig själv i berusat tillstånd? Är man bara en halv människa utan alkohol i kroppen? Eller är vi alla så jävla deprimerade inombords att vi "måste" supa till det på helgen (ibland också mitt i veckan) bara för att kunna leva och andas? Tragiskt i så fall och säger en del om att svenskar har en del att jobba med när det gäller självförtroende och självkänsla. Alkohol är dyrt, man mår bra för stunden och får betala priset sen i form av bakfylla och ångest. Är det verkligen värt att hålla på så helg efter helg?

• CinnamonGirl

Jag dricker inte så mycket, kan ta ett glas vin/öl/cider till maten och lite likör till efterrätten fredag- eller lördagkväll, men det är inget jag mår dåligt av. Snarare tvärt om - jag kan koppla av lättare rent fysiskt. Sen om jag blir roligare eller tråkigare beror väl på sällskapet.

Det är synd att vi är så intutade det beteendet att man måste dricka alkohol för att inte anses tråkiga. Det samma med allt kaffedrickande, och alla söta safter och läskedrycker. Idag känns det mer accepterat att an inte dricker kaffe men jag minns när jag slutade gymnasiet (det är 20 år sedan), då sa min mamma (en tvättäkta traditionell 40-talist) att "nu är det minsann på tiden att du lär dig dricka kaffe!" Men jag ville inte lära mig dricka kaffe, det var bara äckligt. Jag gör gärna kaffedrinkar idag, och tycker det inte är lika äckligt, men jag kan fortfaradende inte dricka en slät svart kopp kaffe.

Det är samma sak med alkoholen, jag avstod länge helt just för att jag inte tyckte det var gott. Varför dricka nåt man inte tycker om så man blir full och en person som kanske gör en massa dumheter och mår piss dagen efter. Visst, du kanske har jättekul där och då, och folk kanske tycker du är kul, men vad är vitsen om du är så full så du inte minns nåt?

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • frumamma

Jag dricker inte te, kaffe, alkohol :)

• Mandel
    Alexandre Nayle skrev 2014-10-04 12:29:51 följande:

Själv försöker jag att inte umgås med folk som inte dricker. Trivs inte i deras sällskap och litar inte på dem heller. Bara en sån grej som att de kommer ihåg saker man sa kvällen innan samtidigt som man själv inte gör det...hur kan jag lita på en sån person?

Nu har jag väldigt bra minnen, men inte sjutton sitter jag och memorerar allt vad alla andra säger eller gör på en fest.
    Och skulle någon säga eller göra något som är av sämre slag och jag minns det så skulle det aldrig falla mig in att använda det negativt för den personen!
    Prova att gå nykter på en fest en gång så ska du se att du inte kommer ihåg allt fast du inte varit påverkad.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • hilife

Skönt att läsa att man inte står ensam på den planhalvan. Jag dricker inget varmt heller så Te och Kaffe, choklad, går bort det med vilket som några här redan råkat ut för, det går verkligen utanför ramarna. Jag inser problemet, man bjuder hem någon och vederbörande dricker inte Vin, öl eller sprit, heller inte kaffe eller Te, inte mjölk och inga andra blandningar. Som tur är dricker man ju vatten, jag gillar vichy och loka. Tar en Cola nångång när det är festligt. Med ett isberg monterat i glaset går slisket att dricka med lite vilja. :)

Problemet märks när man söker jobb speciellt, man kommer på intervju och blir erbjuden kaffe. Det är inte att de vill bli av med sitt kaffe, det är en konversations öppnare. Säger man nej är det negativt. Man svarar att det vore gott. Sen står en odrucken kaffekopp framför en. Det är nästan ännu värre. Intervjuaren tänker efter 8min, "killen gillar tydligen inte vårt kaffe"?  Jag kom till slut till det stadiet att jag inte sa att jag inte drack kaffe. Jag sa, "nej, jag har precis druckit", "gärna ett glas vatten". Det funkar i de flesta lägen men, att man ska behöva skarva för att klara sig undan? Sjukt.

Det som återkommer till mig är att människor känner sig hotade. Det kom ju fram en sådan åsikt här i tråden nästan direkt. Faktumet att vissa inte litar på folk som är nyktra. Underligt. Jag tänker tvärtom, jag litar inte på folk som är onyktra eller gärna drar till så klockorna stannar utan att tänka på några konsekvenser.
    Hur ska man komma hem? Klarar jag mig själv? Om det blir sex nånstans men nån kul förbipasserande, klarar jag det utan att det kan bli spännande konsekvenser i 18 år? Nåja, det var väl att dra till sin spets men mycket skit händer på fyllan. Mina vänner fick lite udda könssjukdomar och annat otrevligt (brutna armar, sönder slagna näsor mm) under de mest intensiva åren. Detta är sånt man klarar sig lättare undan om man har lite koll på alkoholintaget. Säger ju inte att man inte ska dricka alls men ha lite koll? Mitt recept var att avstå då jag insåg tidigt att nästan alla, har extrema problem att dosera, speciellt i större sällskap, ofta med gratis sprit. Sen tycker jag inte alkoholen är god och det är väl det som avgör för mig i grunden förstås.

Om nån ställer fram 10 kilo godis, inser jag direkt att jag inte kan äta allt. Detta gäller tydligen inte för de som intar alkohol. Är det fri bar ska man tömma baren. Lycka till, det finns 1000liter sprit, 10000liter öl, 1000 liter vin där. Suck. Är det GENFEL hos vissa eller är det GENFEL hos mig?

Det klassiska talesättet, Sup mig snygg. Det beskriver ju rätt bra hur bängt hela skiten är. Desto senare på kvällen desto värre blir folk och innan stängning är alla fula (och fulla) som fan. Finns sällan några undantag. En kvinna som man i början av kvällen kunde tänkt sig lätt, avstår man lika lätt från 02:40 på morgonen. Åka hem och ha sex med nån som inte vet vad de gör eller knappt hur? Låter inte så värst lockande. Har faktiskt aldrig testat så jag kan inte uttala mig men det förefaller knappast som ett vinnande koncept. Vem kan få ut nått bra av det, eller få ut något alls?

En fördel med att vara nykter och beskådat alla former av fylleri i nyktert tillstånd är att jag blivit en hejjare på att imitera fyllerister. Jag gjorde en parodi på detta tema på en kickoff på jobbet för nått år sedan och halva resturangen garvade fullkomligt ihjäl sig. Någon tyckte jag var bättre än Robert Gustavsson när han gjorde Arne Anka, det var jag förstås inte. Blir så när recensenterna har fri bar...

Nåja. Jag blir lite bitter över detta ämne ibland och kan känna mig en aning utanför men det känns lite bättre nu när det blev lite gensvar här faktiskt. Tack för alla inlägg. Vi får kriga vidare. Livet är faktiskt så bra som nykteristerna säger att det är. Våga chansa.

• Virriga Vera

Det är rätt så märkligt det där med alkohol. Själv så dricker jag yttert sällan när jag är borta. Men folk tror för det mesta att jag är väldigt påverkad. Jag är ju så rolig, sprallig m.m.

• Jennie med ie
    hilife skrev 2014-10-05 20:37:58 följande:

Skönt att läsa att man inte står ensam på den planhalvan. Jag dricker inget varmt heller så Te och Kaffe, choklad, går bort det med vilket som några här redan råkat ut för, det går verkligen utanför ramarna. Jag inser problemet, man bjuder hem någon och vederbörande dricker inte Vin, öl eller sprit, heller inte kaffe eller Te, inte mjölk och inga andra blandningar. Som tur är dricker man ju vatten, jag gillar vichy och loka. Tar en Cola nångång när det är festligt. Med ett isberg monterat i glaset går slisket att dricka med lite vilja. :)

Problemet märks när man söker jobb speciellt, man kommer på intervju och blir erbjuden kaffe. Det är inte att de vill bli av med sitt kaffe, det är en konversations öppnare. Säger man nej är det negativt. Man svarar att det vore gott. Sen står en odrucken kaffekopp framför en. Det är nästan ännu värre. Intervjuaren tänker efter 8min, "killen gillar tydligen inte vårt kaffe"?  Jag kom till slut till det stadiet att jag inte sa att jag inte drack kaffe. Jag sa, "nej, jag har precis druckit", "gärna ett glas vatten". Det funkar i de flesta lägen men, att man ska behöva skarva för att klara sig undan? Sjukt.

Det som återkommer till mig är att människor känner sig hotade. Det kom ju fram en sådan åsikt här i tråden nästan direkt. Faktumet att vissa inte litar på folk som är nyktra. Underligt. Jag tänker tvärtom, jag litar inte på folk som är onyktra eller gärna drar till så klockorna stannar utan att tänka på några konsekvenser.
    Hur ska man komma hem? Klarar jag mig själv? Om det blir sex nånstans men nån kul förbipasserande, klarar jag det utan att det kan bli spännande konsekvenser i 18 år? Nåja, det var väl att dra till sin spets men mycket skit händer på fyllan. Mina vänner fick lite udda könssjukdomar och annat otrevligt (brutna armar, sönder slagna näsor mm) under de mest intensiva åren. Detta är sånt man klarar sig lättare undan om man har lite koll på alkoholintaget. Säger ju inte att man inte ska dricka alls men ha lite koll? Mitt recept var att avstå då jag insåg tidigt att nästan alla, har extrema problem att dosera, speciellt i större sällskap, ofta med gratis sprit. Sen tycker jag inte alkoholen är god och det är väl det som avgör för mig i grunden förstås.

Om nån ställer fram 10 kilo godis, inser jag direkt att jag inte kan äta allt. Detta gäller tydligen inte för de som intar alkohol. Är det fri bar ska man tömma baren. Lycka till, det finns 1000liter sprit, 10000liter öl, 1000 liter vin där. Suck. Är det GENFEL hos vissa eller är det GENFEL hos mig?

Det klassiska talesättet, Sup mig snygg. Det beskriver ju rätt bra hur bängt hela skiten är. Desto senare på kvällen desto värre blir folk och innan stängning är alla fula (och fulla) som fan. Finns sällan några undantag. En kvinna som man i början av kvällen kunde tänkt sig lätt, avstår man lika lätt från 02:40 på morgonen. Åka hem och ha sex med nån som inte vet vad de gör eller knappt hur? Låter inte så värst lockande. Har faktiskt aldrig testat så jag kan inte uttala mig men det förefaller knappast som ett vinnande koncept. Vem kan få ut nått bra av det, eller få ut något alls?

En fördel med att vara nykter och beskådat alla former av fylleri i nyktert tillstånd är att jag blivit en hejjare på att imitera fyllerister. Jag gjorde en parodi på detta tema på en kickoff på jobbet för nått år sedan och halva resturangen garvade fullkomligt ihjäl sig. Någon tyckte jag var bättre än Robert Gustavsson när han gjorde Arne Anka, det var jag förstås inte. Blir så när recensenterna har fri bar...

Nåja. Jag blir lite bitter över detta ämne ibland och kan känna mig en aning utanför men det känns lite bättre nu när det blev lite gensvar här faktiskt. Tack för alla inlägg. Vi får kriga vidare. Livet är faktiskt så bra som nykteristerna säger att det är. Våga chansa.

Jag kan absolut tolka fel, men jag känner här en generaliserande (trots att du skriver"vissa" flera gånger) och dömande attityd från din sida mot oss/de som inte är nykterister, och upplevs det så även I R L är det kanske inte så konstigt om det blir likadant åt andra hållet så att säga. Jag känner inte igen din bild av icke-nykterister, precis lika lite som bilden att nykterist = tråkmåns. Utan vare sig man dricker alkohol eller ej så är man olika, man är individer och varken kan eller bör dras alla över en kant. Jag har heller inte mött den attityden mot mig när jag inte druckit alkohol som du upplever, kanske för att inget har behövt känna sig varken "hotade" eller som om de måste försvara sig eftersom jag visat acceptans för deras val. Inte acceptans för dåligt och otrevligt beteende dock, vilket en del tyvärr får p g a svårigheter att kontrollera drickandet, men det accepterar jag inte från nyktra heller å andra sidan.
  • Tow2Mater
    hilife skrev 2014-10-04 11:36:27 följande:

...., kan tänka mig att dricka (och gör det nångång) men för mig har det aldrig fallit sig naturligt eller lämpligt. Känner inte att det ger mig något och definitivt inte att jag blir "roligare" eller har roligare. Dessutom gillar jag inte effekterna som för stort alkoholintag ger. Har inte testat själv men sett i min omgivning och det ger ju ingen större lust att prova själv har jag snabbt kunnat konstatera.
    ...
    Jag dricker inget varmt heller så Te och Kaffe, choklad, går bort det med vilket som några här redan råkat ut för, det går verkligen utanför ramarna. Jag inser problemet, man bjuder hem någon och vederbörande dricker inte Vin, öl eller sprit, heller inte kaffe eller Te, inte mjölk och inga andra blandningar. Som tur är dricker man ju vatten, jag gillar vichy och loka. Tar en Cola nångång när det är festligt. Med ett isberg monterat i glaset går slisket att dricka med lite vilja. :)

Det handlar om social koder, och att du inte dricker är knappast problemet i sig, utan snarare att du inte verkar se/kunna känna av i vilka sammanhang ett måttligt intag av EN drink (om man inte definierar sig som nykterist) eller kopp att smutta på passar sig och borde kunna kännas både naturligt och lämpligt. Helt ok att inte dricka eller tycka om, men din inställning känns mycket konstig och det är väl nåt andra känner av.
  • fredsduvan

,

Whitetrash86 skrev 2014-10-04 11:46:53 följande:

jag är absolutist... 

och får ständigt höra att jag är tråkig och larvig för att jag gjort valet att inte dricka.

Själv kan jag inte förstå varför man måste ta i sig alkohol för att ha "roligt" och inta så pass mycket att man bara blir pinsam och dagen efter knappt kommer ihåg vad man gjort men är övertygad om att "det var skit kul"

Jag är jätte gärna en tråkmåns... jag behöver aldrig oroa mig för pinsamma eller kanske till och med olagliga saker jag själv kan ha gjort eller som hänt mot mig. Jag har även mer pengar än min vänner tack vare detta och slipper gnälla halva månaden för att jag inte kan göra allt annat kul med familjen.

Kanske vissa dricker för att de inte klarar vara sociala annars? Eller är deprimerade och har målat upp en perfekt fasad utåt och gör att orka hålla upp den fasaden dricker de? Bara en teori av många säkert...
  • Daniel12
    fredsduvan skrev 2014-10-06 07:46:07 följande:

,

Kanske vissa dricker för att de inte klarar vara sociala annars? Eller är deprimerade och har målat upp en perfekt fasad utåt och gör att orka hålla upp den fasaden dricker de? Bara en teori av många säkert...
    Det är det som är så tragiskt. Själv drack jag i flera år dagligen av samma anledning men till sist insåg jag vilket jävla självbedrägeri det var. Numer tycker jag det är hur skönt som helst att vakna nykter och fräsch på morgonen utan ångest över vad jag kan ha ställt till med igår, vilka jag ringt i fyllan och villan och hur jag betett mig. Dessutom sparar man en jävla massa pengar! Är man deprimerad så finns det bra mediciner idag. Alkohol är en mycket dålig lösning som gör att du på sikt mår ännu sämre. Och när man är fyllsjuk och dålig så rämnar ju den där fasaden de byggt upp under berusningen ändå Flört
  • fredsduvan
    Daniel12 skrev 2014-10-06 07:53:29 följande:

Det är det som är så tragiskt. Själv drack jag i flera år dagligen av samma anledning men till sist insåg jag vilket jävla självbedrägeri det var. Numer tycker jag det är hur skönt som helst att vakna nykter och fräsch på morgonen utan ångest över vad jag kan ha ställt till med igår, vilka jag ringt i fyllan och villan och hur jag betett mig. Dessutom sparar man en jävla massa pengar! Är man deprimerad så finns det bra mediciner idag. Alkohol är en mycket dålig lösning som gör att du på sikt mår ännu sämre. Och när man är fyllsjuk och dålig så rämnar ju den där fasaden de byggt upp under berusningen ändå

• Zadre

Jag kan märka på ett sätt att jag "blir roligare" med alkohol i kroppen. Men mycket beror också på sällskapet. Tycker det är tragiskt att det ska krävas alkohol för att bli rolig plus att jag gillar inte smaken av alkohol och har inget intresse av att bli full så håller mej till v attan och Lika. Och som sagt beror det på sällskapet. Jag kan "bli rolig" och ha roligt om jag klickar med de som är på festen (och helst om de inte dricker för mycket). Men för det mesta tycker jag mest det är jobbigt med fulla människor så orkar helt enkelt inte. Folk tycker nog att jag är tråkig för det men tänker banne mej inte tvinga i mej alkohol för attbli rolig och göra dom nöjda.

• hilife
    Jennie med ie skrev 2014-10-05 20:54:36 följande:
    Jag kan absolut tolka fel, men jag känner här en generaliserande (trots att du skriver"vissa" flera gånger) och dömande attityd från din sida mot oss/de som inte är nykterister, och upplevs det så även I R L är det kanske inte så konstigt om det blir likadant åt andra hållet så att säga. Jag känner inte igen din bild av icke-nykterister, precis lika lite som bilden att nykterist = tråkmåns. Utan vare sig man dricker alkohol eller ej så är man olika, man är individer och varken kan eller bör dras alla över en kant. Jag har heller inte mött den attityden mot mig när jag inte druckit alkohol som du upplever, kanske för att inget har behövt känna sig varken "hotade" eller som om de måste försvara sig eftersom jag visat acceptans för deras val. Inte acceptans för dåligt och otrevligt beteende dock, vilket en del tyvärr får p g a svårigheter att kontrollera drickandet, men det accepterar jag inte från nyktra heller å andra sidan.
    Generaliserade jag, var det inte avsikten, inte heller att döma någon. Jag sitter ju inte och skriver detta och sen i andra änden behandlar de som dricker som de behandlat mig. Det jag skriver här, är min TANKAR. Jag har därmed aldrig skrivit deras agerande på deras näsor. Skulle jag aldrig göra. Folk får sköta sitt egna, dock är det ju störigt när de tycker jag är ett miffo som inte dricker när jag inte påpekar deras agerande och resultat vissa gånger. Det var kärnpunkten i det jag försökte förmedla. Vissa känner ju uppenbarligen igen sig en aning så ett visst igenkännande möter man ju här iaf.
Svar på tråden Tråkmåns utan alkohol?