• Anonym (-)

Kan man supa ihjäl sig?

Hej, jag undrar detta av ren nyfikenhet bara. Är det möjligt? En vän till mig super rätt mycket och jag är orolig för honom. :/

• Svar på tråden Kan man supa ihjäl sig?
  • Anonym (-)
    Common sense skrev 2014-10-05 08:08:24 följande:
    Fast det är ju verkligen inte samma sak. Häller du i dig 30 shots på raken blir du alkoholförgiftad, ett livsfarligt och akut tillstånd.

Häller du i dig en shot om dagen blir du inte alkoholförgiftad. Däremot är det jobbigt för bland annat levern om den måste ta hand om och förbränna alkohol varje dag. Många alkoholister dör av skrumplever. (Eller andra alkoholrelaterade sjukdomar).
    Jo men jag fattar inte riktigt, varför får man alkoholförgiftning av 30 shots på rakan men inte om man super konstant i tex. 15 år?
  • Mylla
    Anonym (-) skrev 2014-10-05 14:46:31 följande:
    Jo men jag fattar inte riktigt, varför får man alkoholförgiftning av 30 shots på rakan men inte om man super konstant i tex. 15 år?
    Det är olika hur mycket det behövs för att få alkoholförgiftning, man tål olika. Man får det när koncentrationen i kroppen blir för hög. Många ungdomar som inte begriper hur mycket de tål får alkoholförgiftning.

• Anonym (Syster)

Min syster som är alkoholist har haft över 3 i promillehalt flera ggr och t.o.m varit vid medvetande. Om jag som aldrig ens varit onykter skulle ha det skulle jag mest troligt dött.
  • Anonym (Lina)

Kroppen bryter ju ner alkoholen allt eftersom. Dricker man 30 shots hinner kroppen inte göra sig av med alkoholen och man kan bli alkoholförgiftad och dö.

Dricker man 5 shots om dagen kommer man inte bli alkoholförgiftad och dö direkt, däremot sliter man ut lever och annat, och dör på sikt av organsvikt.

Jag jobbade med en alkoholdement man, han hade varit alkoholist i flera år, och till slut drack han t-röd. Han kom inte ihåg något som hade hänt för tre minuter sedan, och han dog i 50-årsåldern.
  • Anonym (Up)

... Sen får vi inte glömma alla liv som alkoholen tar vid sidan av den kemiska effekten på kroppen. Bilolyckor, andnöd vid kräkning, misshandel, mord, drunkna, fallolyckor mm.

• Anonym (Emma)
    puss skrev 2014-10-04 19:35:52 följande:

Leaving las vegas.

TS, se den här filmen så förstår du mer....
  • Aniiee
    Tänk så här ts: Om du äter en kycklingfilé om dagen i 10 dagar, vad händer då? Inget särskillt, va, kycklingfilé är ju ändå helt ok att äta då och då, även 10 dagar i rad. Dock lär du bli trött på kyckling efter det. 

Vad händer om du äter 10 kycklingfiléer på en middag? Kroppen säger ifrån vid 2, kanske 3 om de är små och du inte äter något till. Ungefär här är du "full". Du tar två till ändå. Nu är du tvärfull (hade det varit sprit nu hade du varit oregerlig och förhoppningsvis slockat så du inte kan dricka mer). Men istället för att lyssna på din kropp, som sagt ifrån redan för längesen, tar du två till. Sju filéer på en raka. De flesta skulle helt klart skynda in på toa nu, men inte du. Du tar de där sista tre också. Men det är tre för många, det får inte plats mer, och du "blir förgiftad" (eller i det här fallet, kvävs för att du inte kan andas och ha mat ända upp i halsen samtidigt.)

Visst, udda metafor, men hoppas du förstår.
    Make your mistakes, take your chances, look silly, but keep on going. Don?t freeze up. - Thomas Wolfe
  • Anonym (-)
    Anonym (Lina) skrev 2014-10-05 15:36:18 följande:
    Kroppen bryter ju ner alkoholen allt eftersom. Dricker man 30 shots hinner kroppen inte göra sig av med alkoholen och man kan bli alkoholförgiftad och dö.

Dricker man 5 shots om dagen kommer man inte bli alkoholförgiftad och dö direkt, däremot sliter man ut lever och annat, och dör på sikt av organsvikt.

Jag jobbade med en alkoholdement man, han hade varit alkoholist i flera år, och till slut drack han t-röd. Han kom inte ihåg något som hade hänt för tre minuter sedan, och han dog i 50-årsåldern.
    Då förstår jag. 
  • Anonym (-)
    Aniiee skrev 2014-10-05 15:54:31 följande:
    Tänk så här ts: Om du äter en kycklingfilé om dagen i 10 dagar, vad händer då? Inget särskillt, va, kycklingfilé är ju ändå helt ok att äta då och då, även 10 dagar i rad. Dock lär du bli trött på kyckling efter det. 

Vad händer om du äter 10 kycklingfiléer på en middag? Kroppen säger ifrån vid 2, kanske 3 om de är små och du inte äter något till. Ungefär här är du "full". Du tar två till ändå. Nu är du tvärfull (hade det varit sprit nu hade du varit oregerlig och förhoppningsvis slockat så du inte kan dricka mer). Men istället för att lyssna på din kropp, som sagt ifrån redan för längesen, tar du två till. Sju filéer på en raka. De flesta skulle helt klart skynda in på toa nu, men inte du. Du tar de där sista tre också. Men det är tre för många, det får inte plats mer, och du "blir förgiftad" (eller i det här fallet, kvävs för att du inte kan andas och ha mat ända upp i halsen samtidigt.)

Visst, udda metafor, men hoppas du förstår.
    Udda vet jag inte men fullt förståeligt, tack ska du ha.
  • Aniiee
    Anonym (-) skrev 2014-10-05 15:58:01 följande:
    Udda vet jag inte men fullt förståeligt, tack ska du ha.
    Any time Solig
    Make your mistakes, take your chances, look silly, but keep on going. Don?t freeze up. - Thomas Wolfe
  • Aniiee

Och, med det inte sagt att det INTE är farligt att dricka en massa varje dag (för det är det) och att du INTE ska vara orolig för din vän (för det bör du, kanske om det handlar om mer än ett halvt glas vin till middagen).

Du kan dock inte göra så mycket för din vän annat än att sträcka ut handen och säga att du finns där om och när vännen vill sluta dricka. 

Svar på tråden Kan man supa ihjäl sig?