• Collica

Testamente för sambos

Jag å sambon ska få en liten en i April.
    Hittade tidigare en mall på testamente som passade utmärkt när det gäller att vi ärver varandra innan barnet ärver oss.
    Kommer inte ihåg var jag hittade det, trodde det var på FL...
    Någon som vet vad jag pratar om?

Andra tips på mallar e givetvis oxå välkomna

• Svar på tråden Testamente för sambos
  • Collica

Puffar... kanske nån har nån idé

• Collica

Puffar igen....
    Ingen som har någon erfarenhet av detta???

• Steffie

vi gjorde vårt testamente på banken - kändes urskönt att allt blev rätt. vi fick bra vägledning och banktjejen hjälpte oss att tänka på sånt man inte tänker på automatiskt när man är ovan vid det juridiska. syskon och föräldrar och turordningar och allt vad det nu var.

tror att det kostade oss en dryg tusing - helt klart värt. och TRYGGT, om inte annat!!

... ett tips bara ...

:o)

• ruffe4

Ta kontakt med en Jurist så blir det korrekt, det ska vi göra Det är ju en DJUNGEL!!!

• Kajak

TS:
    Gå till banken o prata med dom om det.

Så fixar dom en papper som ni två får skriva på.

Sen har vi oxå bankfack som vi fixade samtidigt o nu ligger papper därborta sen vi köpte huset = ca 4 år.

• Nr One

Är det någon som vet vilka banker som har jurister? Alla har inte det vet jag.

• Jennie Brunflo

Ta kontakt med er bank (den ni har i vanliga fall) och be om att få prata med en jurist om testamente. Det är sånt de pysslar med varenda dag.

ELLER

Ta kontakt med en begravningsbyrå.
    De har också jurister och testament-hjälp.
    Här har du en länk med lite tips idéer och förklaringar.

www.fonus.se/vita_arkivet/

• Crappy

Smart drag av er att tänka på familjens framtid, många glömmer detta och tror att sambolagen skyddar, vilket inte är riktigt sant gällande ex arv.

Gift er, eller anlita en advokatfirma/bankjurist att upprätta testamente så att allt blir korrekt.

Lycka till!

• Nr One

Collica, här hittade jag en mall: www.juridikfokus.se/

Jag ringde och pratade med en jurist igår och han sa att det kan vara svårt att skriva själv, eftersom en viss formulering kan få vissa konsekvenser - som man kanske inte hade tänkt sig. Men om man är väldigt insatt så spar man ju lite pengar på att fixa själv. Fast det kan nog vara värt de där 1500 kronorna.

• Audrey11

Jag läste någonstans att det inte räcker med ett testamente om man äger en bostad ihop eftersom man då måste köpa ut barnet i alla fall.

• Nr One

Jag tror att barnet har rätt till sin laglott (25%) även när man har skrivit testamente. Annars ska ett testamente kunna reglera just sådant som att slippa köpa ut barnet, förutom just de 25 procenten då. Men jag är långt ifrån insatt.... Det står så mycket olika på olika ställen och det går att göra massor av tolkningar av det. Därför tror jag det är bra att gå till en jurist.

• Collica

Stort tack för alla bra svar.

Svar på tråden Testamente för sambos