Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Är Fria Tider en rasist-tidning?

Helt klart rasistisk. Det står mestadels främlingsfientliga saker i den. 

• Anonym (Jag)
    tobbe01 skrev 2014-10-05 16:48:20 följande:
    Jaha?
    Jag svarade på ämnet som tråden handlar om. Är det konstigt?
  • Anonym (Jag)
    carro line skrev 2014-10-05 16:50:57 följande:
    Jag trodde ju också det väldigt länge eftersom så många sa det och skrev det. Men nu när jag själv läser den så ser jag inte mycket främlingsfientlighet alls???
    Du kanske håller med om det de skriver om? Jag är för alla människors lika värde och håller lite koll på vad som skrivs i den tidningen. Det är helt självklart att det är en främlingsfientlig tidning. 
  • Anonym (Jag)
    carro line skrev 2014-10-05 17:01:35 följande:
    Det mesta som står är ju bara helt vanliga nyheter som inte har så mycket med alla människors lika värde att göra.

Sedan förstår jag inte alls vad det har med en nyhet att göra heller. Om det har hänt något brott t.ex så är Fria Tider mer europeiska ibland i sin bevakning och kan gå ut med bild och etnicitet på gärningsmannen. Är man emot alla människors lika värde för att man gör så, bara för att inte andra tidningar gör så?
    De gå ut med brott där de med icke-svensk etnicitet är gärningsmän... Det ger ingen nyanserad bild av hur verkligheten ser ut. Även etniska svenskar begår brott, i liknande omfattning som de som inte är etniska svenskar. Detta visas inte i Fria Tider.
  • Anonym (Jag)
    tobbe01 skrev 2014-10-05 17:16:23 följande:
    .......men hur ser det ut i kvällsblaskorna? Är det inte rätt bra att få se båda sidorna av myntet?
    Jag gillar inte expressen eller aftonbladet heller. Varför skulle jag göra det? 
  • Anonym (Jag)
    carro line skrev 2014-10-05 17:34:27 följande:
    Fast frågan jag ställer mig är om Fria Tider är rasister eller inte och varför de skulle vara det i sådana fall.

Man kan väl inte klassas som rasist bara för att man uppmärksammar invandrare som begår brott? Ska man tysta ned det för att slippa rasiststämpeln? Det är frågan.

Jag tycker personligen att det är bra att det lyfts upp och avslöjas så alla får bilda sig en egen uppfattning.
    "Vanlig" media (jag pratar inte om kvällstidningar, utan oberoende media) tar upp både när etniska svenskar och icke-etniskt svenska begår brott. Fria tider tar endast upp icke-etniskt svenska som begår brott.

Det är en extremt stor skillnad.  (Till Fria Tiders nackdel, om du inte förstod det).
  • Anonym (Jag)
    tobbe01 skrev 2014-10-05 17:50:46 följande:
    Sannolikheten är väl rätt stor att INGEN kommer att läsa kvällsblaskorna om några år.
    Jag hoppas att folk går över från politiskt vinklad media (inkl Fria Tider) till politiskt oberoende media. 
  • Anonym (Jag)
    carro line skrev 2014-10-05 17:15:47 följande:
    Ne! Jag har läst flera artiklar även där det varit svenska gärningsmän, med bild dessutom. Så det vet jag att det inte är sant!

Sedan kanske det inte är sant att etniska svenskar begår brott i liknande omfattning som invandrare? Det verkar ju inte vara så om man ser till de grova brotten som våldtäkt och mord mm. Och det kan ju inte Fria Tider hjälpa, om det nu inte är så som så många påstår.

Men intressant att höra ditt perspektiv, även om det inte var så nytt. Det är väl ungefär de anklagelser jag hade hört innan och som jag trodde på väldigt länge.
    Oj, kan du länka till en sådan?

Om man läser Fria Tider så är det klart att man tror att icke-etniskt svenska begår fler brott än etniskt svenska. Anledningen har jag redan skrivit.

SD:ares perspektiv är inte heller nytt. Främlingsfientlighet har funnit längre än vad demokrati har funnits... Mycket längre. 
  • Anonym (Jag)
    carro line skrev 2014-10-05 18:12:10 följande:
    Men all media i Sverige är ju politiskt vinklad. Eller vad tänker du på för media som skulle vara oberoende?

Vad läser du för tidningar om jag får fråga?
    Public service är politiskt oberoende. Det är reglerat bl.a. av sändningstillståndet, radio- och tv-lagen och yttrandefrihetsgrundlagen. 
  • Anonym (Jag)
    tobbe01 skrev 2014-10-05 18:18:30 följande:
    Har aldrig någonsin i hela mitt liv hört ordet främlingsfientlig användas så att säga inhemskt.
    Aldrig hört någon talat illa om "bonnläppar" eller samer? Förvånad
  • Anonym (Jag)
    tobbe01 skrev 2014-10-05 18:28:40 följande:
    Jo men det har aldrig hetat att man var "främlingsfientlig" för att man inte gillade bönder eller samer? Det spelar absolut ingen roll vad man kallar det men nu är det någon som tycker att skillnaden mellan rasism och främlingsfientlighet går att definiera. Jag är tveksam.
    Det har, åtminstone där jag bor (Stockholmsområdet), hetat främlingsfientlighet när man har sådana åsikter om minoriteter inom Sverige.
  • Anonym (Jag)
    carro line skrev 2014-10-05 18:20:17 följande:
    Så det du säger är alltså att du önskar att alla enbart lyssnade och tittade på statlig radio och TV och läste statliga tidningar?

Som i Kina, Nordkorea och på Kuba?

Och du menar alltså att statlig media är oberoende. På allvar? Verkligen?

Då kan jag förstå om du tycker att det känns hotfullt med privata mediebolag som inte kontrolleras av regeringen.
    Vet du inte skillnaden mellan public service och statligt reglerad media? Förvånad

Det är kul/sorgligt att du tror att jag är extremvänster bara för att jag inte är SD:are. Jag har inget emot privata företag (förutom när de missköter sig). Jag gillar inte politiskt vinklad media. 
  • Anonym (Jag)
    carro line skrev 2014-10-05 18:40:50 följande:
    Public service (publikt ägd media) är samma sak som statlig media, så det finns ingen skillnad att känna till.

Du skrev ju själv att public service var reglerad genom lagar.

Jag tror att du är extremvänster eftersom du skriver att du vill att alla ska sluta upp med att ta del av annan media än den statliga median. Det är ju kommunism att tänka så!
    Denna skillnad (som enligt dig inte existerar) får man lära sig i grundskolan, allra senast i gymnasiet.

Om public service:
    "I den åttonde paragrafen av sändningstillståndet återfinns essensen av det som kallas public service: Att programmen ska "präglas av folkbildningsambitioner", att det ska finnas en mångfald av åsikter, olika intressen ska "tillgodoses" när det gäller religion, kultur och vetenskap samt att programmen ska ha hög kvalitet."
    Källa

Om media i Nordkorea:
    "alla massmedier är strikt censurerade och används som regimens propagandainstrument. Journalister måste tillhöra det statsbärande kommunistpartiet. Kritik av den officiella politiken är åtalbar som ?reaktionär agitation?, ett brott som kan straffas med döden. Folket är avskuret från internationella medier"
    Källa

Inte ens med mycket fantasi kan man få dem att bli samma sak. Vet du ens hur en grundlag kan ändras? Det kan inte göras i smyg!
  • Anonym (Jag)
    mr me skrev 2014-10-05 18:55:15 följande:
    Kan man inte? Hela regeringsformen skrevs ju om 2010 och det gjordes i allra högsta grad i smyg.

Bland annat skrevs EU-medlemskapet in i grundlagen och det är inte många svenskar som är medvetna om att det gjordes.

Så du får nog bakläxa på den punkten.

Så, nu ska jag inte störa ert käbbel mer. Jag är inte intresserad av att diskutera rasism då jag inte ens vet vad det är. Kan Pippi Långstrump vara rasist och bli censurerad för det, så känns det som att alla är det, oavsett vi vill det eller ej...
    Gjordes det i smyg? Jag fick veta/lade märke till det. Dessutom kan den inte har skrivits om på ett år, med tanke på hur det går till när man ändrar grundlagar... 

Att något inte görs i smyg innebär inte att man trycker upp det i alla medborgares ansikten. Det var enkelt att kolla att regeringsformen ändrades. 

Pippi är inte censurerad, enligt definitionen av censur. 

Du får bakläxa på det.
  • Anonym (Jag)
    mr me skrev 2014-10-05 19:05:14 följande:
    Ja, du känner förmodligen till det därför att Fria Tider skrev om det.

Men man försökte smussla igenom ändringen och det gjordes på mindre än ett halvår. Första riksdagsbeslutet togs på hösten innan valet och det andra beslutet strax efter valet.

Jo, hon är censurerad. Det var ju SVT som censurerade henne. Statlig media, igen.

Ibland så bara känner man "suck" hur är det möjligt att folk är så?!? Ja... Ne...
    Jag läste inte Fria Tider alls på den tiden. Det var enkelt att ta reda på ändå, man behöver inte främlingsfientlig media för det.

Vet du inte hur en grundlagsändring går till? Den måste bordläggas till nästa val! 

Om Pippi hade varit censurerad så hade den gamla versionen inte funnits kvar och aldrig ha funnits. Den är redigerad, inte censurerad. 
Svar på tråden Är Fria Tider en rasist-tidning?