Hur många 4,5 åringar åker vagn?
Vill gärna veta hur det ser ut i er vanliga familjer, åker era 4,5 åringar vagn?
Min gör det och jag undrar mest hur lustigt alternativt vanligt det är...
Vill gärna veta hur det ser ut i er vanliga familjer, åker era 4,5 åringar vagn?
Min gör det och jag undrar mest hur lustigt alternativt vanligt det är...
Min son fyller 3 i december och har inte åkt vagn alls sen förra hösten åtminstone. Men flera av mina vänner som har barn i samma ålder kör fortfarande runt sina i vagn.
Jag besökte en jättestor loppmarknad igår. Massor med säljare, trångt mellan borden och rekordstort antal besökare/köpare. I denna mängd av människor fanns inte bara mammor och pappor med spädbarn i vagnar utan också enormt många, alltså väldigt, väldigt många, med riktigt stora barn i barnvagnar.
Jag vet inte om det var för att de inte ville att ungarna skulle pilla på grejerna, men hur som helst så är det i mitt tycke en märklig strategi. En del ungar var så stora att de inte ens fick plats i sittvagnarna, de stack ut både upptill och nertill på ett komiskt sätt.
Ett av mina barn åkte vagn tills han var fem år. Han behövde kunna sitta och vila ibland annars blev det kaos. Gick vi vid bilvägar fick jag spänna fast honom.
Det andra barnet fick åka vagn ibland för min skull så vi kunde gå ut på snabba promenader. Annars behövde han inte åka vagn efter han fyllt två år.
Jag tänker att det handlar väll mycket om hur man rör sig i samhället, har man bil eller inte rör man sig långa sträckningar mm..
Stor skillnad gör också har man barnen hemma eller på förskola sover barnet fortfarnde middagslur och man inte har bil så är vagn enormt praktiskt även om barnet inte sitter i den hela tiden.
Tack för era svar!
Min son får väldigt ont i fötter och rygg av att vara för aktiv och behöver mediciner under nätterna för att kunna sova trots smärtan. Det är pga detta han gärna åker vagn. Han sitter dock ej i vagnen (där sitter lillasyster) utan under i korgen (låter lustigt men är ej lustigt på den vagnen).
Vi försöker hitta alternativ som tex springcykel och det fungerar relativt bra, men fortfarande sitter han ofta under vagnen.
Anledningen till att jag frågar är för att vi börjar tycka det är lite jobbigt att han sitter där i och med att han är så stor och vi vill inte att någon (barn eller vuxen) ska komma med någon dum kommentar...
Jag håller med Ronjas mamma, det beror helt på vilken livssituation man har.
Vi hade vagn väldigt länge, kanske inte tills grabben var 4,5, men i varje fall sommaren efter han fyllt fyra.
Den största orsaken var att han länge sov middag (vaknade väldigt tidigt på morgonen) tills han var drygt fyra, det släppte den sommaren har jag för mig, så om vi var ute, så ville han sova en liten stund på eftermiddagen och då var vagnen toppen.
Men jag måste erkänna, vagnen var bekväm, inte för att placera grabben i, utan att man slapp bära, så det var lite frustrerande när man var tvungen att tänka om när man skulle iväg på dagsturer utan vagn.
Men jag tror att vagnen används under längre tid för de som inte använder bilen, eller inte har cykelvagn.
Men som i tidigare trådar, många använder ju cykelvagn och cykelsäte länge till sina barn och det är ju bara ett annat sätt att transportera barnet.
Och hellre att man tar vagnen när man hämtar barnet på dagis så det kan välja mellan att gå, springa eller sitta en stund i vagnen, än att tar bilen, då sitter ju barnet hela tiden
Ja jag tycker det ser lite lustigt ut när väldigt stora barn sitter i vagn. Men självklart skulle jag aldrig kommentera saken, jag tänker att det säkert finns någon anledning till detta.
Här i Stockholm är nog anledningen ibland att föräldern inte vill betala på bussen. Men inte ens det är något som jag bryr mig nämnvärt om.
Min 4,5åring åker fortfarande vagn. Inte alltid men vissa dagar.
vi bor i en del av Sthlm och han går förskola i en annan (båda i söderort)
och vissa dagar måste jag dessutom lämna storebror i skolan
(15minuters promenad OM 4,5åringen sitter i vagnen) för att
därefter gå till bussen till förskolan.
vi har alltså ingen bil... sonen blir så trött i förskolan om han måste
gå så mycket, dessutom tar det för lång tid, då hinner inte jag.
jag tycker egentligen inte att 4,5åringar behöver sitta i vagn,
min äldsta son satt nästan aldrig i vagn efter 2 års ålder,
däremot orkar inte min 4,5åring lika mycket (han är muskelsvag
och har en utvecklingsförsening)
jag använder dock en paraplysulky till honom, som är lätt att fälla
och själv har jag månadskort så det handlar inte om att slippa
betala. tycker själv att det var irriterande när mina barn var bebisar
och massa föräldrar tryckte ner stora barn i vagnar för att åka gratis
så man själv inte fick plats.
jag tycker inte att jag har en självklar vagnplats på bussen och fäller
ofta vagnen redan innan vi går på (&stämplar alltså mitt kort)
sen vet jag att det är många som har barn med olika funktionsuppsättningar
som använder vagn längre, alla stora barn som trycks ner i vagnar är
inte för att folk inte vill betala.
Min treåring åker vagn när vi är i stan för det är så rörigt där med mycket folk ibland. Då känns det tryggare att ha honom i vagnen.
Annars klarar han sig bra utan, vi har kort väg till dagis osv.
Vår son slutade helt med vagn när han var 3 år. Och mellan 2,5-3 år åkte han bara sporadiskt om vi skulle på långpromenad t.ex. eller hade väldigt bråttom till förskolan...
Men det beror ju mycket på livssituationen, som någon skrev, så försök strunta i kommentarer och se till ditt barns bästa bara.