• Anonym (Jag)

    Vilken är bäst? Ac3, Xyloproct eller Alcosanal?

    Du som har/haft hemorrojder, vilken salva upplevde du minskade svullnaden bäst?
    Eller var bäst av annan anledning?
    Ac3, Xyloproct eller Alcosanal?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-08 21:45
    Jag har provat xyloproct och tycker att den dämpar svullnaden.
    Provade också ac3 med applikator idag som man ska spruta in men det gillade jag inte alls.. känns som man har nåt i rumpan sen..
    jag har alltså vad jag vet bara yttre besvär.
    Men HUR VET JAG OM JAG HAR Invärtes Hemorrojder?? HUR vet man??

    Undrar också vad man gör åt dessa så här innan förlossningen? Antar att det inte är någon idé att söka hjälp då det med stor sannolikhet blir värre under förlossningen?

  • Svar på tråden Vilken är bäst? Ac3, Xyloproct eller Alcosanal?
  • Anonym (Beata)

    Ja det undrar jag med, hade varit intressant att veta. Ifall någon av dem faktiskt fungerar. De kostar många kronor och jag vill inte lägga ut pengar i onödan.

  • Nyfikna72

    Liknande preparat alla tre, är nog ingen större skillnad. Finns ju aningen bättre men de är receptbelagda. Min uppfattning är att de flesta salvor enbart lindrar, de som säger att de försvann på ett par dagar med salvans hjälp hade nog inte hemorrojder överhuvudaget.

    Som lindring tycker jag inotyol fungerar lika bra.

  • Anonym (Jag)

    Jag har provat xyloproct på utvändiga små hemorrojder men är gravid så jag kanske borde ha en annan salva.
    tycker att xyloproct har dämpat svullnaden lite. men försvinna gör de väl knappast? den bedövar iaf bra!

  • Anonym (ja)

    AC3 funkar bäst på mig, klarar mig inte utan den. Kan svida till rejält precis när jag smörjer på den, men eftersom smärtan och svullnaden lägger sig så bra så står jag ut.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (ja) skrev 2014-10-06 11:06:08 följande:

    AC3 funkar bäst på mig, klarar mig inte utan den. Kan svida till rejält precis när jag smörjer på den, men eftersom smärtan och svullnaden lägger sig så bra så står jag ut.


    Hur länge och ofta använder du den innan den ger resultat?
  • Anonym (ja)
    Anonym (Jag) skrev 2014-10-06 11:12:07 följande:
    Hur länge och ofta använder du den innan den ger resultat?
    Smärtan försvinner ofta ganska fort, inom några timmar, men svullnaden kan ta några dagar beroende på hur hård jag är i magen.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (ja) skrev 2014-10-06 12:53:42 följande:
    Smärtan försvinner ofta ganska fort, inom några timmar, men svullnaden kan ta några dagar beroende på hur hård jag är i magen.
    mhm.. ska prova :)
  • Anonym (Jag)
    Jag har provat xyloproct och tycker att den dämpar svullnaden.
    Provade också ac3 med applikator idag som man ska spruta in men det gillade jag inte alls.. känns som man har nåt i rumpan sen..
    jag har alltså vad jag vet bara yttre besvär.
    Men HUR VET JAG OM JAG HAR Invärtes Hemorrojder?? HUR vet man??

    Undrar också vad man gör åt dessa så här innan förlossningen? Antar att det inte är någon idé att söka hjälp då det med stor sannolikhet blir värre under förlossningen?
  • Anonym (operation)

    Salvor hjälper inte, iaf inte på mig. Jag väljer att göra en operation och skära bort skiten.

  • Anonym (ja)

    Jag använder AC3 utan spetsen, alltså bara salvan som den är....

  • Anonym (Beata)

    Jag tog reda på hur min hemorrojder såg ut genom att gå till läkaren som kände med ett glidmedel-smort finger i analen. Tror inte det finns så många andra sätt, möjligen endoskopi, men det är nog enklare och billigare att ha en läkare att känna.

    //B

  • nissesalle
    Anonym (Jag) skrev 2014-10-06 09:05:11 följande:
    Vilken är bäst? Ac3, Xyloproct eller Alcosanal?

    Du som har/haft hemorrojder, vilken salva upplevde du minskade svullnaden bäst?
    Eller var bäst av annan anledning?
    Ac3, Xyloproct eller Alcosanal?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-08 21:45
    Jag har provat xyloproct och tycker att den dämpar svullnaden.
    Provade också ac3 med applikator idag som man ska spruta in men det gillade jag inte alls.. känns som man har nåt i rumpan sen..
    jag har alltså vad jag vet bara yttre besvär.
    Men HUR VET JAG OM JAG HAR Invärtes Hemorrojder?? HUR vet man??

    Undrar också vad man gör åt dessa så här innan förlossningen? Antar att det inte är någon idé att söka hjälp då det med stor sannolikhet blir värre under förlossningen?


    Apotekare här.
    Ac3 - mer om man känner sig lätt torr eller irritation, då det är en återfuktande gel.
    Alcosanal - Har en lätt sammandragande och avsvällande effekt, även bra om det kliar mycket.
    Xyloproct - En kräm med två läkemedel, en kortison och en smärtstillande, vid svårare besvär.


    Hoppas det hjälper!

Svar på tråden Vilken är bäst? Ac3, Xyloproct eller Alcosanal?