• Gena

Sänkt abortgräns

Detta är inte en fråga som jag tror har någon praktisk betydelse. Efter vecka 12 är det sannolikt inte så många som gör abort utan att ha en väldigt stark medicinsk eller social orsak. Efter vecka 12 måste fostret födas fram vaginalt (ofta sker det på en förlossningsavdelning). Jag har gjort abort i vecka 18, eftersom barnet inte skulle klara sig. Det var en fruktansvärd psykisk och fysisk påfrestning.

Det var lite konstigt tyckte jag att jag skulle ha kunnat göra abort så sent utan att ha en anledning. Men samtidigt var det skönt att slippa behöva ansöka om tillstånd, utan att det bara var att boka in aborttiden så fort vi insåg att det var det enda alternativet.

Eftersom en kvinna har rätt att genomgå abort fram till vecka 18 utan att uppge en anledning, samtidigt som vården inte har rätt att fråga, så finns det ingen information varför vissa väljer abort så sent. Men jag skulle tro att om man ändrade lagstiftningen så att man behövde särskilt tillstånd efter vecka 12 skulle det ändå inte minska antalet sena aborter. Det skulle antagligen bara öka administration och onödig väntetid.

Svar på tråden Sänkt abortgräns