• Ledssenavis

Bio mamman är gravid

...Är rätt så ledsen, fick hem bonus barnen igår, har dem v/v och de första barnen gör är att kläcka ur sig att deras mamma ska ha en bebis.. Jag är ofrivilligt barnlös och vill inget annat än få ett eget barn, har precis påbörjat en utredning och trodde aldrig att biomamman ville ha ett barn till. Allt är så orättvist, Jag o sambon har bott tillsammans nått år mer än biomamman och hennes gubbe, vi har platsen och ekonomin för fler barn i huset medans de hyr lägenhet och är antagligen tvungna att flytta till större, och han är dessutom sjuk och har inte haft något jobb på år.. varför ska de ha fler barn? Så avundsjuk, och känner mig så pissigt värdelös. .! Finns det någon som varit med om detta ? Hur hanterade ni det? Jag vill inte känna så här.

• Svar på tråden Bio mamman är gravid
  • Anonym (p)

Inte som du, men något liknande, när alla syskon och mannens syskon alla började bli gravida.
    Men inte vi.
    Det gjorde ont och jag tror det är naturligt att känna avund och till och med missunnsamhet.
    Men försök att tänka att deras graviditet påverkar ju inte om du blir gravid eller inte.
    Jag hoppas att du snart också är det, så blev det för mig till sist.

• Liten till

Kan inte göra mer än att skicka en kram. Hoppas att ni får bra hjälp och att utredningen hjälper er att få barn. Massor av kramar!

• Anonym (Meh.)

Eh hon har INGEN skyldighet att ta hänsyn till dig när hon lever sitt liv. Jag blir också extremt lätt gravid. Finns folk som inte blir det. Inte slutar jag skaffa barn jag vill ha för det. Jag skiter väl i dom som inte kan få barn. Dom har inget med mitt liv att göra. Och förresten livet ÄR orättvist. Lev med det liksom.

• Anonym (p)
    Tecum skrev 2014-10-06 19:31:37 följande:

Livet är varken rättvist eller logiskt.

Självklart inte, men det hindrar ju inte att det kan göra ont.
    har du ingen förståelse för det? 
  • Anonym (p)
    Anonym (Meh.) skrev 2014-10-06 19:45:53 följande:

Eh hon har INGEN skyldighet att ta hänsyn till dig när hon lever sitt liv. Jag blir också extremt lätt gravid. Finns folk som inte blir det. Inte slutar jag skaffa barn jag vill ha för det. Jag skiter väl i dom som inte kan få barn. Dom har inget med mitt liv att göra. Och förresten livet ÄR orättvist. Lev med det liksom.

Du får samma inlägg som ovanstående: 

Istället för att gå i försvar för din rätt att skaffa hur många barn du vill, vilket det inte är någon som hotar här.
    Så kanske du kan se att det sitter en förtvivlad människa och ber om stöd och råd.
    Är det så svårt att se bortom sig själv och se en medmänniska som har det jobbigt just nu?
  • Anonym (hm.)

Jag förstår att det kan göra ont men det gynnar ingen att vara missunnsam. 

• Anonym (Meh.)
    Anonym (p) skrev 2014-10-06 19:51:02 följande:
    Du får samma inlägg som ovanstående: 

Istället för att gå i försvar för din rätt att skaffa hur många barn du vill, vilket det inte är någon som hotar här.
    Så kanske du kan se att det sitter en förtvivlad människa och ber om stöd och råd.
    Är det så svårt att se bortom sig själv och se en medmänniska som har det jobbigt just nu?
    Ja det är svårt att förstå hur ts kan tycka sig ha rätten att berätta OM dom ska eller inte ha barn. På det ts skriver låter det som hon inte tycker denna kvinna förtjänar ett barn till för att ta är såå mycket bättre och har bättre hem jobb och förutsättningar. Surprice men det skiter biologin i och jag tror hon kommer älska sitt barn ändå. Ts får helt enkelt lära sig leva med detta.
  • Tecum
    Anonym (p) skrev 2014-10-06 19:48:32 följande:
    Givetvis, jag menade inte att vara taskig mot TS! Ber om ursäkt om hon uppfattade det så!

Jag förstår att det är frustrerande att se andra kvinnor bli gravida till synes hur lätt som helst. Men att vara bitter och avundsjuk gör inte saken bättre och biomamman är inte "skyldig" att låta bli att få fler barn bara för att TS har problem. Och hon ska absolut inte visa bonusbarnen hur hon känner.

Hoppas att utredningen gör att det fixar sig för TS och hennes man, det finns olika metoder att hjälpa naturen på traven!
  • Anonym (p)
    Anonym (hm.) skrev 2014-10-06 19:52:58 följande:

Jag förstår att det kan göra ont men det gynnar ingen att vara missunnsam. 

nej, det är klart det inte gör, men ändå så är det en högst mänsklig känsla att känna så ibland.
    Det handlar ju egentligen inte om missunnsamhet, snarare en sorg över att inte själv bli gravid.
    Ibland kan man bara behöva få känna lite stöd och lite uppmuntran. 
    Det är ok att få vara ledsen tycker jag. 
  • Anonym (p)
    Anonym (Meh.) skrev 2014-10-06 20:31:01 följande:
    Ja det är svårt att förstå hur ts kan tycka sig ha rätten att berätta OM dom ska eller inte ha barn. På det ts skriver låter det som hon inte tycker denna kvinna förtjänar ett barn till för att ta är såå mycket bättre och har bättre hem jobb och förutsättningar. Surprice men det skiter biologin i och jag tror hon kommer älska sitt barn ändå. Ts får helt enkelt lära sig leva med detta.
    Fast nu tycker jag du läser ts som fan läser bibeln.
    Det jag läser är att ts är förtvivlad för att inte hon blir med barn, att biomamman blir gravid tror jag egentligen inte har nån betydelse för ts, mer än att det påminner henne om att hon inte är gravid. 
    Jag tror inte ett dugg på att ts tror sig ha nån rätt att avgöra hur biomamman ska göra när det gäller fler barn.
    Jag undrar om det inte handlar mer om dig när du läser in sånt i ts inlägg och går i sånt försvar.
    Det verkar vara en öm tå hos dig, 
    Jag tycker du vantolkar ts och undrar varför du gör så mot en människa som uppenbart är i sorg. 

För mig är det inte ett dugg svårt att förstå att man blir ledsen när man själv berövas det som andra får uppleva.
  • Anonym (exakt)
    Anonym (p) skrev 2014-10-06 21:05:17 följande:
    Fast nu tycker jag du läser ts som fan läser bibeln.
    Det jag läser är att ts är förtvivlad för att inte hon blir med barn, att biomamman blir gravid tror jag egentligen inte har nån betydelse för ts, mer än att det påminner henne om att hon inte är gravid. 
    Jag tror inte ett dugg på att ts tror sig ha nån rätt att avgöra hur biomamman ska göra när det gäller fler barn.
    Jag undrar om det inte handlar mer om dig när du läser in sånt i ts inlägg och går i sånt försvar.
    Det verkar vara en öm tå hos dig, 
    Jag tycker du vantolkar ts och undrar varför du gör så mot en människa som uppenbart är i sorg. 

För mig är det inte ett dugg svårt att förstå att man blir ledsen när man själv berövas det som andra får uppleva.
    !
  • Anonym (Ja stackars dig då.)

, Jag o sambon har bott tillsammans nått år mer än biomamman och hennes gubbe, vi har platsen och ekonomin för fler barn i huset medans de hyr lägenhet och är antagligen tvungna att flytta till större, och han är dessutom sjuk och har inte haft något jobb på år.. varför ska de ha fler barn?

Vad är detta ts? Du tycker ni är så mycket bättre mao. Men hon har ändå ingen skyldighet att ta hänsyn till er. Hon kan skaffa fem barn och behöver ändå inte ta hänsyn till dina känslor. Så det så. Svider? Visst livet är inte rättvist.

• Anonym (p)
    Tecum skrev 2014-10-06 20:37:27 följande:
    Givetvis, jag menade inte att vara taskig mot TS! Ber om ursäkt om hon uppfattade det så!

Jag förstår att det är frustrerande att se andra kvinnor bli gravida till synes hur lätt som helst. Men att vara bitter och avundsjuk gör inte saken bättre och biomamman är inte "skyldig" att låta bli att få fler barn bara för att TS har problem. Och hon ska absolut inte visa bonusbarnen hur hon känner.

Hoppas att utredningen gör att det fixar sig för TS och hennes man, det finns olika metoder att hjälpa naturen på traven!
    Då förstår jag och jag ber om ursäkt om jag var taggig.
    Jag tycker bara att man måste kunna se mellan raderna vad det är ts egentigen uttrycker. 
    För mig är det så uppenbart att ts inte har en tanke på att försöka styra biomammans barnalstring, utan bara att hon har en sorg över att inte också hon får uppleva detsamma. 
    Det var svårt för mig att bli gravid och när mina och min mans syskon en efter en blev gravida så var det svårt, man kände sig såå jävla misslyckad och längtan var så stor så man inte visste vart man skulle göra av sig självt och ja, jag kunde inte förstå varför just vi inte skulle bli gravida, vad hade dom andra som vi saknade, 
    Varför, varför och varför fick dom och inte vi, det kändes förjävligt och så orättvist.
    Och jag kände mig så värdelös som kvinna, ingen riktig kvinna.
    Allt det här var ju hjärnspöken, men det gjorde så ont då, så man orkar inte till slut. 
    Sorgen måste få sitt utlopp och man måste få tillåtas att känna och prata om den, även om den inte alltid är så ädel. 

Jag håller helt med om att ts absolut inte ska säga något om det här till bonusbarnen, självklart inte. 
  • Anonym (p)
    Anonym (Ja stackars dig då.) skrev 2014-10-06 21:10:40 följande:

, Jag o sambon har bott tillsammans nått år mer än biomamman och hennes gubbe, vi har platsen och ekonomin för fler barn i huset medans de hyr lägenhet och är antagligen tvungna att flytta till större, och han är dessutom sjuk och har inte haft något jobb på år.. varför ska de ha fler barn?

Vad är detta ts? Du tycker ni är så mycket bättre mao. Men hon har ändå ingen skyldighet att ta hänsyn till er. Hon kan skaffa fem barn och behöver ändå inte ta hänsyn till dina känslor. Så det så. Svider? Visst livet är inte rättvist.

Det där tolkar jag som en förtvivlan över att inte få bli gravid som biomamman, 
    En förtvivlan över att inte hon också kan få bära ett barn. 
    Inte att hon anser sig vara  bättre.

Nej, livet är inte rättvist men vi människor borde kunna stötta varandra och inte racka ner på dom som redan ligger.
    Håller du inte med?
  • Anonym (p)
    Anonym (exakt) skrev 2014-10-06 21:10:01 följande:
    !
    Tack för tummen. Solig
  • Anonym (Kloka underbara människa)
    Anonym (p) skrev 2014-10-06 21:15:39 följande:
    Det där tolkar jag som en förtvivlan över att inte få bli gravid som biomamman, 
    En förtvivlan över att inte hon också kan få bära ett barn. 
    Inte att hon anser sig vara  bättre.

Nej, livet är inte rättvist men vi människor borde kunna stötta varandra och inte racka ner på dom som redan ligger.
    Håller du inte med?
    <3 du underbara medmänniska
  • Anonym (mo)

Hej ts, jag tycker det är fullt mänskligt att känna avund.

Jag tror det kan bli en ganska jobbig tid för dig framöver om din bonus kommer att ge er ständiga uppdateringar om mammans graviditet. Jag tolkar dig som att du skulle känt avund vem det än gällde men att det här kommer så nära inpå i och med bonusen. Kan det vara så? Kan ni prata om hur ni har det?

Önskar dig lycka till!

• Anonym (8 år)

Jag tror inte det finns en endaste människa som inte nån gång varit avundsjuk,kanske t.o.m missunnsam och tyckt det är väldigt orättvist att nån annan får det man själv önskar så hett. I ts fall är det dessutom väldigt förståeligt! Det har absolut ingenting att göra med att man vill kunna påverka om och när folk skaffar barn eller tycker att de inte förtjänar barn utan det handlar om ens egen förtvivlan över att man saknar barn och måste kämpa mer än andra,att man inte orkar bli påmind en gång till och av en så pass närstående person. Ovanpå det oro över utredningen och vad den ska leda till.

Alla vi ofrivilligt barnlösa fattar faktiskt att vi inte blir ett dugg mer gravida av att andra avstår från att bli gravida! Vi är liksom inte korkade! Men vi mår likafullt dåligt av alla rapporter om alla som blir gravida till höger och vänster medans man själv kämpar år efter år- och det måste man få göra. Man är bara mänska och det borde ts få förståelse för.

Svar på tråden Bio mamman är gravid