• Anonym (Ekonomi)

Orolig för ev. framtida underhåll..Vad får/betalar ni?

Hej.
    Jag har en partner som har två barn. I nuläget bor barnen varannan vecka så i dagsläget är det ju inga problem
    Men, jag drar mig lite för att flytta ihop med dem eftersom jag är orolig för att barnen ska börja vilja bo hos sin mamma på heltid så vi blir tvugna att betala massa underhåll.
    I nuläget är det inget som tyder på det, men man vet ju inte vad som händer om ett år eller två.. (Och jo jag inser att de lika gärna kan vilja bo hos pappan)

Vi är inga höginkomsttagare och deras pappa har inte precis någon stor marginal att betala underhåll för nu när han bor själv.
    Det jag egentligen är mest orolig för är om vi måste betala ett högt underhåll så jag kommer få dra största lasset kring ekonomin hemma hos oss. Obestämd
    Jag menar - huskostnader och alla stora omkostnader kommer ju inte minska för att barnen flyttar! Jag har en  väldigt dyr hobby så jag har inte någon stor marginal att leva på i övrigt, och det är ju inget jag vill ge avkall på pga hans barn...

Jag vet att man egentligen inte ska tänka negativt men jag är en sådan praktisk människa som vill vara förberedd på det värsta, åtminstonde när det kommer till ekonomi.

Jag har gjort överslagsräkningar på försäkringskassans hemsida och där går ingen av summorna över minimibeloppet, men för två barn är ju bara den summan hög nog. Som sagt så blir ju inte de dyra kostnaderna annorlunda för att barnen flyttar...
    Är det vanligt att man måste betala över minimisumman trots att man har vanlig svenssonlön?
    Vad betalar ni?

Om barnen om flera år kommer flytta till en adress borde det inte bli några prolem, då några av lånen förhoppningsvis kommer vara borta (=lägre månadsutgifter), och sparkontona kanske är lite mer fyllda, men om det sker inom ett par år så blir det nog inte så bra..

Mvh Virrig och snurrig..

• Svar på tråden Orolig för ev. framtida underhåll..Vad får/betalar ni?
  • Anonym (-)

Jag tänker att som det är nu så betalar han allt för barnen varannan vecka. Med underhåll lär det inte kosta mer än vad det gör att ha barnen boende hos er på halvtid.
    Jag kan tyvärr inte svara på din fråga då min mans barn inte bor i Sverige. Vi betalar 2500 kr per månad för 2 barn, men det är ju som sagt inte enl svenska regler.

• Ess

Ha separat ekonomi!!
    Du ska definitivt inte göra avkall på din hobby för att han har barn sen innan. Det är det inte värt. Dela dessutom upp kostnaderna så att han betalar mer, om hans barn har egna rum och övriga kostnader som de drar med sig.

Underhållet via fk ligger på 1273:-/mån. och per barn. Beroende på hans inkomst och antal barn så kan det även bli lägre, men då går fk in och täcker upp så att boendeföräldern ändå får 1273/barn i handen.

• sextiotalist

Din inkomst påverkar inte underhållet. Om han har låg inkomst så kommer troligen det landa kring 1300 som det är idag.

Det som påverkas är hans boendekostnader som kommer delas med dig. Men går det via fk, så går de endast på hans inkomst,
    Räknar man själv, så räknar man med båda föräldrarnas inkomst och sedan fördelar man kostnaderna för barnen utifrån det överskott man får efter det man räknat bort sin del av boendekostnaderna och ett förebehåll för sig själv (gäller både mamman och pappan), din inkomst kommer inte räknas in alls.

• Anonym (Ekonomi)
    Anonym (-) skrev 2014-10-06 20:21:45 följande:

Jag tänker att som det är nu så betalar han allt för barnen varannan vecka. Med underhåll lär det inte kosta mer än vad det gör att ha barnen boende hos er på halvtid.

Fast underhållet bör bli dyrare än det han betalar i nuläget på 2 veckor?!.
    Nu när barnen bor vv så betalat barnbidraget det mesta utöver mat och bokostnader.

Jag är väl egentligen inte orolig för grundunderhållet, jag är mest räådd för att vi inte ska ha råd om vi måste betala mer, eller att vi aldrig ska ha råd att själva kunna köpa eller göra något med barnen.
  • sextiotalist
    Anonym (Ekonomi) skrev 2014-10-06 20:53:26 följande:
    Fast underhållet bör bli dyrare än det han betalar i nuläget på 2 veckor?!.
    Nu när barnen bor vv så betalat barnbidraget det mesta utöver mat och bokostnader.

Jag är väl egentligen inte orolig för grundunderhållet, jag är mest räådd för att vi inte ska ha råd om vi måste betala mer, eller att vi aldrig ska ha råd att själva kunna köpa eller göra något med barnen.
    Men om du flyttar in hos honom, så bidrar du väl till boendekostnaderna på ett eller annat sätt.
    Om han nu får betala 2500 totalt i månaden, det är väl ändå mindre än vad du betalar i hyra nu eller?
  • Anonym (Ekonomi)
    sextiotalist skrev 2014-10-06 20:42:07 följande:

Din inkomst påverkar inte underhållet. Om han har låg inkomst så kommer troligen det landa kring 1300 som det är idag.

Det som påverkas är hans boendekostnader som kommer delas med dig. Men går det via fk, så går de endast på hans inkomst,
    Räknar man själv, så räknar man med båda föräldrarnas inkomst och sedan fördelar man kostnaderna för barnen utifrån det överskott man får efter det man räknat bort sin del av boendekostnaderna och ett förebehåll för sig själv (gäller både mamman och pappan), din inkomst kommer inte räknas in alls.

Ess skrev 2014-10-06 20:38:26 följande:

Ha separat ekonomi!!
    Du ska definitivt inte göra avkall på din hobby för att han har barn sen innan. Det är det inte värt. Dela dessutom upp kostnaderna så att han betalar mer, om hans barn har egna rum och övriga kostnader som de drar med sig.

Underhållet via fk ligger på 1273:-/mån. och per barn. Beroende på hans inkomst och antal barn så kan det även bli lägre, men då går fk in och täcker upp så att boendeföräldern ändå får 1273/barn i handen.

Svarar båda..
    Men om jag förstått det rätt så kommer min inkomst bli medräknad om vi gifter oss eller skaffar barn?

Om man ska räkna på underhållet, kan man räkna huskostnad(ej drift) delat på 4, så hans kostnad är 3/4 eller går det inte att göra så? Så länge hans barn kommer vistas i huset kommer det ju finnas varsitt rum för dem liksom och ett större hus blir ju en större kostnad oavsett hur ofta barnen är där.
    Bara hans huslån är ju nästan 4 ggr så mkt som mitt...

Jag betalar gärna saker för hans barn, men det är om de är hos och med oss, men jag vill inte hamna i en sits där jag blir drabbad av att de ska vara mer/ha det bättre hos mamman.
  • sextiotalist

Sedan håller jag med Ess, har separat ekonomi, så blir det inte du som drar runt allt själv.
    Även om jag inte tillhör de som anser att barn kostar eon med pengar, så kan jag nog säga att barnen kostar något mer än barnbidraget varje månad.

Betalar han barnomsorg, så kommer han inte göra det när barnen bor hos sin mamma

• Ess
    Anonym (Ekonomi) skrev 2014-10-06 21:01:39 följande:

Ha separat ekonomi!!

Svarar båda..
    Men om jag förstått det rätt så kommer min inkomst bli medräknad om vi gifter oss eller skaffar barn?

Om man ska räkna på underhållet, kan man räkna huskostnad(ej drift) delat på 4, så hans kostnad är 3/4 eller går det inte att göra så? Så länge hans barn kommer vistas i huset kommer det ju finnas varsitt rum för dem liksom och ett större hus blir ju en större kostnad oavsett hur ofta barnen är där.

Jag betalar gärna saker för hans barn, men det är om de är hos och med oss, men jag vill inte hamna i en sits där jag blir drabbad av att de ska vara mer/ha det bättre hos mamman.
    Om ni bor ihop och han ska betala barnomsorg, så räknas hushållets totala inkomst.

Underhållet beräknas inte överhuvudtaget på din inkomst, enbart hans. 

Om ni gifter er eller skaffar gemensamma barn så blir du försörjningsskyldig för hans barn, i andra led sas.
    Dvs att alla barnen ska ha samma standard under ert tak. Tjänar du mer så är det inte ok att ni äter en rejäl middag, när hans barn gnager på brödkanterna.

När det gäller uppdelningen av ekonomin, så tycker jag att det är något ni ska prata om innan ni flyttar ihop. Ni ska va överens innan ni ens tänker på att bo ihop.
  • sextiotalist
    Anonym (Ekonomi) skrev 2014-10-06 21:01:39 följande:

Ha separat ekonomi!!

Svarar båda..

Som Ess skriver, nej, din inkomst påverkar inte och räknas inte med. Det är endast vid barnomsorgen som den kommer vara med, men då för att man räknar på hushållets inkomster.
    Det skulle vara om din mans inkomst sjunker kraftigt och han inte kan betala för sina barn när de är hemma, som din försörjningsplikt gentemot barnen kommer att synas, dvs det blir du som betala maten på bordet etc
    Men inte ens då påverkar det underhållet.

Det kan vara skillnad om du hade riktigt hög inkomst, men så är inte fallet om jag uppfattat det rätt.
    Du kommer inte behöva sälja dina hästar eller om det är en annan dyr hobby, för att försörja hans barn
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2014-10-06 21:27:53 följande:
    Som Ess skriver, nej, din inkomst påverkar inte och räknas inte med. Det är endast vid barnomsorgen som den kommer vara med, men då för att man räknar på hushållets inkomster.
    Det skulle vara om din mans inkomst sjunker kraftigt och han inte kan betala för sina barn när de är hemma, som din försörjningsplikt gentemot barnen kommer att synas, dvs det blir du som betala maten på bordet etc
    Men inte ens då påverkar det underhållet.

Det kan vara skillnad om du hade riktigt hög inkomst, men så är inte fallet om jag uppfattat det rätt.
    Du kommer inte behöva sälja dina hästar eller om det är en annan dyr hobby, för att försörja hans barn
    Jag har högre inkomst än "medel". Min man för tillfället noll... Vi är gifta och har gemensamma barn. När försäkringskassan kollar vad han ska betala i underhåll tittar de enbart på hans inkomst. Min är inte intressant. Däremot, när han förhoppningsvis får en inkomst igen, kommer våra två gemensamma barn spela in på underhållet eftersom man betalar en mindre procent av sin inkomst per barn ju fler barn man har.
  • Brumma

För att svara dig TS så kommer han, om de inte kommer överens om ngt annat, att betala max 1273:- Dvs om de går genom försäkringskassan. Skulle mamman vilja ha ett högre underhåll så kan hon stämma på det men det är inte troligt att det går igenom om barnen har normala kostnader och pappan inte har hög inkomst.

En sak jag tänkte på. Antar att han har halva barnbidragen? Det finns även ett underhållsstöd vid växelvis boende att söka från försäkringskassan. Det är inkomstbaserat och beroende på vad pappan tjänar kanske han är berättigad det. Det är högst ett halvt underhållsstöd, så för två barn skulle det kunna bli 1273:-

• Anonym (Mia)

Nu när barnen bor varannan vecka betalar väl pappan för hälften av kläder (inkl ytterkläder och skor), försäkringar, barnomsorg, fritidsintressen, cyklar, skridskor, ev glasögon och mediciner, klasskassor, frisörbesök, etc. Plus mat, hygienprodukter, extra vatten och el, etc för den tid barnen är hos honom. Det blir en del pengar det också! Vid vh-boende försvinner många av dessa kostnader men underhållet är tänkt att täcka dem.

Du skriver att mannen ska betala 3/4-delar av boendekostnaden när ni flyttar ihop. Är det så att du är rädd att bli tvungen att betala 1/2 boendet om barnen knappt bor hos er?

Och varför tror du att barnen skulle flytta hem till mamman om du flyttar in? Är du och barnen ovänner redan nu?

• Anonym (Ekonomi)
    Anonym (Mia) skrev 2014-10-07 08:13:05 följande:

Nu när barnen bor varannan vecka betalar väl pappan för hälften av kläder (inkl ytterkläder och skor), försäkringar, barnomsorg, fritidsintressen, cyklar, skridskor, ev glasögon och mediciner, klasskassor, frisörbesök, etc. Plus mat, hygienprodukter, extra vatten och el, etc för den tid barnen är hos honom. Det blir en del pengar det också! Vid vh-boende försvinner många av dessa kostnader men underhållet är tänkt att täcka dem.

Du skriver att mannen ska betala 3/4-delar av boendekostnaden när ni flyttar ihop. Är det så att du är rädd att bli tvungen att betala 1/2 boendet om barnen knappt bor hos er?

Och varför tror du att barnen skulle flytta hem till mamman om du flyttar in? Är du och barnen ovänner redan nu?

Nej som sagt, som det är nu så täcker ju barnbidraget det mesta av barnens kostnader (exkl mat och husrum -Vilket inte kommer ändras så mkt om de flyttar) så han behöver inte betala så mkt av sina pengar.

Nja jag undrade mest hur man räknar när man ska räkna ut underhållet. Om man måste räkna 50/50 för att vi bor ihop eller om man kan räkna med att han betalar en större del. Om det blir så att han naiv betala ett för högt underhåll så vill ju inte jag sitta i sitsen att jag måste stå för för stor del av omkostnaderna.

Nejdå vi kommer bra överens. Men barnen blir äldre och det är ju inte säkert att de vill bo vv för alltid.
Svar på tråden Orolig för ev. framtida underhåll..Vad får/betalar ni?