Inlägg från: nemo1 |Visa alla inlägg
  • nemo1

Avel på huskatter. LÅNGT

Mycket bra inlägg. Skulle alla kastrera och idmärka sina katter så skulle vi som kämpar för att rädda så många hemlösa katter som möjligt ha mindre att göra.

• nemo1

Fick ett roligt mejl igår ang en av jourkatterna. Intressenten ville inte betala något för katten då hon ansåg att man inte ska behöva det, det räcker med att katten kommer till mitt kärleksfulla hem tyckte hon.

• nemo1
    Freijah skrev 2014-10-08 20:41:55 följande:

Väldigt bra inlägg!

Jag har precis fått hem en kattunge som i mina (och tydligen väldigt många andras) ögon är såååå fantastisk, både till utseende och sätt.
    Många som tycker att jag måååååste ju para honom så att han får massa söta små kattungar.

Gissa vem som ska kastreras så fort det är "godkänt"?

Visst, han är världens bästa kisse, men det stoppar med honom.

Mycket bra.
  • nemo1
    cirkusmusen skrev 2014-10-08 20:07:36 följande:
    Jag har läst in mig om det här på senaste tiden. Blir bara mer och mer upprörd ju mer kunskap jag får. Det borde vara olagligt att avla på det sätt som du beskriver!

Många anser sig vara djurvänner, men det är hemskt att de ändå stödjer detta. 

Nä, jag kommer aldrig i hela mitt liv köpa något slags djur om det inte är från en seriös uppfödare.
    Fast  man kan ju köpa från ett katthem eller förening och hjälpa en hemlös katt. Jag med flera som hjälper hemlösa katter lägger våra annonser på Blocket, så det finns seriösa personer på där också.
  • nemo1
    HWR skrev 2014-10-10 11:25:36 följande:
    Vi fick hem våra huskatter för ca 2 månader sedan. De var uppväxta på en gård och vi betalade 100 kr styck för dem (2 honor)
    Redan de första dagarna märkte vi att den ena honan hostade en massa. Tog såklart båda katterna till veterinären (båda var ovaccinerade) De var inte heller avmaskade, men det gjorde vi dagen efter de kom till oss.

Hur som helst, hos veterinären konstaterades att hon hade en infektion på nosen (som sedan blev ett stoort sår). Vi började med antibiotika men efter en vecka fick vi komma tillbaka, ge henne lugnande och veterinären fick ta bort skorpan som satt över såret så det skulle få en chans att läka. 
    Under samma veva fick båda katterna behandling mot öronskabb.

En vecka till med antibiotika och sen började äntligen såret att läka!!

Två veckor senare kröp det en mask ut ur den andra kattens rumpa....bara att avmaska igen....

Nu har de fått sina första vaccinationer mot kattpest och kattsnuva..de är pigga, växer och vi älskar dem mest av allt!!

Men summan.....två katter för 200 kr.....veterinärbesök, vaccinationer och all annan behandling så landade vi på ca 7500.....och det är inte över än. Snart är det dags för nästa vaccination.

Tur för våra små gulliungar så var det självklart att ge dem den bästa behandlingen men "uppfödaren" har fått höra ett par sanningens ord.

Ps..dagen de blir 6 månader ska båda kastreras. Dels för att vi inte vill att de ska få en massa stackars kattungar men sen är även den ena katten en "skeppskatt". Människor som avlar på såna katter gör mig mörkrädd!!!!
    Mycket bra. Jag får hoppas att katterna även är försäkrade nu. Tyvärr kommer ni nog inte få försäkra katterna utan undantagsfall från det ni fick behandla för innan försäkringen trädde i kraft.
Svar på tråden Avel på huskatter. LÅNGT