• Anonym (törst)

Törstig, torr i munnen. Ej diabetes?

Jag är så törstig o torr i munnen hela tiden. Vad kan det bero på? Jag har inte diabetes. Tror jag inte iaf för när jag var gravid så kollade dom ju blodsockret och det var helt okej.
    Det börjar bli himla jobbigt, finns det några andra sjukdomar som ger törst? Struma? Eller är det helt normalt o känna så här.
    Jag dricker väl ca 2 liter per dag så det är ju ganska normalt men jag känner ändå sån torrhet i munnen o halsen.

• Svar på tråden Törstig, torr i munnen. Ej diabetes?
  • Jesper f

Finns en mängd tillstånd ( kan vara sekundär effekt av annan direkt diagnos. Måste inte vara muntorrheten som är pudelns kärna ) som kan orsaka muntorrhet. Allt från vad du äter, till om du tar någora mediciner, till om du har något speciellt munvatten eller liknande. Frågan är väll snarare, VARFÖR upplever du muntorrheten som ett problem? Dricker du mer än normalt? Går det över om du dricker vatten? Kan du använda salvibildande tuggumi från apoteket? Osv osv. Försöka bygga ihop någon form av "diagnos" bild.

Sen är det givetvis viktigt att du undersöker det om du upplever att det påverkar din almänhälsa. Vi ska inte vara torra i munnen normalt - men kan vara det vid tillfällen beroende på olika omständigheter.

Känner du dig frisk i övrigt, är risken inte så stor att det är något allvarligare, vilket är en positiv faktor. Men det beror som sagt på hur det artar sig och hur mycket det besvärar dig, samt vid vilka tillfällen, för att kunna utröna om det är dags för dig att gå till doktorn eller inte.

• BCH52

Är du kanske lite täppt i näsan som gör att det känns bekvämare att andas genom munnen?

Alternativt är du van att andas genom munnen, en ovana helt enkelt. Försök medvetet att alltid andas genom näsan och se om det blir bättre.

• Phalaenopsis

Att du inte hade diabetes när du var gravid är ingen garanti för att du inte har det nu. Gå till vårdcentralen och uteslut det, så kan du gå igenom de andra tipsen senare.

• Anonym (törst)
    Nä det går inte över när jag dricker. Det känns som jag dricker mer än vad andra gör iaf. Till maten tex tar mina bekanta ett litet glas vatten (2 dl) Jag brukar dricka två dubbelt så stora glas. 
    Salivbildanda tuggummi, vad är det?
    Jag tar inte mediciner, äter en normal kost, använder inte munvatten.
    Men en sak har jag tänkt på, jag blir torrare i munnen efter jag borstat tänderna.
    Jag har testa olika märken på tandkrämer men det är samma med alla.
    På morgonen är jag helt snustorr i munnen och jag måste dricka typ 4 glas vatten
    för det ska bli något bättre. Det hjälper en liten stund men känns aldrig helt bra.
    Jag har känt såhär i flera år, när jag ammade var det ännu värre.
    Nej jag är inte täppt i näsan, jag andas genom den och inte genom munnen.
    Och ja jag borde väl ha gått till vårdcentralen men jag är inte
     den som springer dit för minsta lilla krämpa!
  • Phalaenopsis

Att vara törstig jämt och ända vara muntorr är inte "minsta lilla krämpa", det är ett varningstecken. Se till att kolla upp det.

Svar på tråden Törstig, torr i munnen. Ej diabetes?