-
-
Svar på tråden Skyggt MARSVIN ;-)
-
Den ena kan mycket väl vara dominant, det är inte så ovanligt.
Studera dem ett par dagar och se eftersom den som är undergiven får mat och vatten.
Låt dem vara ifred i flera dagar upp emot en vecka utan att ni försöker gulla med dem, närma er sedan dem försiktigt i små steg genom att först sitta och prata med dem (titta dem inte i ögonen), plocka i buren, plocka lite närmare marsvinen, låta dem nosa på er, klappa dem, ta upp dem. -
Marsvin är skygga av naturen. Köp en bok om marsvin och läs.
-
Om du ser det ur deras synvinkel: De har åkt från sin mamma till en grossist, från en grossist till djuraffären och sedan hem till er. De kommer till en helt ny bur på ett helt nytt ställe med nya lukter osv. Sedan kommer det massor med jättar från skyn dessutom.
;). -
Ja det e klart att det e tufft för dom små stackarna.. Idag har det gått två dagar och jag tänkte skicka in min son i rummet när han kommer hem efter skolan för att läsa högt för dom ur en bok.
Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna se om den undergivna får i sig mat och vatten elr inte.. Den gömmer sig ju hela tiden när man närmar sig rummet. Men det kanske släpper bara den får några dagar till på sig.. -
ja det tror jag. tänk på att sonen inte ska stirra på dem, utan bara sitta brevid buren.Skogabo skrev 2014-10-07 13:30:26 följande:
Ja det e klart att det e tufft för dom små stackarna.. Idag har det gått två dagar och jag tänkte skicka in min son i rummet när han kommer hem efter skolan för att läsa högt för dom ur en bok.
Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna se om den undergivna får i sig mat och vatten elr inte.. Den gömmer sig ju hela tiden när man närmar sig rummet. Men det kanske släpper bara den får några dagar till på sig..
-
Absolut, det ska jag säga till honom.. =) Tack!
-
annars så uppfattar de sonen som ett hot typ en rovfågel som stirrar på dem innan de ska äta dem.Skogabo skrev 2014-10-07 13:53:52 följande:
Absolut, det ska jag säga till honom.. =) Tack!
-
Å fy det får ju inte hända.. Här ska dom ju känna sig trygga =)Fjärilslarv skrev 2014-10-07 14:15:26 följande:annars så uppfattar de sonen som ett hot typ en rovfågel som stirrar på dem innan de ska äta dem.
-
jo, så sitt och prata med dom bredvid buren och titta typ rakt fram eller något så att ni inte stirrar på dem.Skogabo skrev 2014-10-07 14:54:15 följande:Å fy det får ju inte hända.. Här ska dom ju känna sig trygga =)
-
Yes box! Will do =)Fjärilslarv skrev 2014-10-07 15:13:23 följande:jo, så sitt och prata med dom bredvid buren och titta typ rakt fram eller något så att ni inte stirrar på dem.
-
Marsvin är flyktdjur. Det hör till deras instinkter att hålla sig gömda och vara misstänksamma motvalls som rör sig. Du får nog räkna med att tar ett bra tag, kanske ett par månader, innan marsvinen vänjer sig vid dig och börjar lita på dig. Skynda långsamt om du vill få dem tama.
-
Jasså det är så pass.. Ska låta dom få ta sin tid på sig då =)CarinaL26 skrev 2014-10-07 15:37:27 följande:
Marsvin är flyktdjur. Det hör till deras instinkter att hålla sig gömda och vara misstänksamma motvalls som rör sig. Du får nog räkna med att tar ett bra tag, kanske ett par månader, innan marsvinen vänjer sig vid dig och börjar lita på dig. Skynda långsamt om du vill få dem tama.
-
man känner sig ganska korkad när man sitter där och pratar, men så gjorde jag med mitt husdjur (en reptil) för att hon skulle vänja sig vid min lukt, hur mina steg låter osv.Skogabo skrev 2014-10-07 15:23:10 följande:Yes box! Will do =)
-
Hejj! Gamal tråd men svarar ändå=) Jag hade 2 marsvin min hette Totti och min syrras hette Terry. Vi tog upp dom och gosade med dom och dom blev bara tama. Ni kanske ska ta ut honom på ett säkert ställe utan det andra marsvinet och ge den lite extra uppmärksamhet.