forfucksake skrev 2014-10-08 19:01:55 följande:
Nu spelar det ju stor roll varifrån partnern kommer. (Samt andra omständigheter förstås).
Fördomarna om blandade par är många och ofta överdrivna, men innehåller också ett korn av sanning.
Jag känner flera med partners från andra länder i västvärlden. De har inte fler problem än svenska par.
Av de jag känner, eller har hört talas om, med partners från t ex Afrika eller Mellanöstern, har däremot ca hälften fått allvarliga problem i sina relationer. Antingen har de blivit blåsta (t ex partnern ville bara ha PUT, samt utnyttjade dem ekonomiskt under tiden), eller så har de blivit misshandlade eller hotade eller fått barnen bortförda (eller risk för).
Och av den halva som INTE har fått allvarliga problem eller råkat regelrätt illa ut, är kulturkrockarna ändå betydligt större än mellan en svensk och en skotte t ex, eller en svensk och en amerikan. Inte värre än att man kanske kan leva med det, men definitivt "stormigare" än för ett genomsnittligt västerländskt par och inget jag själv skulle utsätta mig för.
Det är just fördomarna om vem min man är och hur vårt förhållande är som gör mig förbannad. Och i trådarna här på FL om uppehållstillstånd har jag upprepade gånger blivit förolämpad med diverse ogrundade påståenden om att min man är muslim och att han kommer tvinga mig att konvertera till islam, isolera mig från min familj och misshandla mig, och tydligen är jag bara en blåst svensk brud som inte fattar att muslimska män alla är elaka mot sina kvinnor. Och ibland kommer anklagelser om att ALLA män som flyttar till Sverige för att flytta ihop med en svensk kvinna gör det för att lura dem på pengar och PUT.
Vissa väljer att se vad de vill se och applicerar alla sina fördomar på oss. Varje par får ta ansvar för sitt liv och det är inte upp till någon annan att kliva in med pekpinnar och påstå att förhållandet är dödsdömt från början. Särskilt anonyma muppar på nätet som bara vill ventilera sina egna fördomar.