• Anonym (M)

Jag har "importerat" min man, fråga vad du vill!

Eftersom vissa medlemmar här har väldigt mycket fördomar om personer som förälskar sig i en utländsk person och sedan blir sambo i Sverige med hjälp av lagen om uppehållstillstånd för blivande sambo/make/maka tänkte jag bjuda på en tråd där ni fråga vad ni vill. Jag kommer fråga på alla relevanta frågor utan att lämna ut identifiera de detaljer.

Och som en extra bonus slipper ni få era inlägg borttagna som off topic i tråden som handlar om något helt annat.

Jag är alltså gift med en utländsk man som flyttade till Sverige genom att söka uppehållstillstånd för att bli sambo med mig.

• Svar på tråden Jag har "importerat" min man, fråga vad du vill!
  • Anonym (samma)

Skoj! Jag och min sambo har gått igenom samma. Han flyttade till mig i Sverige genom ett "sambo uppehållstillstånd".

• Anonym (M)
    Anonym (Främlingar) skrev 2014-10-08 18:20:12 följande:

Var det inte obehagligt att flytta ihop med någon man knappt känner. Du visste inte om hans verkliga motiv?

Jag kände honom så väl som man kan känna en person innan man levt ihop med dem. Vi pratade varje dag på Skype och eftersom vi hade en speciell situation så var vi öppna från början med hur vi såg på framtiden, hur skulle vi tackla problem osv. Jag tror vi diskuterade allt sådant mycket mer än ett par som träffas varje dag och gradvis flyttar ihop.

Dessutom, vi bodde ihop under totalt nio veckor innan han flyttade hit. Jag litade på min magkänsla som sa att han var ärlig och rätt för mig. Och jag hade rätt. Visst är det en chansning men hellre chansa än att för alltid ångra att vi inte tog chansen.

Och "worst case scenario", om han visade sig ha helt andra motiv så fick han under de två första åren bara stanna här om vi var ett par. Om jag slängt ut honom hade han fått sitt uppehållstillstånd indraget.
  • Anonym (M)
    Anonym (samma) skrev 2014-10-08 18:27:03 följande:

Skoj! Jag och min sambo har gått igenom samma. Han flyttade till mig i Sverige genom ett "sambo uppehållstillstånd".

Kul! Det är vanligare än man tror, jag har flera vänner som gjort samma sak.
  • forfucksake

Nu spelar det ju stor roll varifrån partnern kommer. (Samt andra omständigheter förstås).

Fördomarna om blandade par är många och ofta överdrivna, men innehåller också ett korn av sanning.

Jag känner flera med partners från andra länder i västvärlden. De har inte fler problem än svenska par.

Av de jag känner, eller har hört talas om, med partners från t ex Afrika eller Mellanöstern, har däremot ca hälften fått allvarliga problem i sina relationer. Antingen har de blivit blåsta (t ex partnern ville bara ha PUT, samt utnyttjade dem ekonomiskt under tiden), eller så har de blivit misshandlade eller hotade eller fått barnen bortförda (eller risk för). 

Och av den halva som INTE har fått allvarliga problem eller råkat regelrätt illa ut, är kulturkrockarna ändå betydligt större än mellan en svensk och en skotte t ex, eller en svensk och en amerikan. Inte värre än att man kanske kan leva med det, men definitivt "stormigare" än för ett genomsnittligt västerländskt par och inget jag själv skulle utsätta mig för.

• forfucksake

En latinamerikansk man som TS verkar ha, hamnar lite mitt emellan i "risk-fållan" eller vad man ska säga. Men en högutbildad IT-tekniker som har bott länge i Europa, låter inte som världens största risktagande direkt.

OBS! Nu pratar jag om generella risker, inte vad som gäller för enskilda individer.
    TS kanske har en underbar man och han hade kanske varit det även om han hade kommit från ett högriskland. Men det är inte en slump att de som råkar regelrätt illa ut, ofta har partners från vissa länder eller kulturer.

Till "högriskförhållanden" räknar jag inte att bli lämnad eller sviken eller dylikt i och för sig, för det kan man ju bli även av en svensk partner. Inte heller att förhållandet är lite småstormigt. Men är det mycket stormigt, innehåller våld eller om man bara blir sol- och vårad t ex. Då handlar det ju om något annat.

• Anonym (Mmmjau!)
    Anonym (M) skrev 2014-10-08 14:55:10 följande:
    Han fick inget när han läste SFI men han fick SFI bonus eftersom han klarade den på mindre än ett år. Sen läste han en sex månaders intensivkurs kurs för nyanlända akademiker genom AF och fick litet bidrag för det, 4000 kr i månaden före skatt. Sen när han läste 50% på KOMVUX' fick han 1000 kr i månaden i bidrag.

Att läsa på distans är inte enkelt, det kräver disciplin och studievana. Är man ovan ska man nog läsa på skolan om man kan.
    Hur mycket var bonusen på? Och gick det få högre bonus om han klarade det på ett halvår ist?
  • Anonym (Också import)
    Anonym (Mmmjau!) skrev 2014-10-08 19:37:58 följande:

Hur mycket var bonusen på? Och gick det få högre bonus om han klarade det på ett halvår ist?

Bonusen är tyvärr borttagen nu. Men den var på Max 12000 och man kunde inte få mer om man klarade den fortare.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mmmjau!) skrev 2014-10-08 19:37:58 följande:

Som sagt, den var på max 12'000 kr och den är borttagen nu.
  • Anonym (M)
    forfucksake skrev 2014-10-08 19:01:55 följande:

Nu spelar det ju stor roll varifrån partnern kommer. (Samt andra omständigheter förstås).

Fördomarna om blandade par är många och ofta överdrivna, men innehåller också ett korn av sanning.

Jag känner flera med partners från andra länder i västvärlden. De har inte fler problem än svenska par.

Av de jag känner, eller har hört talas om, med partners från t ex Afrika eller Mellanöstern, har däremot ca hälften fått allvarliga problem i sina relationer. Antingen har de blivit blåsta (t ex partnern ville bara ha PUT, samt utnyttjade dem ekonomiskt under tiden), eller så har de blivit misshandlade eller hotade eller fått barnen bortförda (eller risk för). 

Och av den halva som INTE har fått allvarliga problem eller råkat regelrätt illa ut, är kulturkrockarna ändå betydligt större än mellan en svensk och en skotte t ex, eller en svensk och en amerikan. Inte värre än att man kanske kan leva med det, men definitivt "stormigare" än för ett genomsnittligt västerländskt par och inget jag själv skulle utsätta mig för.

Det är just fördomarna om vem min man är och hur vårt förhållande är som gör mig förbannad. Och i trådarna här på FL om uppehållstillstånd har jag upprepade gånger blivit förolämpad med diverse ogrundade påståenden om att min man är muslim och att han kommer tvinga mig att konvertera till islam, isolera mig från min familj och misshandla mig, och tydligen är jag bara en blåst svensk brud som inte fattar att muslimska män alla är elaka mot sina kvinnor. Och ibland kommer anklagelser om att ALLA män som flyttar till Sverige för att flytta ihop med en svensk kvinna gör det för att lura dem på pengar och PUT.

Vissa väljer att se vad de vill se och applicerar alla sina fördomar på oss. Varje par får ta ansvar för sitt liv och det är inte upp till någon annan att kliva in med pekpinnar och påstå att förhållandet är dödsdömt från början. Särskilt anonyma muppar på nätet som bara vill ventilera sina egna fördomar.
  • Anonym (Flytta tillsammans?)

Hej! Åh, vad intressant, och vad kul att det har gått bra för er!

Jag är tillsammans med en sydamerikansk man och vi bor nu i hans hemland (tillsammans drygt fyra år nu). Jag har en fråga till dig, och andra i tråden som ehrm "importerat" sina män - bodde ni redan i Sverige och männen kom efter? Jag står som utflyttad från Sverige och vi vill helst resa tillsammans. Vet ni nånting om det går att tillämpa "sambo upehållstillstånd" när den ena är svensk medborgare, men inte tillbaka-inskriven i Sverige? Jag vet, jag kan fråga konsulatet, men i alla fall. Det vore kul att höra om någon gjort liknande!

Svar på tråden Jag har "importerat" min man, fråga vad du vill!