• Pascal

Baka en Kitkat-Tårta! :)

Hej!
    Min sambo önskar en Kitkat-tårta nu till helgen då han fyller år och jag vet hur man gör och så men har några små frågor.

1. Funkar det att garnera tårtan med grädde och fästa kitkatsen på det elr måste det vara choklad typ ganache för att det ska gå?

2. Vad brukar ni fylla den med? Jag funderar på glasskräm och rårörda hallon då jag inte vill ha den alltför sliskig och tänker att själva kitkatsen i sig och smartiesarna är rätt så söta och mäktiga. Tips på fler fyllningar?

3. Ska göra en tårta till som inte är lika sliskig för dom som inte gillar det men vad ska jag göra då? Funderar på att göra en frukttårta men vad fyller jag den med isf? Vill ju inte ha lika fyllning som i Kitkat-tårtan :)

Hjälp tack! :)

• Svar på tråden Baka en Kitkat-Tårta! :)
  • BuoBä

Utan att vara nån expert så tror jag inte att grädden är kladdig/klistrig nog för att hålla kvar kitkatsen. Finns risk att de trillar av eller börjar kana runt.

• nozpa

Jag brukar knyta ett sidenband runt tårtan när jag gjort med kitkat eller sådana chokladfingrar. Blir lätt att dom rinner av oavsett vad jag använt för något runt tårtan.
    Sedan vid serveringen så tas ju bandet bort, och då har det stått i kyl ett tag så då sitter det på bra.
    Ser fint ut med sidenbandet också. :)

• Pascal

Ok. Då kör jag nog med grädde eftersom jag har tänkt fästa ett band runt :) Men fyllningar då? Sambon vill helst ha chokladfluff men det kanske blir lite väl mkt choklad elr? E rädd att det blir sliskigt :)

• nozpa
    Pascal skrev 2014-10-07 20:49:00 följande:

Ok. Då kör jag nog med grädde eftersom jag har tänkt fästa ett band runt :) Men fyllningar då? Sambon vill helst ha chokladfluff men det kanske blir lite väl mkt choklad elr? E rädd att det blir sliskigt :)

Gör en mörkchoklad fluff så blir den inte så söt. Eller mintchoklad? Dumle är ju smarrigt men väldigt sött. Fast ja, efter en god middag kan det vara perfekt med något riktigt sött, och så starkt kaffe till det.

Frukttårtan hade jag fyllt med bär. Hallon och blåbär typ. Eller någon passionsfruktsvariant. Något med citrus funkar ju alltid också.
  • Pascal
    nozpa skrev 2014-10-07 22:14:38 följande:
    Gör en mörkchoklad fluff så blir den inte så söt. Eller mintchoklad? Dumle är ju smarrigt men väldigt sött. Fast ja, efter en god middag kan det vara perfekt med något riktigt sött, och så starkt kaffe till det.

Frukttårtan hade jag fyllt med bär. Hallon och blåbär typ. Eller någon passionsfruktsvariant. Något med citrus funkar ju alltid också.
    Tack för hjälpen! :)
Svar på tråden Baka en Kitkat-Tårta! :)