• rosarosa

Behöver tips!

Hej! Jag har en liten grabb på 3 år. Han är hur go som helst men han har börjat blivit så hårdhänt, han slår, sparkar, spottar, nyper mm. Han har ingen som helst respekt för mig när jag säger till han, han lyssnar ingenting på mig. Han bara spottar åt mej eller räcker ut tungan. Säger till han med bestämd röst att han får gå in på sitt rum om han gör tillexempel sparkar igen, han gör det igen så han får sitta på sitt rum och han får komma ut när han är snäll och säger förlåt. Men inte ens det funkar. Jag känner mig helt knäckt. Vet inte vad jag ska göra. Har försökt allt. Allt som jag har fått till råd. Vart ska jag vända mig? Är ensamstående med honom och det är mitt första barn. Kanske inte var jätte konkret i texten men fråga gärna om det är något så svarar jag gärna mer konkret på det. Behöver verkligen få massa råd och tips!

• Svar på tråden Behöver tips!
  • Speakers Corner

Varför funkar det inte med att han är på sitt rum? 
    Bryr han sig inte 

Jag skulle nog ha kollat hur han har det på dagarna, om det är något där som spökar, 
    Om han är utsatt på något sätt eller om han leker mycket med större barn som lär honom att använda hårda tag.

Sen skulle jag ge en konsekvens som känns, om han inte blir berörd av att få sitta på rummet är det ju ingen ide att skicka dit honom.
    Det ska kännas när man får en konsekvens, svida lite.
    Men gärna kortvarigt eftersom han är så liten fortfarande.
    Det är omöjligt för mig att säga vad det skulle kunna vara, eftersom jag inte känner honom.
    Men kanske förbud för något han tycker om, men gör du det får du inte backa mitt i, för tårar eller så.
    Bit ihop, trösta gärna om han är ledsen och säg att du också tycker det är tråkigt att det blev såhär tokigt, 
    Och nästa gång så är det bättre om han lyssnar innan du behöver ta till sånt här.
    Och just det, varna alltid först innan du ger konsekvens. 
    Så han har en chans att korrigera sitt beteende.

Prata också mycket om hur ni ska ha det i familjen, hur han tycker det ska vara.
    Vardagsetik helt enkelt, ta gärna rollen av den som inget förstår och låt honom förklara, varför man ska vara snäll t ex.
    För det man själv lärt ut till andra sitter djupare hos en själv.
    Så låt honom lära dig snarare än tvärtom.

Svar på tråden Behöver tips!