Mamman hypokondriker - hur påverkar det dottern?
Min man och jag bor tillsammans och har en gemensam 2 åring, han har sedan innan en flicka som är drygt sju. Jag har varit i hennes liv sedan hon var 3,5 och jag var inte orsaken till deras uppbrott utan de separerade tidigt.
Deras relation är trots att de inte var lyckliga med varandra, ganska ansträngd och de mer el mindre all kommunikation sker i skrift och är sparsam. Min relation till dottern har alltid varit väldigt bra och mamman och jag har inte heller problem. Det är väl inte helt avslappnat men helt ok. Mamman har tyvärr inte träffat ngn ny man och har inga nya barn.
Nu till problemet. Mamman är extrem hypokondriker och kutar till läkare för jämnan med dottern. Det vi ser som normal lite snuva som barn har av och till anser hon vara värt ett läkarbesök och stanna hemma fr skolan. Och vi får menande sms om att flickan nu är sjuk igen efter er vecka.... Ledsamt och tröttsamt.
Dels gör det oss bekymrade då flickan får en skev bild och fokuserar mkt på att tänka på hur hon mår hela tiden. Sen har vi märkt att hon ofta under mammaveckor verkar säga att hon känner sig sjuk och således hålls hemma. (Det gör hon aldrig hos oss) Den automatiska tanken är väl att hon vill "tanka" tid med mamma för att det är mysigt men nu börjar hon bli så stor att man undrar om hon gör det för att blidka sin mamma. Hon har börjat säga när hon är hos oss att "mamma vill ju gärna att vi kollar med doktorn men jag känner mig bra" etc. Hon säger ofta också att hon tycker synd om mamma som är ensam och som saknar henne när hon är hos oss. Vid lämningar jagar hon upp sig och säger sen "men mamma var så ledsen", ungefär som att mamma trissar upp det. Det känns så illa att ett barn ska behöva tänka på sånt. Vet inte om hon söker uppmärksamhet och har fattat att mamma går igång på att höra att hon saknar henne eller om hon verkligen går och funderar på det under pappaveckorna.
Undrar alltså om ngn annan har ngt råd att ge? Vi har insett att det inte är lönt att prata med mamman om hennes sjukdomsfixering. Hon är som hon är. Däremot vill man inte att det ska påverka flickan så mkt + att hon måste få en helt schizo bild eftersom vi resonerar så olika!