2 åring som sparkas/slåss - Hur ska jag hantera detta?
Det var en läsarfråga om detta i Vi Föräldrar, men minns tyvärr inte exakt svaret (du kanske kan gå till bibblan och kolla gamla nummer, kanske ½-1 år bakåt).
Det jag minns var att det inte var någon idé att resonera, barnet förstår ändå inte. Bättre att hålla i benen så de ej kan sparka, osv.
Mitt problem var inte på samma skala som ditt, men när sonen var 2 nöp han mig och sparkade och drog i mig ibland. Nattningarna var jättefrustrerande, då höll han på massor. När pappa nattade hände det ingenting. Men helt plötsligt slutade han.
Tror detta är ett vanligt problem, har fått intrycket att det är just mammor som drabbas.Tror inte det är någon idé att resonera så mkt med barnet, det är någon underliggande psykologisk orsak att de gör så här, de vet inte själva varför. Kanske är det för att de tycker om mamma, kanske för att de är frustrerade och mamma är den ende de kan ta ut det på, för de känner henne bäst.
Tror det bästa är att avvakta och försöka undvika situationer när det händer. Jag brukade sitta upp och kramas istället för att ligga t.e.x. Försök att inte undvika eller hålla undan ditt barn för mycket bara, så det känner sig avvisat, då får du andra problem istället.