• Fröken90

Hjälp!

Kortfattat i det hela så har jag en son tillsammans med en man.
    Vi bor inte längre tillsammans och jag är boende förälder.
    Pappan har ej visat intresse sen pojken föddes och sonen har aldrig varit prioriterad. I min syn är pappan en högst olämplig förälder då han brukat våld mot mig när jag var hållandes vår gemensamma son, kallat sin son från tidigare äktenskap efterbliven direkt till denna lilla pojk i då 6-7 år åldern, även knuffat honom. Han har även hotat att bränna ner mitt och sonens nuvarande boende när vi var i huset.
    Vi har delad vårdnad sen tidigare, tyvärr!

Nu till saken. Han har nu träffat en ny tjej och blivit sambo. Tjejen känner jag sen hon var liten och en helt ok tjej som jag inte känner nå agg emot. ( alltså ingen "hatar bonusmamma tråd" pappan har nu näst intill börjat leka duktiga föräldern och ska helt plötsligt så stort vara med sonen. Men alltid snabbt tillbaka till mig när nya sambon börjar sitt jobb. ( jobbar obekväm tid)
    Pojken har astma, eksem och har nu fått svar på att han är allergisk mot katt.
    Pappan och hans nya har katt och jag känner mig inte helt bekväm med att sonen äventyrar sin hälsa. Har diskuterat, bjudit med till hans astma läkare i staden intill. Allt utan resultat! Dom gör sig inte av med katterna. Vad kan jag göra? Står maktlös! Min son är såklart det underbaraste jag har och vill inte att han far illa. Vart ska jag vända mig? Någon med juridiskutb eller liknande?

Snälla hjälp!

• Svar på tråden Hjälp!
  • Anonym (klok och klok...)

Du kan inte bestämma att de ska göra sig av med katten, det är deras sak att avgöra. Det du kan göra är att skaffa skriftligt från läkare att barnet är allergiskt och ej ska vistas i samma hem som katter.

Sen ringer du soc och frågar hur du ska agera, tala om att du har informerat men att katten fortfarande finns kvar och pappan propsar fortfarande på umgänge.
    Du har ju en skyldighet att se till så barnet inte far illa och det kan man ju säga att det gör om det tvingas vistas i samma hem som katter om h*n är allergisk.

Har ni inget skriftligt umgängesavtal måste du inte lämna ut barnet heller, då kan du istället kräva av pappan att ni skaffar ett sånt förstoch där på famrätten så talar du om att barnet är allergiskt samt visar intyget från läkare och du undrar hur ni ska lösa det hela? Ska pappan ha dagumgänge utanför hans hem eller hur har han tänkt sig det hela?

Svar på tråden Hjälp!