• Sweet Sofia

sjukskriven

Om jag är arbetslös utan a-kassa eller annan inkomst kan jag då få sjukpenning om jag blir sjukskriven?
    Jag har en skyddad SGI.

Sedan undrar jag vad som gäller vid sjukskrivningom man är timvikarie med en skyddad SGI?

• Svar på tråden sjukskriven
  • Försäkringskassan

Hej!
    Det går bara att besvara denna fråga generellt eftersom varje ärende måste utredas. 

Under förutsättning att man skyddat sin sjukpenninggrundande inkomst kan man få sjukpenning när man är arbetssökande även om man inte har A-kassa. Man måste dock vara inskriven som aktivt arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.

Om man är timanställd eller behovsanställd och inte arbetar heltid kan sjukpenningen baseras på eventuell tidigare heltidsinkomst om man efter att den anställningen upphörde hela tiden varit inskriven som aktivt arbetssökande hos AF. Är tidigare inkomst inte skyddad kan sjukpenning baseras på inkomsten i timanställningen.

Jag bifogar en länk till vår hemsida med mer information om bl a SGI-skydd:

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/624f60db-89b2-42da-9938-ba5c40560564/4080-B-Sjukpenninggrundande+inkomst-+studerar201401.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar
    Karin, handläggare

• Sweet Sofia

Ok

Men m jag är timanställd på 50% kan jag då få sjukpenning och vara sjukskriven på 50%?

• Försäkringskassan

Hej igen!
    Om man har en anställning på 50% och är sjuk på övriga 50% måste en tidigare heltids-SGI vara skyddad om man skall kunna få sjukpenning. Annars har man bara en SGI på de 50% man arbetar.

Hälsningar
    Karin, handläggare

Svar på tråden sjukskriven