• isolande

Löss på dagis, personalen informerade inte?

Igår träffade jag en mamma till ett annat barn som går på samma avdelning som min dotter. Hon frågade mig hur det gått med lössen för vår del, och jag blev helt chockad. Vaddå löss?
    Då berättade hon att det går löss på avdelningen sedan förra onsdagen (!) och undrade om vi inte visste om det. Nä, svarade jag, ingen har sagt nåt till mig, och det är bara jag som lämnar och hämtar. Ingen lapp har satts upp på någon dörr, ingenting!

Så jag ringde såklart och frågade varför de inte informerar om att det går löss och fick svaret att de trodde de informerat alla. De ville inte sätta upp lappar eftersom folk blev så hysteriska då. Men alltså.... jag måste ju ändå få information som förälder för att kunna välja hur jag reagerar, jag kan börja kamma ungen, spruta förebyggande medel i håret, hålla henne hemma osv....

Är detta normalt handlande av förskolan? Sätter man upp lappar på era dagis eller informeras ni på annat sätt? (typ e-post, munligen, brev osv) Skulle vara intressant att veta.

• Svar på tråden Löss på dagis, personalen informerade inte?
  • Whitetrash86

Hos oss sätts det alltid upp lappar, just för att dom inte ska råka missa prata med någon.
    Även skolan sätter upp lappar.

• isolande
    Whitetrash86 skrev 2014-10-08 15:31:20 följande:

Hos oss sätts det alltid upp lappar, just för att dom inte ska råka missa prata med någon.
    Även skolan sätter upp lappar.

Tycker att det verkar vara mest logiskt. Man förstår ju att de glömmer säga dte till en i all stress vid lämna/hämta (även om jag kan tycka det är lite konstigt att de gör det en hel vecka....)
  • Whitetrash86
    isolande skrev 2014-10-08 15:34:12 följande:
    Tycker att det verkar vara mest logiskt. Man förstår ju att de glömmer säga dte till en i all stress vid lämna/hämta (även om jag kan tycka det är lite konstigt att de gör det en hel vecka....)
    jadu, bra fråga. Får höra mycket konstigheter från andra med deras förskolor. Lata/trötta/uttråkade pedagoger som inte orkar göra mer än nödvändigt kanske?

Annars är det väl lätt hänt för Anna att tro att Lisa tagit hand om samtalet.
  • Jennie med ie

Vi skriver på tavlan där jag jobbar nu och föräldrarna tar det med fattning, men har också på andra arbetsplatser varit med om den där hysterin som nämns och som kan påverka barnen negativt. Eftersom löss inte är något farligt, "bara" jäkligt irriterande och lite bökigt, så är det inte alltid självklart rätt att informera alla via anslag eller lappar. Men ju mindre man väljer att informera desto mer noga får man själv som pedagoger hålla koll på eventuella symtom på barnen.

• Natulcien

Hos oss sätts det alltid upp lappar oavsett om det är löss, magsjuka, influensa eller vattkoppor.
    Klart att alla måste informeras, det är ju A och O!
    Hellre hysteriska föräldrar än ovetande...

Svar på tråden Löss på dagis, personalen informerade inte?