• aleydis

Sommarbebisar 2015

LillyAdelia skrev 2015-01-05 22:37:03 följande:

Och jag har haft en sån där dag när jag knappt tror bebisen lever längre. Magen är slappare, känns inget och brösten har krympt. Är säkert nåt annat men klart man blir orolig!

Hej LillyAdelia,

Lite off topic, men heter du Adelia eller något av dina barn? Det är ett av mina favvonamn om vi får en tjej, men maken är lite skeptisk. Jag tycker också om Adeline och Amelia :). Berätta gärna om dina erfarenheter av namnet :)

Ang inlägget så känner jag verkligen igen känslan, går här oh väntar på fosterrörelser och undrar ibland om det finns ngn där. Vilken vecka är du i? Jag är i v. 19 och har RUL nästa vecka, ser fram emot det.
  • aleydis
    Theresetesstessan skrev 2015-01-06 19:17:14 följande:

Helt utom ämnet, ursäktar. Men jag köpte mig en doppler för ca 2 veckor sedan och är i vecka 17. Jag finner hjärtljud på långt åt vänster och långt åt höger. Det är inte mitt egna hjärta jag hör. Och på båda sidor är det lika antal hjärtslag i minuten ca 88 vilket är väldigt lågt. Och dopplern är väldigt känslig så om jag flyttar den en halv cm så hörs inga hjärtljud eller galet mycket lägre. Blir tokig på detta. Hjälp mig.

Hmm, hur vet du att det inte är din puls du hör? Blodkärl går ju vid höfterna på bägge sidor. Frekvensen stämmer väl överrens med din puls, barnet har en puls som är över 150. Så jag tror inte du har hittat barnets hjärtslag
  • aleydis
    Theresetesstessan skrev 2015-01-06 22:35:08 följande:

Fått bekräftat att det är hjärtljuden av flera personer idag låg hjärt ljuden runt 102 på båda sidor.

Det låter skumt med så låg puls och om det är två bebisar är det skumt att båda hela tiden har lika puls också. Men jag har ingen erfarenhet av att använda doppler, så kan inte ge några andra tips.

Spännande, du får uppdatera från ultraljudet sen :)
  • aleydis

Jag är nu 19+0!

Som jag har räknat ner RUL på onsdag och halvtid om en vecka :)

Jag känner inga tydliga fosterrörelser, men lite diffusa små rörelser till och från, svårt att veta om det är "inbillning".

Jag är ganska orolig inför RUL, nu vet i stort sett alla runt mig att jag är gravid och tycker skälv att det syns, även om folk inte märker det påtagligt. Jag är så rädd att något ska vara allvarligt fel med barnet och att behöva ta ställning till avbrytande. Har ställt in mig så mkt nu på en liten till juni. Hoppas så att allt är väl.

Mitt morgonillamående är över, men jag kräks ofta på kvällarna, maten rör sig liksom inte från magsäcken.

• aleydis
    nygift skrev 2015-01-10 21:53:11 följande:
    Det kommer gå bra. Känner inte så mkt ja heller
    Självklart hoppas jag att det kommer att gå bra, och vet att chansen för att det blir så är typ 99%. Men jag vet ju att saker alltid kan gå fel även om det är ovanligt. Ska bli så skönt att ha RUL bakom sig :).
  • aleydis
    hemligönskan skrev 2015-01-15 08:01:12 följande:

Imorgon är det dags för RUL för mig.... ååh.

Lycka till! Jag var jättenervös men det var fantastiskt och jag var helt gråtmild hela kvällen efter :)
  • aleydis

Hej alla kräkisar! Här är en till som vill göra sällskap. Jag hostar och spyr om vartannat, har haft besvär med långvarig bronkit och graviditetsillamående sen början av oktober. Ibland blir illamåendet bättre och ibland blir hostan bättre, nu är bägge katastrof. Skulle pallra mig ner till Apoteket imorse och visste inte om jag skulle svimma, spy eller få en hostattack ;). Först kräktes jag för att jag mådde illa på morgnarna, sen kräks jag för att jag hostar och ibland kräks jag för att magsäcken rör på sig långsamt, har svårt att smälta maten. Nu har jag fått primperan som jag ska prova tillsammans med lergigan som jag haft sen i oktober. Ligger däckad på soffan och har laddat upp med wienerbröd och glass :).

• aleydis
    VB52015 skrev 2015-01-25 11:21:07 följande:
    Åh! Wienerbröd - så galet sugen på det hela tiden! Men fy för bronkit och kräkningar... Hoppas det blir bättre med kombinationen av mediciner. Inatt var nog min värsta natt och nu börjar jag inse att jag nog inte heller smälter maten så bra eller fort... Äsch då!
    2007-08 | 2013-06 | 2015-07
    Tack för pepp, nu börjar jag må lite bättre :).

Ja, vad gör vi inte för våra älskade små barn...
  • aleydis
    Kelsson1 skrev 2015-01-25 15:39:19 följande:

Aleydis: Hoppas Primperan hjälper för dig, det är tack vare de jag kan äta överhuvudtaget. Visst vet du om att man inte får ta de den sista trimestern? Så för min del är det slut med de från början av mars smile4.gif Får se hur jag klarar mig då...

Jag fick ut primperan idag :). Får väl prova hur det är och passa på att äta så länge det går... Blir spännande att se om det påverkar så jag mår mindre illa imorrn bitti. När brukar du ta primperan/hur brukar du sprida ut över dygnet? jag mår alltså som värst tidigt på morgonen, lergigan brukar jag ta på kvällen/ natten så det blir bättre på morgonen.
  • aleydis
    Kelsson1 skrev 2015-01-26 06:34:35 följande:
    Jag är inte som alla andra o får mitt illamående eftermiddag/kväll så jag tar mina primperan morgon och lunch till kvällen brukar jag skita i den för jag går o lägger mig så tidigt o sova kan jag även om jag mår illa.
    Aha. Jag tog inatt när jag vaknade och sen senare på morgonen- har faktiskt inte kräkts idag även om jag mått illa. Men jag missade att man inte får ta tätare än 6 h emellan, har känt mig dåsig och konstig hela dagen. Och gasig. Hade du några biverkningar, har de isf varit kvar eller gått över med tiden?
  • aleydis
    Kelsson1 skrev 2015-01-26 16:18:28 följande:
    Jag märkte inte av några biverkningar av Primperan, Lergigan Comp däremot blev jag darrig av, så pass att jag inte kan ta de kan inte ens stå upp om jag tar de.
    Ok, jag har inga biverkningar på lergigan comp :). Ngn gång har jag haft svårt att sova som kanske kan ha berott på koffeinet.
  • aleydis
    hemligönskan skrev 2015-01-28 08:09:25 följande:

Något jag INTE gillar med graviditeten är den typ graviditetsastma jag har fått. Har hostat sedan nyår, och i och med att man har så mycket mer slem när man är gravid så lägger det sig iför i halsen så att jag inte kan andas på cirka 30 sekunder efter jag har hostat, och det är ju lång tid när man behöver luft.. inatt så vaknade jag av att jag hostade och in te kunde andas, flög upp och försökte få min kille att se mig, ifall jag skulle svimma, men tillslut så kunde jag andas. Sen gick jag på toa och började hosta igen och det kom så mycket slem att jag kräktes rakt ut i handen och över hela mig. Roligt liv.  Jag som precis slutat oroa mig så mycket för bebisen också, vill bara få kunna njuta av graviditeten!

Har du astma sen innan?

Jag har förkylningsastma, och det är jätteviktigt att behandla under graviditeten. Gå till en läkare och prata med dem, se om de kan hitta på ngt
  • aleydis
    aleydis skrev 2015-01-29 10:44:15 följande:
    Har du astma sen innan?

Jag har förkylningsastma, och det är jätteviktigt att behandla under graviditeten. Gå till en läkare och prata med dem, se om de kan hitta på ngt
    Ja, jag har förkylningsastma men vanliga astmainhalatorer har inte fungerat så bra just nu, vet inte riktigt varför. Tilläggsbehandling utöver det kan man inte ta under graviditet, så har inte funnits så mkt att göra.

Men det är verkligen jättejobbigt! Hoppas det går över för dig snart. :)
  • aleydis
    Singoalla14 skrev 2015-01-29 11:38:15 följande:

Går in i v 19 imorgon...kub v 12 visade på fina resultat, men ändå nojig o g av allt man läser vad som kan hända innan rul v 20 och hur många som känner "fladdret" tidigt. Jag har inte kännt ngt ännu. Träffade bm igår och hon ville verkligen att jag skulle sluta läsa allt. Hon ville inte att vi skulle lyssna på hjärtljud för då skulle jag må ännu mer dåligt om vi inte hörde ngt. Fullt normalt att inte känna eller höra ngt så här tidigt. Nästa vecka blir det RUL och då kan vi få andas ett tag:)

Jag vet precis hur du känner och kände exakt likadant! Jag var så nojjig fram till RUL och jag tänkte att allt kunde gå fel trots bra kub, blev så lättad på RUL och få se att allt var bra. Nu efter har jag verkligen slappnat av mer och landa i graviditeten. Och jag tyckte fosterrörelser à blev tydligare efter RUL :). Nu i v. 21+6
  • aleydis
    pottan skrev 2015-02-05 19:45:04 följande:

Någon som har tips på var man kan köpa lite fräcka, ovanliga pojkkläder, tycker det är så tråkiga kläder på typ Lindex å Åhléns, det finns ju några guldkorn men det mesta är ju tråkigt blått, vitt eller brunt, gillar turkost och lite färgglatt ju!

.sen får ju gärna prisklassen vara lagom som Lindex :) gillar inte mini rodini å sånt

Villervalla är ju mkt färg, tror det är lite dyrare men finns säkert mkt på typ Tradera. Eller polarn och pyret. Annars kan man ta en titt på next, finns en i kista centrum Stockholm, annars beställa över nätet. Mkt Bodies och faktiskt väldigt bra priser. En del är väldigt könsstereotypt och utbudet varierar lite men tycker det kan finnas mkt gulligt.
Svar på tråden Sommarbebisar 2015