Madmoiselle skrev 2014-10-11 06:17:19 följande:
Min erfarenhet är att hemlösakatter och katter som alltid har haft ett bra hem skiljer sig oerhört mycket åt vad gäller andra katter. De hemlösa som jag har erfarenhet av litar inte fullt ut på människor utan tar ut sin tillit på andra katter. Ofta kommer katterna från missbrukarhem, eller kollonier av olika slag, dvs de har levt tillsammans och tyr sig enormt mycket till andra katter.
Katter som kommer från bra förhållanden litar på människor men är ofta mer skeptisk mot andra katter då de bevakar sitt revir hårdare. De litar på människorna för att få mat och kärlek, inte på andra katter som de hemlösa.
Katthem placerar just fd hemlösa, det är därför de har de reglerna de har.
Nu pratar jag ENBART kattungar och de har definitivt inget revirtänk. Jag tar hand om både hemlösa kattungar, moderlösa hemlösa kattungar och kattungar födda hos mig så min erfarenhet är vid, och jag håller absolut inte med dig. De hemlösa kattungarna har ännu mer tillit till oss människor än de med sin mamma. De som är födda här och har sin mamma hos sig tyr sig mer till sin mamma och syskon än till oss människor och när de inte har mamman kvar så tyr de sig till de andra vuxna katterna mer.
Men den gemensamma faktorn alla KATTUNGAR har, är att de harett enormt behov av en kattkompis OCH oss människor för att må bra.