Inlägg från: cirkusmusen |Visa alla inlägg
  • cirkusmusen

Lämna Ragdoll 8 timmar?

nemo1 skrev 2014-10-09 09:39:20 följande:

En kattunge som är ensamkatt bör inte lämnas ensam så många timmar. Jag tycker personligen att det är egoistiskt att bara köpa en kattunge. Just kattungar har ett sånt enormt behov av en kattkompis.

Jag håller med här ovan. Speciellt en ragdoll som helst inte ska vara själv även fast den är vuxen. Jag har en ragdoll på 16 v. Han har en kattkompis och dom fungerar väldigt bra tillsammans. Men jag kan inte ens stänga in mig i ett rum för då står ragdollen utanför och jamar, och då har jag ändå en väldigt trygg katt annars.

Så nej, oavsett vad andra har svarat i den här tråden. Du kan inte lämna en ragdoll-unge helt själv så många timmar. Oerhört elakt!

Vet uppfödaren om detta? Jag tror inte någon seriös uppfödare hade sålt katten till ett sådant hem heller.

Säger inte detta för att vara elak, tänker på den stackars katten.
  • cirkusmusen
    nemo1 skrev 2014-10-10 10:53:37 följande:
    Att det skulle gälla framför allt Ragdoll är konstig kommentar och gäller givetvis alla kattungar, ingen skillnad om det är ras eller huskatt. Det är skillnad på att skaffa en vuxen katt som är van sedan tidigare att vara ensam. Alla KATTUNGAR vill ha en kattkompis då de är vana vid det med mamma och syskon.
    Det är det inte alls det. Just ragdolls är väldigt sällskapssjuka.
  • cirkusmusen
    nemo1 skrev 2014-10-13 11:58:08 följande:
    Nu pratar jag ENBART kattungar och de har definitivt inget revirtänk. Jag tar hand om både hemlösa kattungar, moderlösa hemlösa kattungar och kattungar födda hos mig så min erfarenhet är vid, och jag håller absolut inte med dig. De hemlösa kattungarna har  ännu mer tillit till oss människor än de med sin mamma. De som är födda här och har sin mamma hos sig tyr sig mer till sin mamma och syskon än till oss människor och när de inte har mamman kvar så tyr de sig till de andra vuxna katterna mer. 
    Men den gemensamma faktorn  alla KATTUNGAR har, är att de harett enormt behov av en kattkompis OCH oss människor för att må bra.
    Jag kan inte säga emot dig, då jag tycker att ingen kattunge ska vara själv så länge. Självklart finns det undantag i allt. Men rasen ragdoll är känd för att vara som en hund, och den är verkligen det. Min ragdoll är med mig överallt till skillnad från min andra katt. 

Tillbaka till TS. Vet uppfödaren om att din katt kommer bli ensamkatt och att ni ska lämna den själv så många timmar?
  • cirkusmusen
    Chrizzy81 skrev 2014-10-25 12:22:07 följande:

Hej!
    Nu har jag fått hem kissen och han verkar trivas. Piper lite och saknar säkert sin mamma. Men vääääldigt mysig och lugn. Det lutar åt att vi skaffar en kompis åt honom. Vad ska man tänka på då? Vilket kön? Bör väl skaffa en lugn individ till då jan verkar väldigt lugn?

Åh du har massa att se fram emot! Min ragdoll är min bästa vän.

Jag har läst att ragdolls har lätt för att gilla andra katter, så det spelar nog inte så stor roll. Däremot så är ju ragdollen en innekatt, så det skulle vara bra med en katt som också trivs inomhus. Det kan bli lite krångligt annars. 
  • cirkusmusen
    Chrizzy81 skrev 2014-10-25 12:44:59 följande:

Hej Cirkusmusen!
    Har du bara en katt? Hur går det? Är du hemma mycket? Är fortfarande i valet och kvalet...

Jag har två katter, varav en ragdoll. Jag är hemma rätt så mycket, någon dag har katterna varit själva upp till 6h, väldigt sällan. Hade den inte hade haft en kompis vet jag inte om vi hade kunnat lämna hemmet så länge. 

Ragdollen lever på mig, bokstavligen, följer efter överallt, pussas hela tiden, sover i sängen bredvid, gärna på mitt ansikte. Den vill inte vara ensam alls.
  • cirkusmusen
    Satinsilk skrev 2014-10-30 16:14:48 följande:

Funderar med på att skaffa en Ragdoll. Den kommer inte att bli lämna många timmar ensam, men min man jobbar dagtid, och är hemma på natten och jag jobbar natt och är hemma och sover på dagen.

Vad jag undrar är alltså om det är ok att sova? I brist på att förklara mig bättre :) Alltså känner katten att den har sällskap trots att jag sover? Kommer den att sova själv när jag sover, eller kommer den tycka jag är tråkig och inte känna någon trygghet?

Det enda jag kan säga är att: var inte säker på att du får sova. Min katt väcker mig hela tiden. Jag har inte sovit en hel natt sedan ragollen flyttade hem till oss, vilket är snart 2 månader sen. 2 månader av att bli väckt flera gånger i natten. Jisses, de är som att ha ett spädbarn.
  • cirkusmusen
    Satinsilk skrev 2014-10-30 20:10:09 följande:
    Oj, och jag som har så svårt för att sova ändå utan någon som stör mig på dagarna :/ Men håller den igång mest på nätterna eller dagarna? Sägs ju att katter är nattdjur?

Du som har två, är bägge likadana? Vill pussas och härjar när du sover? Är de kattungar bägge två? Tycker du det är stor skillnad i temperament mellan huskatt och ragdoll?

Hm, de håller på hela tiden haha. Min ragdoll är en kattunge men den andra är vuxen. Det är bara ragdollen som är sådär på och pussas. 

Svar på tråden Lämna Ragdoll 8 timmar?