Inlägg från: nemo1 |Visa alla inlägg
  • nemo1

Lämna Ragdoll 8 timmar?

En kattunge som är ensamkatt bör inte lämnas ensam så många timmar. Jag tycker personligen att det är egoistiskt att bara köpa en kattunge. Just kattungar har ett sånt enormt behov av en kattkompis.

• nemo1
    Chrizzy skrev 2014-10-09 21:34:30 följande:
    Ååh, hmm, hur ska jag göra? Kanske testar och ser hur det går... Om han verkar må dåligt på något vis så får jag försöka övertala mannen att skaffa en kompis...
    Men det är ju framför allt i början den behöver en kattkompis då den har flyttat ifrån sin mamma och syskon, en stor stress för en så liten. Och det ska mycket till för att du ska se om den lille mår dåligt. Det är dessutom svårare att sätta ihop två katter vid ett senare tillfälle då den första katten redan har ert hem som revir. Smidigast för alla parter är att skaffa två samtidigt.

Jag är jourhem till hemlösa katter och de allra flesta som köper katt från mig har nyligen köpt en katt och märkt att det inte är optimalt för den lille att vara ensam.
  • nemo1
    cirkusmusen skrev 2014-10-09 09:51:27 följande:
    Jag håller med här ovan. Speciellt en ragdoll som helst inte ska vara själv även fast den är vuxen. Jag har en ragdoll på 16 v. Han har en kattkompis och dom fungerar väldigt bra tillsammans. Men jag kan inte ens stänga in mig i ett rum för då står ragdollen utanför och jamar, och då har jag ändå en väldigt trygg katt annars.

Så nej, oavsett vad andra har svarat i den här tråden. Du kan inte lämna en ragdoll-unge helt själv så många timmar. Oerhört elakt!

Vet uppfödaren om detta? Jag tror inte någon seriös uppfödare hade sålt katten till ett sådant hem heller.

Säger inte detta för att vara elak, tänker på den stackars katten.
    Att det skulle gälla framför allt Ragdoll är konstig kommentar och gäller givetvis alla kattungar, ingen skillnad om det är ras eller huskatt. Det är skillnad på att skaffa en vuxen katt som är van sedan tidigare att vara ensam. Alla KATTUNGAR vill ha en kattkompis då de är vana vid det med mamma och syskon.
  • nemo1
    cirkusmusen skrev 2014-10-10 13:26:46 följande:
    Det är det inte alls det. Just ragdolls är väldigt sällskapssjuka.
    Alla hemlösa kattungar jag säljer är enormt sällskapssjuka så att säga att det är rasrelaterat är bara löjligt och tyder på okunskap. Jag tror min erfarenhet är lite större än din då jag hjälpt ca 350 kattungar.
    Och de kattungar som inte haft med sin mamma är väldigt beroende av sin ägare. Jag säljer ej heller vuxna katter som ensamkatter, endast i undantagsfall där katten visat att den inte tycker om andra katter.

Det är inte för intet katthemmen inte säljer kattungar som ensamkatter.
    Text tagits från katthemmets hemsida:

"En regel som vi INTE ruckar på är att vi aldrig säljer en kattunge som ensamkatt. (Med kattunge avses katt som är yngre än 7 månader). Vi är av den bestämda uppfattningen att en kattunge inte ska leva som ensamkatt då det fortfarande händer så mycket i kattens sociala utveckling under den här tiden och det är lätt hänt att en ensam kattunge inte lär sig att uppföra sig på ett naturligt kattsätt. Kattungar behöver också väldigt mycket stimulans och lek, det är ju på så vis de lär sig. Tyvärr är det sällan människor har tillräckligt mycket tid över och en människa är heller inte en lika skojig lekkamrat som en annan katt."
  • nemo1
    Madmoiselle skrev 2014-10-11 06:17:19 följande:
    Min erfarenhet är att hemlösakatter och katter som alltid har haft ett bra hem skiljer sig oerhört mycket åt vad gäller andra katter. De hemlösa som jag har erfarenhet av litar inte fullt ut på människor utan tar ut sin tillit på andra katter. Ofta kommer katterna från missbrukarhem, eller kollonier av olika slag, dvs de har levt tillsammans och tyr sig enormt mycket till andra katter.

Katter som kommer från bra förhållanden litar på människor men är ofta mer skeptisk mot andra katter då de bevakar sitt revir hårdare. De litar på människorna för att få mat och kärlek, inte på andra katter som de hemlösa.

Katthem placerar just fd hemlösa, det är därför de har de reglerna de har.
    Nu pratar jag ENBART kattungar och de har definitivt inget revirtänk. Jag tar hand om både hemlösa kattungar, moderlösa hemlösa kattungar och kattungar födda hos mig så min erfarenhet är vid, och jag håller absolut inte med dig. De hemlösa kattungarna har  ännu mer tillit till oss människor än de med sin mamma. De som är födda här och har sin mamma hos sig tyr sig mer till sin mamma och syskon än till oss människor och när de inte har mamman kvar så tyr de sig till de andra vuxna katterna mer. 
    Men den gemensamma faktorn  alla KATTUNGAR har, är att de harett enormt behov av en kattkompis OCH oss människor för att må bra.
  • nemo1
    Chrizzy81 skrev 2014-10-25 12:22:07 följande:
    Hej!
    Nu har jag fått hem kissen och han verkar trivas. Piper lite och saknar säkert sin mamma. Men vääääldigt mysig och lugn. Det lutar åt att vi skaffar en kompis åt honom. Vad ska man tänka på då? Vilket kön? Bör väl skaffa en lugn individ till då jan verkar väldigt lugn?
    Så nu har den varit ensam hela veckan? Stackars lilla katt. Det är ju ffa i början den verkligen behöver en kattkompis att ty sig till. Ju längre ni väntar med att skaffa katt till desto svårare blir det.
Svar på tråden Lämna Ragdoll 8 timmar?