• precislagom

Hjälp! min partner respekterar mig inte!

Jag och min sambo har varit tillsammans i ca 4 år med ett uppehåll på ca 8 månader sen för ett halvår sedan.
    Problem är att hon kan slänga ur sig saker som att hon inte älskar mig, att hon vill göra Slut, kalla mig för horunge osv... någon timme efter ber hon om ursäkt och säger att hon inte menar det, hon säger att jag inte ska ta åt mig för hon inte menar vad hon säger när hon är arg.
    För ca ett halv år sedan när vi började träffas igen så var hon otrogen mot mig, jag kom på henne så det var inget hon erkände men jag förlät henne och vi försökte igen. Nu är problemet att hon inte respekterar mig det säger hon själv, hon vet att hon kan säga vad hon vill utan att jag kommer lämna henne men hon har ju även sagt att jag inte ska ta åt mig av vad hon säger så jag gör inte det, vet inte riktigt vad jag ska göra? Hur får man tillbaka respekten ?
    Kan även tillägga att vi har barn ihop..

• Svar på tråden Hjälp! min partner respekterar mig inte!
  • sextiotalist

Geom att ta över makten över sitt liv igen, genom att sätta gränser kring sig själv. Det är det enda sättet, om du sedan väljer att stanna med henne eller inte, det är ditt beslut.
    Men ta tillbakan makten över ditt liv. När hon skriker okvädningsord, gå därifrån och säg att hon kan återkomma när hon lugnat ned sig och gör sedan klart för henne att nästa gång hon använder de orden, så kommer du går ut genom ytterdörren, en gång kanske blir den gången du inte går in igen, utan skaffar dig ett eget liv utan henne

• dejan9209
    Du måste verkligen sätta dig ner och prata med henne på allvar, få henne att förstå hur hon får dig må, när hon slänger ut sig såna ord ur sin min, sätt dig ner och prata med henne om en förändring, som måste ske för att båda partnerna i förhållandet ska må bra.
    Att respektera varandra i ett förhållande är väldigt viktigt. 
    Utifrån det du skrev här ovan, så tycker jag att ni ska söka rådgivning, hos Familjerådgivningen. 
    Du måste seriöst sätta dig och fundera på om du kommer orka med detta hela livet ut. du måste försöka få henne att förstå vad hon går miste om utan dig i hennes liv.

Nu blev det lite väl många måsten i denna text DU BESTÄMMER SJÄLV HUR du vill göra, jag menar bara på att jag tycker, att du bör lägga ner en fot, och få henne och förstå att hon inte kan behandla dig såhär! OM hon fortsätter behandla dig så så skapa ett nytt liv..

Glöm inte att detta är bara min åsikt, du bestämmer själv vad som känns rätt eller inte.

julenstid.blogg.se/
  • Anonym (tjej)

Tycker det är väldigt respektlöst från hennes sida! Varför accepterar du det? Var hon sån här innan ni hade uppehållet? Det är extra viktigt att i en relation som det finns barn i, så ska man vara vuxen och tänka till ett par gånger innan munnen öppnas! Hur gamla är barnet/barnen?

• Johan75

Som det redan skrivits - du måste sätta gränser, och om dessa gränser överskrids måste det följa konsekvenser. 

Behold, i come as a thief.
  • Anonym (nilla)

Det hon gör är inte ok och du ska inte acceptera detta. Precis som flera skriver sätt ned foten direkt om hon kränker dig det är psykisk misshandel att kalla någon horunge. Om hon vägrar acceptera att behandla dig respektfullt så lämna. Om du inte lämnar kommer det bara bli värre och värre. Sen måste ni båda tänka på att just nu lär ni ert barn hur en relation ser ut och skall vara. Och tror inte ni vill lära ert barn att kränkningar och hårda ord är något normalt att häva ur sig när man blir arg. Så har du inte modet att för dig själv sätta stopp gör det för ditt barns skull. Rekommenderar dig att gå in på relationslabbet där kan du läsa mycket om relationer mm som jag tror kan vara bra för dig att läsa. 

Svar på tråden Hjälp! min partner respekterar mig inte!