• DreamerM

Äcklig beläggning i vattenkokaren - hur gör man rent?

Undrar om någon har nåt bra tips att göra rent vattenkokaren på?
    Jag använder den dagligen då jag kokar vatten åt min sons ersättning, men nu har det blivit nån äckligt gulbeige beläggning i den, framförallt på själva värmegrejen i botten.
    Har försökt få bort det med en flaskborste men lyckas inte, så hoppas nu att nån har nåt bra tips.
    Vet inte om det hänger ihop med att just vårt vatten där vi bor är så...äckligt. Det smakar illa och blir sån beläggning även i handfatet i badrummet. När jag kokar nappar och flaskor i vattnet så blir det som typ vitt mjöl nästan på flaskorna efter kokningen. Man kan dra med fingret så får man bort det där vita pulveraktiga.
    Nån som har någon idé?

• Svar på tråden Äcklig beläggning i vattenkokaren - hur gör man rent?
  • Stjärnstoft

Koka den med vatten som du hällt ättika i. Sen kokar du ur den med några omgångar vatten.

• Nyfikna72

Även om det ser trist ut så är beläggningar i vattenkokare helt ofarliga och är bara restprodukter från vattnet. Nån bakterietillväxt blir det aldrig eftersom det kokas vatten i den.

Så där ser de flesta doppvärmare ut bakom kulisserna. Tänk kaffeautomater där det är slutna system, värmaren i tvättmaskiner och gud vet allt.

När det gäller vattenkokare så skulle jag bara skölja ur den och sen när det blir för grisigt i den så köper man en ny.

• lillasysterfia

Jag brukar ha citronsyra i vattnet och koka, om det inte allt försvinner första gången så kör jag en gång till. Sen kokar jag bara vatten en eller två gånger som jag bara häller ut. Kokaren brukar bli som ny!

• DreamerM

Åhh vad snällt! Tack för alla tips! Har tänkt att det säkert inte är farligt men har samtidigt känt mig osäker och framförallt eftersom vattnet är till min lilla son.

Okej kalk tror du alltså? För jag har vart inne på att det är nåt sånt där men är så himla dålig på det där med vatten. Vet bara att det inte smakar som hos alla andra och inte heller som att det är mycket järn i.
    Återigen, tusen tack för era tips!

• SatanLendMeADollar

Häll i t-röd och koka upp ett par gånger.

{#emotions_dlg.djavulsk}

Svar på tråden Äcklig beläggning i vattenkokaren - hur gör man rent?