• Anonym (rädd)

Är detta övergrepp i rättssak?

Hej!

Jag har polisanmält min exman för grov kvinnofridskränkning.

Jag sökte tidigare hjälp hos Socialtjänsten p.g.a. att han har utövat psykisk och fysisk misshandel mot mig och även psykisk misshandel mot barnen.

Innan vi skulle på vårt första soc-möte angående min anmälan om barnen, får han läsa vad socialtjänsten har skrivit ner om vad jag har sagt till dem, om honom.

Han hotar då mig med att jag måste ändra på vad jag har sagt till Socialtjänsten, för annars blir han en massmördare. Han hotar att hugga mig och säger att jag ska få ett helvete.

Det står ju att det är det, när man har kontakt med en myndighet.
    Socialtjänsten är ju en myndighet?

På ett annat ställe står det att det bara gäller när man har en rättslig tvist.

Vad säger ni som är juridikkunniga eller arbetar med detta?

Ytterst tacksam för svar!!
  • Svar på tråden Är detta övergrepp i rättssak?
  • Anonym (Narcsurvivor)

Varför har du kontakt med honom?

• Anonym (H)

Hej,

Jag har precis avslutat en soc-utredning. Det jag blev informerad om var att allt jag sa under utredningen har mitt ex rätt att ta del av. På precis samma sätt hade jag rätt att få ta del av det han sa.

Jag tycker du ska polisanmäla hans hot. Och sluta ha kontakt med honom.

• Anonym (Å)

Det gäller bara vid domstolstvist. Blev du rädd? Tror du honom? Varför fortsätter du ha kontakt?

• Anonym (kan vara så)

Jag tycker det låter som olaga hot. Kanske övergrepp i rättssak. I vilket fall anser jag du skall polisanmäla detta. Traska iväg till anmälningsexpeditionen på närmaste polisstation.

Anonym (Å) skrev 2014-10-10 08:17:36 följande:

Det gäller bara vid domstolstvist. Blev du rädd? Tror du honom? Varför fortsätter du ha kontakt?

Fel.
  • Anonym (Å)
    Anonym (kan vara så) skrev 2014-10-10 09:57:23 följande:

Jag tycker det låter som olaga hot. Kanske övergrepp i rättssak. I vilket fall anser jag du skall polisanmäla detta. Traska iväg till anmälningsexpeditionen på närmaste polisstation.

Fel.
    Det är inte övergrepp i rättssak. Däremot är hot om våld naturligtvis något som ska anmälas och som kan vara ett brott.
  • Kjell2
    Anonym (rädd) skrev 2014-10-10 01:49:15 följande:
    Hej!

Jag har polisanmält min exman för grov kvinnofridskränkning.

Jag sökte tidigare hjälp hos Socialtjänsten p.g.a. att han har utövat psykisk och fysisk misshandel mot mig och även psykisk misshandel mot barnen.

Innan vi skulle på vårt första soc-möte angående min anmälan om barnen, får han läsa vad socialtjänsten har skrivit ner om vad jag har sagt till dem, om honom.

Han hotar då mig med att jag måste ändra på vad jag har sagt till Socialtjänsten, för annars blir han en massmördare. Han hotar att hugga mig och säger att jag ska få ett helvete.

Det står ju att det är det, när man har kontakt med en myndighet.
    Socialtjänsten är ju en myndighet?
    På ett annat ställe står det att det bara gäller när man har en rättslig tvist.

Vad säger ni som är juridikkunniga eller arbetar med detta?

Ytterst tacksam för svar!!
    Olaga hot är det troligtvis, kanske övergrepp i rättsak. Snacka med ditt målsägarbiträde och åklagaren.

Framförallt, sluta ha kontakt med honom.
  • Anonym (Hota)

Om det ligger en polisanmälan för tex en misshandel och personen blir hotad till att ta tillbaka anmälan så är det övergrepp i rättsak. Vilket ger högre straff än misshandel

• Anonym (Å)
    Anonym (Hota) skrev 2014-10-10 10:07:10 följande:

Om det ligger en polisanmälan för tex en misshandel och personen blir hotad till att ta tillbaka anmälan så är det övergrepp i rättsak. Vilket ger högre straff än misshandel

Nej det är inte alls säkert.

• Anonym (Å)
    Anonym (Hota) skrev 2014-10-10 10:07:10 följande:

Han hotade inte ts för att hon skulle ta tillbaks polisanmälan. Han hotade henne för att han ville att hon ska ändra vad hon har sagt till socialtjänsten i hennes anmälan till dem.
  • Anonym (kan vara så)

Oavsett vilken rubricering det handlar om så ska du anmäla honom för de hot han kommer med. Och se till att du inte träffar honom what so ever.

• Anonym (rädd)
    Anonym (Narcsurvivor) skrev 2014-10-10 08:03:24 följande:
    Varför har du kontakt med honom?
    Vi har gemensamma barn, tyvärr...
    Försöker att minimera kontakten så mkt som möjligt dock.
  • Anonym (Narcsurvivor)
    Anonym (rädd) skrev 2014-10-10 19:02:27 följande:

Vi har gemensamma barn, tyvärr...

Försöker att minimera kontakten så mkt som möjligt dock.

Skaffa en kontaktperson och bryt all kontakt! Oavsett barn är detta möjligt.
  • Anonym (rädd)
    Anonym (Narcsurvivor) skrev 2014-10-10 19:42:47 följande:
    Skaffa en kontaktperson och bryt all kontakt! Oavsett barn är detta möjligt.
    Hur skaffar man sig en kontaktperson?
    Menar du att jag ska skaffa ett ombud (advokat, jurist) som talar med mitt ex varje gång vi ska prata hur umgänget ska se ut med barnen?
    I så fall blir det inte gratis direkt...
  • Kjell2
    Anonym (rädd) skrev 2014-10-10 19:49:43 följande:

Hur skaffar man sig en kontaktperson?

Menar du att jag ska skaffa ett ombud (advokat, jurist) som talar med mitt ex varje gång vi ska prata hur umgänget ska se ut med barnen?

I så fall blir det inte gratis direkt...

Prata med soc och familjerätten.
  • Anonym (rädd)
    Anonym (H) skrev 2014-10-10 08:12:17 följande:
    Hej,
    Jag har precis avslutat en soc-utredning. Det jag blev informerad om var att allt jag sa under utredningen har mitt ex rätt att ta del av. På precis samma sätt hade jag rätt att få ta del av det han sa.
    Jag tycker du ska polisanmäla hans hot. Och sluta ha kontakt med honom.
    Jag fick precis samma info om utredningar som du.
    Jag har redan polisanmält detta.
    Kontakten är ju svår att bryta iom att vi har barn ihop.
Svar på tråden Är detta övergrepp i rättssak?